Contemporanul » Articole cu eticheta: D.R. Popescu

Articole cu eticheta D.R. Popescu

Bogdan Creţu: Stiluri şi teme literare după 1990

Bogdan Cretu

Treptat însă, literatura pierde teren. Ficţiunea în sine nu mai are căutare. Cele mai mari succese editoriale ale anilor ’90 sunt cărţile autobiografice, memoriile sau jurnalele scriitorilor interbelici, martori ai unei lumi drastic controlate şi instrumentalizate ideologic în timpul comunismului Anul 1989 deschide, în mod evident, o nouă etapă a literaturii române. În primul rând, ea scapă de sub controlul ...

citește »

Maria-⁠Ana Tupan: Critica literară, între teorie şi sociologie

Motivul e simplu: am urmărit, prin şederea mea în Biblioteca americană şi britanică, felul în care s-⁠au limpezit şi s-⁠au standardizat metodele critice prin care tânărul e abilitat acum să abordeze textul literar ca un profesionist încă din perioada doctoratului. Felul cum le aplică materialului empiric, textelor propriu-⁠zise, dau măsura inteligenţei şi talentului lor În celebrul său răspuns la întrebarea ...

citește »

Theodor Codreanu: Marea vânătoare

Vânătoarea mitică era iniţiatică, purificatoare. Acum totul apare răsturnat. Seara, vânătorii s-⁠au întors beţi, prăfuiţi, în marginea pădurii, adunaţi în jurul lupului împuşcat. Câinii fuseseră brutalizaţi, loviţi cu sălbăticie Capitolul central Vânătoarea regală începe cu o observaţie asupra precarităţii ontologice a lumii, cu inconsistenţa ei stihial-⁠materială. În Teologia Dogmatică Ortodoxă, părintele Stăniloae1 precizează, altminteri, că lumea, ca împărăţie a Diavolului, ...

citește »

Nicolae Breban: La o aniversare

Odată cu romanul F, mai ales, dar şi cu altele, D.R. Popescu a devenit, indubitabil, unul dintre maeştrii prozei române postbelice, artist desăvârşit, profund original, al unei coloraturi expresioniste în epica amplă… La sfârşitul anilor cincizeci ai secolului trecut, D.R. Popescu era, indubitabil, unul dintre pionii îndrăzneţi ai înnoirii prozei române. E drept, alături de câteva alte nume, precum Sorin ...

citește »

Augustin Buzura: Iarna Leului albastru

Prinşi în nebunia cotidiană: delaţiuni, interceptări, arestări, într-⁠un climat de agresivitate, ură şi mitocănie, se ignoră sau chiar nu se ştie că în acest spaţiu, în afară de procurori, hoţi şi cătuşe, mai există câteva importante personalităţi care, în anii cei mai grei, au restabilit legătura cu marea noastră literatură interbelică şi au păstrat demnitatea profesiei de scriitor. D.R. Popescu ...

citește »

D.R. Popescu şi „vânătoarea de vrăjitoare”

Campania aceasta a est-⁠eticilor a culminat cu o vânătoare de vrăjitoare, stil anii ’50, prin instituţia CNSAS, căreia îi vor cădea victime Nicolae Breban, Cezar Ivănescu, Eugen Uricaru, Ioan Es. Pop, Mihai Botez, Adrian Marino, Ştefan Aug. Doinaş, Mircea Iorgulescu, Petru Romoşan, Ioan Groşan, Lucian Vasiliu ş.a., alături de „odioşii protocronişti” Edgar Papu, Ilie Bădescu, Paul Anghel, Ion Lăncrănjan, Ion ...

citește »

Noul Moise

Mult mai bine raportat la spaţiul şi contextul istoric se arată Cornel Ungureanu într-⁠o carte de veritabil istoric literar: Proza românească de azi (1985). Este cea mai apropiată interpretare a fenomenului D.R. Popescu de spiritul eseului eliadesc din 1953, cu extindere la întreaga generaţie (inclusiv a „cincizeciştilor” Marin Preda, Eugen Barbu), dar şi la spaţiul tuturor literaturilor aflate sub ocupaţie ...

citește »

Dumitru Radu Popescu şi lupta cu istoria

Vânătoarea regală este de un patos al căutării adevărului demn de absolutismul lui Hamlet, realismul autorului român fiind de o cruzime pe care niciodată tradiţionalul naturalism nu l-⁠a putut atinge, fiindcă naturalismului îi lipseşte esenţialul: dimensiunea ontologică. Între criticii tineri, cel care înţelege imediat că D.R. Popescu se află la răscruce de operă, încheind o etapă şi începând o alta, ...

citește »

Noi şi Europa

Să îndrăzneşti să ştii, să descoperi adevărul după întunecatele decenii de demonie politică e un act de curaj, dar şi unica şansă de a parveni la adevăr şi justiţie. În ape tulburi, se pot impune falsul şi impostura, cum ar fi ţintuirea la stâlpul infamiei, de către foştii persecutori, a fostelor victime – torturate, urmărite tot restul vieţii, interzise în ...

citește »

Istoria – ca o Luptă cu Îngerul sau conservarea în necunoscut a unei capodopere

Dramaturgul concepe factologia prin criteriul ecoului ei tensiv, imprimat întru o a patra dimensiune a Lumii: dimensiunea dinamizată în care se depun înscrisurile palimpsestice ale capitalurilor de viaţă însămânţate în faptele unei epoci. Timpul – ca „Omerta”, sau Mafia Istoriei. Legea răzbunării: a unei morţi care plăteşte o altă moarte fără nici o altă investigare morală contextuală, pare să se ...

citește »
Anticariat online

Pin It on Pinterest