Contemporanul » Românii de pretutindeni

Românii de pretutindeni

Avangarda literară şi folclorul românesc

Béla Bartók şi‑a dedicat cei mai productivi ani din strălucita sa carieră internaţională pentru a umbla pe jos prin sate, unde nota cu creionul cântece româneşti, cu melodia şi versurile lor. Astfel şi‑a îmbogăţit propria sa creaţie, dar şi repertoriul tarafurilor ungureşti… Tom Sandqvist, profesor universitar de teoria artei şi istoria ideilor, citise ce scrisesem în Dagens Nyheter, voia să ...

citește »

Încotro lumea post‑pandemică?

În anii ’70 ai secolului trecut, când România a fost afectată de mari inundaţii şi cutremure, China a trimis cantităţi însemnate de ajutoare în România, iar România la rândul ei, în multe alte momente grele, în timpul ravagiilor provocate de SARS, în 2003, şi în timpul cutremurului de la Wenchuan din 2008, a dat un sprijin preţios Chinei. Manifestări de ...

citește »

Cultura scrisă în vremuri de restrişte

La început intuiţia sugera că, închişi în casă, oamenii vor citi. Evident, te uiţi cât te uiţi pe Netflix, dar la un moment dat te vor durea ochii de la atâta culoare şi vei aprecia ceva în alb‑negru. De exemplu, mai degrabă o carte decât un alt tub catodic de anticariat. În realitate, lucrurile n‑au funcţionat în acest fel, cel ...

citește »

Pandemia și cultura română în Israel

Pentru cei care încă aveau îndoieli în ceea ce priveşte rezistenţa Coronavirusului, cifrele îngrijorătoare din ultima perioadă au dovedit că agentul patogen încă nu şi‑a spus ultimul cuvânt în lupta sa împotriva umanităţii. Dar pandemia nu poate opri cultura, mai ales când are de‑a face cu „poporul cărţii”, aşa cum li se spune, câteodată, israelienilor. Comunitatea evreilor originari din România ...

citește »

Hamlet‑Negga la St. Anne’s Warehouse

Teatrul experimental „St. Anne’s Warehouse”, situat în Dumbo, cartierul artistic al Brooklyn‑ului a prezentat piesa ca parte a stagiunii de primăvară 2020. O producţie interesantă care s‑a bucurat de critici superlative, se susţine mai ales prin jocul inspirat şi elaborat… Un Hamlet îndrăzneţ cu teatrul „Gate” din Dublin, aparţinând regizoarei sud‑africane Yael Farber, integrează universalitatea operei în parametrii contemporaneităţii. Gate ...

citește »

Reformă cu orice preţ?

Programa „nouă” la Limba şi literatura română, târâtă la noi pe liniile directive ale Uniunii Europene (via „corectitudinea politică”), sub paravanul eliberării conţinutului, al aerisirii disciplinei în favoarea elevilor şi a profesorilor, este un mare fals, este o premeditare şi o metastază… Stimată Doamnă Aura Christi, Am decis să vă scriu în urma iniţiativei revistei Contemporanul. Ideea europeană de a ...

citește »

Unde este patria?

În zilele de azi duşmanii tradiţionali ai românilor, ajutaţi de cozile lor de topor, trădătorii de neam dintre fraţii noştri de sânge, fac eforturi disperate să ne şteargă identitatea naţională şi culturală. De aceea ei atacă religia noastră. Ei atacă şi limba noastră, dar asta nu au învăţat‑o de la Feuerbach. O ştiau de acasă… Mai întâi, ce este patria? ...

citește »

Un nou război

Israelienii s‑au dovedit a fi, încă o dată, disciplinaţi şi înţelepţi astfel încât, printr‑un efort comun, au câştigat o bătălie care, în unele ţări dezvoltate, s‑a dovedit o misiune imposibilă… Israelienii au primit cu mare bucurie măsurile de relaxare a izolării anunţate de prim-ministrul Benjamin Netanyahu. În sfârşit, ne‑am putut vizita rudele, s‑au deschis mai toate magazinele şi marile centre ...

citește »

Peregrinările vieneze

În timpul anilor de studii vieneze ai poetului s‑a dezvoltat, totodată, şi o activitate literară şi social‑politică fructuoasă. De la Viena, Eminescu trimite revistei Familia din Budapesta articolul Teatrul românesc şi repertoriul lui, care a fost publicat în numărul 18 din ianuarie 1870. Poetul îşi exprima acolo opinia în legătură cu existenţa şi funcţionarea vieţii teatrale româneşti, animat de evenimentele ...

citește »

Incursiuni la originile basmului

Cu Teac Damsa, el continuă aceeaşi tradiţie de a relata istorii contemporane într‑un gen de realism magic ce coboară mitologic până la originile şi modelele lor exemplare… Compania irlandeză Teac Damsa (Casa Dansului) este un teatru de muzică şi dans ce aminteşte, în bună măsură, prin manifestul său, de gesamtkunstwerk‑urile regretatei Pina Bausch. Teac Damsa e înfiinţată de Michael Keegan‑Dolan ...

citește »
Anticariat online

Pin It on Pinterest