Din ultimul număr:
Contemporanul » Cronică plastică

Cronică plastică

Sculptura ca smerită cugetare

Taberele de creaţie s‑au desfăşurat anul acesta ca în vremurile bune, iar la mijloc de toamnă una dintre cele mai complexe şi mai interesante s‑a petrecut aproape de Bucureşti, în curtea spaţioasă a Catedralei Sfânta Cuvioasă Parascheva din oraşul Voluntari. Sub semnul harului, fiindcă mai mulţi ani de‑a rândul a fost găzduit aici Brâul Maicii Domnului, adus spre închinare de ...

citește »

„Suntem singura filială din ţară care a găsit surse alternative de finanţare”

Luiza Barcan: De curând a fost reluat acel proiect expoziţional de la Râmnicu Vâlcea, iniţiat în anii 90 ai secolului trecut, intitulat „Salonul de Sud”. Anul acesta el a fost dedicat ceramicii contemporane. De ce tocmai ceramicii? Gheorghe Dican: Partea de ceramică vreau s‑o dezvoltăm foarte tare pentru că noi trebuie să ne raportăm la tradiţia olăritului din zonă. Am ...

citește »

„Am ajuns să fim considerați un fel de locomotivă a culturii vâlcene”

Cu o voinţă ieşită din comun, tenacitate şi grijă pentru breasla căreia îi aparţine, Gheorghe Dican, vicepreşedinte al Uniunii Artiştilor Plastrici din România şi preşedinte al Filialei Râmnicu Vâlcea a UAP, a zidit un edificiu reprezentativ pentru comunitatea oraşului Râmnicu Vâlcea şi pentru cultura contemporană în ansamblu: Filiala Râmnicu Vâlcea a Uniunii Artiştilor Plastici din România. Această grupare de artişti ...

citește »

„La acest nivel cel mai important e să inspiri”

Remus Azoiţei – o stea a violonisticii. E găzduit de cele mai mari săli de concert din lume: Carnegie Hall (New York), Konzerthaus Berlin, Bozar (Bruxelles), Kennedy Centre (Washington DC), Salle Gaveau (Paris), Wigmore Hall şi St‑Martin‑in‑the‑Fields, (Londra), Concertgebouw (Amsterdam). Solist concertist şi profesor la Royal Academy of Music. „Azoiţei are toate calităţile: sensibilitate marcată, o dulceaţă a tonului (fără suprasolicitare), ...

citește »

Tabăra de fotografie „La conac”, ediţia 2021

Program cultural început în 2015 şi desfăşurat bianual (primăvara şi toamna), tabăra de creaţie fotografică intitulată „La Conac” este organizată şi găzduită de Muzeul Memorial „Nicolae Bălcescu” din judeţul Vâlcea, numărându‑se printre cele mai apreciate proiecte care au loc în cadrul acestei instituţii de cultură. Complexul Muzeal „Nicolae Bălcescu”, situat în comuna cu acelaşi nume, unul dintre cele mai interesante ...

citește »

O incursiune în „arheologia” imaginii

În vremurile stranii şi triste pe care le trăim doar câte un spectacol vizual răzleţ ne mai descreţeşte frunţile şi ne mai aminteşte că suntem fiinţe culturale, dornice de frumos, de contemplaţie, de creaţie artistică şi de comunicare prin artă. Mică capitală culturală (şi de judeţ) de pe harta cu multe oraşe mari a României, Râmnicu Vâlcea excelează la capitolul ...

citește »

Cum se naşte o icoană pe sticlă?

Mai puţin vizibilă, pentru că nu se află într‑un oraş mare sau într‑un centru cultural cu renume, Galeria „Arta” din romanticul Câmpulung Muscel, singura de aici, de altfel, cu o vechime de aproape două decenii, găzduieşte periodic expoziţii cu tematici diverse şi în general interesante, propunând fie o abordare, fie o viziune inedită a unui autor sau a unui grup ...

citește »

Pledoarii (pictate) pentru lectură

„Mi‑am imaginat întotdeauna Paradisul ca un fel de bibliotecă.” Jorge Luis Borges Oare mai avem, azi, timp pentru cărţi? „Caracterul eonului în care trăim (…) se defineşte prin pierderea în cea mai mare măsură a timpului adevărat” constata istoricul de artă Hans Sedlmayr, reluând filonul filosofic orientalist ce teoretiza dificultatea omului de a‑şi trăi pe deplin prezentul, prins între două ...

citește »

Ion Pantilie – o asceză a imaginii

Artistul i‑a dedicat expoziţia soţiei sale, trecută în urmă cu un an la cele veşnice… Cea mai recentă expoziţie personală semnată de maestrul Ion Pantilie, vernisată la Galeria Metopa din Piteşti, pe 7 octombrie 2020, s‑a dovedit a fi, ca de fiecare dată când acest plin de har pictor expune, un adevărat regal de lumină şi culoare, dar, de data ...

citește »

Repere mioritice în arta plastică

În vâltorile revoluţionare de la 1848, România era înfăţişată sub chipul unor matres familiae, purtând costume ţărăneşti… Interesul pentru teme folclorice s‑a manifestat, în pictura românească, începând din veacul al nouăsprezecelea, în contextul mai larg al orientării culturale europene a elitelor româneşti. Odată cu laicizarea culturii şi cu adoptarea picturii de şevalet ca tehnică însuşită în Academii sau descoperită prin ...

citește »
Anticariat online

Pin It on Pinterest