Contemporanul » Cronică plastică

Cronică plastică

Oglindă şi oglindire

Rod al studiilor doctorale în curs, dar şi al unei activităţi creatoare intense, expoziţia intitulată Faţă în faţă, semnată de pictoriţa constănţeancă Anca Paşa Deaconu şi deschisă la Muzeul de Artă din Constanţa, în august 2022, se desfăşoară, în cele patru săli de la parterul acestei prestigioase instituţii de cultură, în acord cu un amplu proiect de cercetare plastică, şi ...

citește »

Fresca bisericească în actualitate

Expoziţia de artă sacră a lui Cătălin Băluţ, la Galeria Roman Art. Născut la Roman, judeţul Neamţ, în 1972, pictorul muralist Cătălin Băluţ, lector doctor la Catedra de Artă Sacră a Facultăţii de Teologie Ortodoxă de la Alba Iulia, astăzi stabilit la Arad, a revenit pe locurile natale în a doua jumătate a lunii iulie 2022, cu o expoziţie personală, ...

citește »

Pictura în patru

Galeria bucureşteană Căminul Artei (parter) a găzduit în a doua jumătate a lunii iunie 2022 expoziţia de pictură intitulată inspirat, dar şi cu o doză binevenită de umor „Piatra‑n patru”. Imaginea de pe afiş a fost chiar aceasta, a unei pietre masive, despicate în patru bucăţi, pentru că protagonistele spectacolului vizual au fost patru artiste congenere, născute în deceniul şase ...

citește »

„Mir şi borangic”

În deceniile şase şi şapte ale secolului trecut, cu ocazia călătoriilor de documentare întreprinse în toate zonele româneşti, artiştii plastici (pictori, graficieni, sculptori, artişti decoratori) redescopereau şi valorificau în creaţia lor filonul tradiţional, arta populară, în multitudinea formelor ei de manifestare. Chiar şi o parte dintre maeştrii interbelici, de ar fi să ne amintim doar de exemplul notabil al lui ...

citește »

„Arta mozaicului antic și bizantin”

Cartile Contemporanul

De mai bine de un deceniu arta sacră creştin‑ortodoxă, realizată în tehnica  mozaicului (icoana şi pictura de biserici), cunoaşte la noi o adevărată înflorire, în ciuda faptului că spaţiul românesc nu are propriu‑zis o tradiţie a mozaicului. Vechile noastre icoane portabile sunt pictate pe lemn ori pe sticlă, iar bisericile sunt împodobite îndeosebi în tehnica frescei. Mozaicul are însă o ...

citește »

„Chipul slavei Tale” – icoane de patrimoniu la Arhiepiscopia Râmnicului

Cu prilejul praznicului Aducerii în Oltenia a moaştelor Sfântului Ierarh Calinic de la Cernica, ocrotitorul Arhiepiscopiei Râmnicului, de pe 8 mai 2022, Arhiepiscopia Râmnicului a organizat, printre alte evenimente culturale, şi o expoziţie cu icoane de patrimoniu, brâncoveneşti şi postbrâncoveneşt, în Foaierul Centrului Social „Sfântul Antim Ivireanul”. Expoziţia poartă titlul „Chipul slavei Tale”, iar icoanele provin de la cele mai ...

citește »

Tărâmul scorpiilor şi ghionoaielor lui Gorzo

Au trecut ani buni de când n‑am mai avut prilejul să scriu despre Dumitru Gorzo şi aventurile lui artistice, nu puţine. S‑a născut la Ieud, judeţul Maramureş, în 1975. A absolvit secţia de pictură a Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti, în 1999, la clasa profesorului Florin Mitroi. Este membru fondator al grupului „Rostopasca”. În prezent trăieşte şi activează, alternativ, ...

citește »

O reuşită la a treia ediţie – Tabăra de Sculptură în Piatră Măciuca

Înfruntând dificultăţile pricinuite de pandemie, organizatorii Taberei Internaţionale de Sculptură în Piatră Măciuca au dus la bun sfârşit cea de a treia ediţie a unui simpozion bianual de creaţie care, din 2014 şi până în prezent, a contribuit la transformarea şi personalizarea unei zone încărcate de tradiţie, din sudul judeţului Vâlcea, cu un peisaj natural deosebit, dar mai puţin cunoscute ...

citește »

Balcic, şcoala de pictură de la malul mării

La data de 7 septembrie 1940, România pierdea definitiv Dobrogea de la sud de Dunăre. Tratatul de la Craiova, semnat de România şi Bulgaria, consemna că regiunea dobrogeană urma să revină pentru totdeauna Bulgariei. Este demn de semnalat însă faptul că în perioada în care Sudul Dobrogei a aparţinut României, fiind administrată de Guvernul de la Bucureşti, a cunoscut o ...

citește »

Sculptura ca smerită cugetare

Taberele de creaţie s‑au desfăşurat anul acesta ca în vremurile bune, iar la mijloc de toamnă una dintre cele mai complexe şi mai interesante s‑a petrecut aproape de Bucureşti, în curtea spaţioasă a Catedralei Sfânta Cuvioasă Parascheva din oraşul Voluntari. Sub semnul harului, fiindcă mai mulţi ani de‑a rândul a fost găzduit aici Brâul Maicii Domnului, adus spre închinare de ...

citește »
Anticariat online

Pin It on Pinterest