Contemporanul » Cronică plastică

Cronică plastică

„Mir şi borangic”

În deceniile şase şi şapte ale secolului trecut, cu ocazia călătoriilor de documentare întreprinse în toate zonele româneşti, artiştii plastici (pictori, graficieni, sculptori, artişti decoratori) redescopereau şi valorificau în creaţia lor filonul tradiţional, arta populară, în multitudinea formelor ei de manifestare. Chiar şi o parte dintre maeştrii interbelici, de ar fi să ne amintim doar de exemplul notabil al lui ...

citește »

„Arta mozaicului antic și bizantin”

Cartile Contemporanul

De mai bine de un deceniu arta sacră creştin‑ortodoxă, realizată în tehnica  mozaicului (icoana şi pictura de biserici), cunoaşte la noi o adevărată înflorire, în ciuda faptului că spaţiul românesc nu are propriu‑zis o tradiţie a mozaicului. Vechile noastre icoane portabile sunt pictate pe lemn ori pe sticlă, iar bisericile sunt împodobite îndeosebi în tehnica frescei. Mozaicul are însă o ...

citește »

„Chipul slavei Tale” – icoane de patrimoniu la Arhiepiscopia Râmnicului

Cu prilejul praznicului Aducerii în Oltenia a moaştelor Sfântului Ierarh Calinic de la Cernica, ocrotitorul Arhiepiscopiei Râmnicului, de pe 8 mai 2022, Arhiepiscopia Râmnicului a organizat, printre alte evenimente culturale, şi o expoziţie cu icoane de patrimoniu, brâncoveneşti şi postbrâncoveneşt, în Foaierul Centrului Social „Sfântul Antim Ivireanul”. Expoziţia poartă titlul „Chipul slavei Tale”, iar icoanele provin de la cele mai ...

citește »

Tărâmul scorpiilor şi ghionoaielor lui Gorzo

Au trecut ani buni de când n‑am mai avut prilejul să scriu despre Dumitru Gorzo şi aventurile lui artistice, nu puţine. S‑a născut la Ieud, judeţul Maramureş, în 1975. A absolvit secţia de pictură a Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti, în 1999, la clasa profesorului Florin Mitroi. Este membru fondator al grupului „Rostopasca”. În prezent trăieşte şi activează, alternativ, ...

citește »

O reuşită la a treia ediţie – Tabăra de Sculptură în Piatră Măciuca

Înfruntând dificultăţile pricinuite de pandemie, organizatorii Taberei Internaţionale de Sculptură în Piatră Măciuca au dus la bun sfârşit cea de a treia ediţie a unui simpozion bianual de creaţie care, din 2014 şi până în prezent, a contribuit la transformarea şi personalizarea unei zone încărcate de tradiţie, din sudul judeţului Vâlcea, cu un peisaj natural deosebit, dar mai puţin cunoscute ...

citește »

Balcic, şcoala de pictură de la malul mării

La data de 7 septembrie 1940, România pierdea definitiv Dobrogea de la sud de Dunăre. Tratatul de la Craiova, semnat de România şi Bulgaria, consemna că regiunea dobrogeană urma să revină pentru totdeauna Bulgariei. Este demn de semnalat însă faptul că în perioada în care Sudul Dobrogei a aparţinut României, fiind administrată de Guvernul de la Bucureşti, a cunoscut o ...

citește »

Sculptura ca smerită cugetare

Taberele de creaţie s‑au desfăşurat anul acesta ca în vremurile bune, iar la mijloc de toamnă una dintre cele mai complexe şi mai interesante s‑a petrecut aproape de Bucureşti, în curtea spaţioasă a Catedralei Sfânta Cuvioasă Parascheva din oraşul Voluntari. Sub semnul harului, fiindcă mai mulţi ani de‑a rândul a fost găzduit aici Brâul Maicii Domnului, adus spre închinare de ...

citește »

„Suntem singura filială din ţară care a găsit surse alternative de finanţare”

Luiza Barcan: De curând a fost reluat acel proiect expoziţional de la Râmnicu Vâlcea, iniţiat în anii 90 ai secolului trecut, intitulat „Salonul de Sud”. Anul acesta el a fost dedicat ceramicii contemporane. De ce tocmai ceramicii? Gheorghe Dican: Partea de ceramică vreau s‑o dezvoltăm foarte tare pentru că noi trebuie să ne raportăm la tradiţia olăritului din zonă. Am ...

citește »

„Am ajuns să fim considerați un fel de locomotivă a culturii vâlcene”

Cu o voinţă ieşită din comun, tenacitate şi grijă pentru breasla căreia îi aparţine, Gheorghe Dican, vicepreşedinte al Uniunii Artiştilor Plastrici din România şi preşedinte al Filialei Râmnicu Vâlcea a UAP, a zidit un edificiu reprezentativ pentru comunitatea oraşului Râmnicu Vâlcea şi pentru cultura contemporană în ansamblu: Filiala Râmnicu Vâlcea a Uniunii Artiştilor Plastici din România. Această grupare de artişti ...

citește »

„La acest nivel cel mai important e să inspiri”

Remus Azoiţei – o stea a violonisticii. E găzduit de cele mai mari săli de concert din lume: Carnegie Hall (New York), Konzerthaus Berlin, Bozar (Bruxelles), Kennedy Centre (Washington DC), Salle Gaveau (Paris), Wigmore Hall şi St‑Martin‑in‑the‑Fields, (Londra), Concertgebouw (Amsterdam). Solist concertist şi profesor la Royal Academy of Music. „Azoiţei are toate calităţile: sensibilitate marcată, o dulceaţă a tonului (fără suprasolicitare), ...

citește »
Anticariat online

Pin It on Pinterest