Contemporanul » Teatru – Dramaturgie

Teatru – Dramaturgie

Performanţă şi diversitate

Decalată cu aproape o lună faţă de precedentele, care de obicei începeau în 23 aprilie, ziua când Shakespeare este pretutindeni evocat aniversar, cea de a treisprezecea ediţie a Festivalului ce‑i poartă numele, desfăşurată la Craiova (19‑29 mai a.c.), a demonstrat că cifra 13 nu numai că nu e ostilă norocului, depăşind superstiţia ce a generat‑o, ci că îşi găseşte acoperire ...

citește »

Mostre de afirmare a identităţii

Equus   În contextul dramaturgiei „tinerilor furioşi”, John Osborne, Arnold Wesker, piesele lui Peter Shaffer (Amadeus, În căutarea soarelui, Equus etc.) antrenează personajele într‑un raport polemic trecut‑viitor, speranţă‑zădărnicie, tandreţe‑ranchiună, credinţă‑agnosticism, în confruntări care amendează conformismul social, sterilitatea tuturor formelor de îngrădire a vieţii, de sufocare a ei cu convenienţe. Criza, conflictul permanent cu propriul eu, dar şi cu ceilalţi, generează ...

citește »

Miraculosul Beckett

Întrebat adeseori ce semnifică monumentalul său tabloul, Guernica, găzduit astăzi de muzeul Reina Sofia din Madrid, Picasso dădea mai totdeauna un răspuns pe care îmi permit să‑l consider proverbial: „Acest taur este un taur şi acest cal este un cal (…) Ideile şi concluziile la care aţi ajuns poate le‑am obţinut şi eu, însă s‑au produs în mod instinctiv, inconştient”. ...

citește »

Bros cu Valer Dellakeza pe scenele europene

Un bătrân şi un copil s‑au luat de mână şi au mers împreună să culeagă aplauzele, la finalul premierei tulburătorului spectacol Bros al lui Romeo Castellucci. Începutul şi sfârşitul, alpha şi omega, s‑ar putea spune, în cadrul căruia este cuprins spectacolul, evenimentul final al festivalului internaţional coordonat de Paola Tripoli la LAC, acronim care înseamnă Lugano Art and Culture. Din ...

citește »

Paracliserul lui Marin Sorescu

Anul acesta, Teatrul Naţional Târgu Mureş, în calitate de partener, alături de Asociaţia pentru Teatru Liviu Rebreanu, a găzduit de Ziua Naţională a Culturii, 15 ianuarie, în cadrul proiectului Ro.Drama (Între! Conjunctură digitală pentru dialog cultural), un maraton teatral a cărui tematică a vizat „texte dramatice româneşti scrise în perioada regimului comunist”. Titlurile selectate de criticul, istoricul teatral şi prof. ...

citește »

Zborul înalt al amintirii

„Când sufletul plânge, numai Dumnezeu aude. Când inima plânge, timpul se opreşte.” Shema Israel Semnul unei creaţii, profilul unui creator este slujit întotdeauna şi de muzica tăcerii, care îmbracă clipele într‑o eternitate de vis. Arta regiei a fost şi este un tratat mesianic ce cuprinde într‑o identitate specifică întreaga ambiguitate a existenţei. Radu Penciulescu, cel care a construit şcoala modernă ...

citește »

De la Dostoievski la Pirandello

Iniţiate şi gândite de regizorul Mihai Măniuţiu, managerul Teatrului Naţional Lucian Blaga, Întâlnirile internaţionale de la Cluj, o manifestare teatrală anuală cu valoare de eveniment, s‑au plasat încă din start pe o pârtie cu o amprentă culturală largă, ambiţioasă, alternând afişul spectacologic, constant bogat şi divers, cu dezbateri teoretice de actualitate, dar şi cu expoziţii retrospective, lansări de cărţi, evocări ...

citește »

Neliniştile destinului caragialesc

Mărturisirea publică, mai mult sau mai puţin criptată, prin intermediul unei opere, a gândurilor, aspiraţiilor, emoţiilor şi sentimentelor este un act de comunicare unilaterală, o devoalare conştientă, asumată a concepţiilor despre lume şi viaţă, apropiată de confesiunea tainică. Acest tip de comunicare, prin operă, se extinde în cazul spectacolului, amplificând exponenţial, cu fiecare repetare a actului artistic, multitudinea de sensuri, ...

citește »

Un ceremonial al coabitării dintre real şi iluzie

Vito Pandolfi remarcă în Istoria teatrului universal faptul că dramaturgia lui Pirandello se circumscrie temelor literaturii italiene în general. De asemenea, laitmotivele ei se regăsesc şi în proza şi eseurile scriitorului sicilian. Împreună cu tragicul, grotescul şi comicul constituie elemente predominante ale unei estetici riguros definite. Introspecţia conştiinţei individuale din spaţiul dintre nordul şi sudul Italiei, dintre Roma şi Agrigento, ...

citește »

A fi poporul lui Eminescu

Suflarea de foc a lui Eminescu a mărturisit‑o cu evlavie şi adâncime N. Stein­hardt: „Îl iubesc pe Eminescu. Ziua de 15 ianuarie e pentru mine o zi sfântă, nu uit, când sunt la Bucureşti, să depun şi eu o floare la statuia din faţa Ateneului, opera sculptorului Gh. Anghel. […] Am învăţat şi predat euforic – multe poezii eminesciene la Jilava, ...

citește »
Anticariat online

Pin It on Pinterest