Contemporanul » Educație

Educație

Deşcolarizarea României. Scopurile, cârtiţele şi arhitecţii reformei învăţământului românesc

Prefaţă de Aura Christi În acest demers exemplar, remarcabilul scriitor şi istoric Mircea Platon face un plonjeu erudit şi onest în trecutul învăţământului naţional românesc, aşezat în oglindă cu învăţământul supus abuziv, în ultimele trei decenii, unei serii de reforme maligne după ce – în 1990, apoi, în 1994 – s‑a constatat indubitabila calitate şi nivelul înalt ale educaţiei autohtone, ...

citește »

Anarhizarea şcolii: oengeurile interne

Motivational speakers sau psihologi care îşi depăşesc competenţele îşi vând şi ei dubioasele abilităţi şcolilor din România, punând în circulaţie idei, al căror primitivism psihologic e înfăţişat ca mare şi subtilă inovaţie pedagogică. De exemplu, echivalând succesul şcolar cu succesul, ei ajung să vorbească exclusiv despre cum şcoala trebuie să producă „oameni de succes” şi „lideri”, uitând că problemele creşterii ...

citește »

Identitate culturală și educaţie naţională

Şcoala trebuie să‑i dea absolventului sentimentul că viaţa sa are un sens, o motivaţie culturală, care se concretizează într‑o armonie a identităţii personale şi a celei naţionale, cu apartenenţa la cultura europeană şi la aceea planetară… Punctul de vedere al Academiei Române privind unele aspecte ale învăţământului preuniversitar din România (Contemporanul. Ideea Europeană nr. 1/2020) exprimă exigenţe întemeiate privind finalităţi ...

citește »

Manualele preuniversitare româneşti în Mileniul III

Despre ce limbă română vom vorbi, când manualul este plin de termeni preluaţi din metodicile sau didacticile după care se predau limbile străine? Sau poate limba noastră va deveni în curând o limbă străină pentru mulţi dintre noi? În nr. 1/ 2020 număr al revistei Contemporanul. Ideea europeană a apărut Punctul de vedere al Academiei Române privind unele aspecte ale ...

citește »

O epurare a literaturii române din manualele de gimnaziu?

Care este scopul acestei epurări literare din manualele de gimnaziu? Eu găsesc doar o explicaţie: cu cât ştim mai puţin despre literatura noastră, despre cultura noastră, cu atât ştim mai puţin despre noi şi putem fi mai uşor manipulaţi, generaţiile de actuali elevi, viitori studenţi vor fi contorsioniştii nevoilor altor sisteme de educaţie, deci vor servi mult mai firesc interesele ...

citește »

Despre ideologizarea învăţământului. Ieri şi azi

Frazele care justifică şi întărâtă demolarea sistematică a sistemului românesc de învăţământ astăzi seamănă uluitor de bine cu frazeologia primei intervenţii legislative comuniste asupra sistemului de învăţământ din România, Circulara Nr. 38 401/1945 a Ministerului Educaţiei Naţionale… Frazele care justifică şi întărâtă demolarea sistematică a sistemului românesc de învăţământ astăzi seamănă uluitor de bine cu frazeologia primei intervenţii legislative comuniste ...

citește »

O epurare a literaturii române din manualele de gimnaziu?

Care este scopul acestei epurări literare din manualele de gimnaziu? Eu găsesc doar o explicaţie: cu cât ştim mai puţin despre literatura noastră, despre cultura noastră, cu atât ştim mai puţin despre noi şi putem fi mai uşor manipulaţi, generaţiile de actuali elevi, viitori studenţi vor fi contorsioniştii nevoilor altor sisteme de educaţie, deci vor servi mult mai firesc interesele ...

citește »

Profesori de Limba şi Literatura Română

Literatura română e insuficient prezentă prin texte de calitate, scriitorii reprezentativi fiind ocoliţi cu grijă… Textul de mai jos nu îmi aparţine, ci a venit din zona vechilor profesori de limba şi literatura română care au dus pe umeri, cu dăruire şi competenţă exemplare, şcoala românească din anii 1970‑2010. Eu doar l‑am instigat. Am cerut o „expertiză”. Am şi eu ...

citește »

Noi paradigme în studierea literaturii în gimnaziu

Nicicând nu a fost mai actuală ca în ultimii ani teoria maioresciană a formelor fără fond, cel puţin în predarea disciplinei Limba şi literatura română. Reactualizarea acesteia la nivelul învăţământului se datorează schimbării de paradigmă, impusă ca un deziderat al factorilor decizionali europeni, preluat şi aplicat în şcoala românească fără o minimă reticenţă… Nicicând nu a fost mai actuală ca ...

citește »

Manualele preuniversitare româneşti în Mileniul III

Este ameninţată însăşi stima de sine a unei naţiuni, atunci când ea nu‑şi preţuieşte cultura prin intermediul cel mai firesc: şcoala – a cărei menire principală este transmiterea unei tradiţii, pentru conservarea identităţii naţionale. Ştim, dar ne facem că nu ştim…   Ion Simuţ Literatura română în gimnaziu – încotro? Reforma curriculară la Limba şi literatura română continuă în gimnaziu ...

citește »
Anticariat online

Pin It on Pinterest