Contemporanul » Educație

Educație

„România – resurse minerale şi energetice. Potenţial şi strategie”

Academia Română, prin Secţia de ştiinţe geonomice, a organizat dezbaterea cu tema „România – resurse minerale şi energetice. Potenţial şi strategie”, prima dintr‑o serie de dezbateri ce au ca scop identificarea unor soluţii viabile pentru România, în contextul actualei crize energetice, propunând consultarea tuturor factorilor implicaţi, cu deosebire a mediul ştiinţific şi a factorilor decidenţi. Lucrările au fost deschise de ...

citește »

„Liszt a dat măsura geniului său”

Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de Christian Badea, prim‑dirijor principal al instituţiei, a prezentat publicului Concertul nr. 2, în la major, pentru pian şi orchestră, S.125 de Franz Liszt, avându‑l ca solist pe pianistul spaniol Josu De Solaun, şi Simfonia nr. 9, în mi minor, op. 95, „Din Lumea Nouă” de Antonin Dvorák. „Sunt încântat şi onorat să revin ca solist cu minunata Filarmonică Enescu, cu maestrul ...

citește »

Grădinile suspendate ale lui Murivale

Vasile Mureşean, sau Murivale, aşa cum îl cunoaşte lumea artistică şi întreaga comunitate de fani virtuali, căci artistul este probabil cea mai activă prezenţă în mediul online, reprezintă una dintre marile enigme ale artei româneşti contemporane. Arta lui nu încearcă să recupereze, aşa cum ar părea la prima vedere, materialul, suportul perisabil şi imediat reciclabil, ci îşi fixează un scop ...

citește »

O expoziţie-eveniment: Maria-Alexandra Bădescu

Deşi e încă la o vârstă fragedă, Maria-Alexandra Bădescu dovedeşte prin pasiunea sa pentru artă, îndeosebi pentru grafică, şi o reală înzestrare nativă. Lucrările sale n-au trecut neobservate la concursurile la care a participat, dimpotrivă, ele au fost întotdeauna remarcate şi recompensate cu premii naţionale şi internaţionale (Marele Premiu la Competiţia „Copic Award 2021”, la Tokio; premiul I la competiţia ...

citește »

„Un dar din partea comunităţii muzicale româneşti”

Sorana Mănăilescu: Maestre Noam Zur, cariera dumneavoastră prodigioasă v‑a purtat pe patru continente. Ce v‑a determinat să includeţi România printre destinaţiile muzicale care beneficiază de arta dumneavoastră de dirijor? Am în vedere şi faptul că legăturile dumneavoastră cu sălile de concert din România sunt extinse: muzică simfonică şi operă nu doar la Bucureşti, ci, practic, în toate principalele centre muzicale ...

citește »

DGLR la final. Note despre „nava amiral” a lexicografiei literare româneşti

Încheierea publicării noii ediţii a Dicţionarului General al Literaturii Române (coordonator general: Eugen Simion), cunoscut şi ca Dicţionarul Academiei Române, a trebuit, ar trebui întâmpinată drept ceea ce este: un eveniment cultural de prim ordin. Nu e nici cea mai mică exagerare aici. Substanţial sporit faţă de precedenta ediţie (opt volume faţă de şapte, mii de pagini şi sute de ...

citește »

Dincolo de muzică sau cuvinte: spiritualitatea

Prezentă la Bucureşti pentru un spectacol aniversar la Opera Naţională, soprana de origine română Nelly Miricioiu a avut amabilitatea să ne acorde un interviu. Afirmată de timpuriu în viaţa muzicală internaţională, maestra Nelly Miricioiu s‑a văzut, după marele succes al debutului la Covent Garden din 1982, invitată să cânte pe cele mai mari scene ale lumii, alături de interpreţi precum ...

citește »

A privi vs a vedea

Percepţia stă la baza oricărui tip de însuşire a realului. Odată ce trecem prin experienţa unei imagini, după ce am luat contactul iniţial cu ea şi i‑am determinat înţelesul, o transformăm în ipoteză inactivă pentru orice altă intersecţie viitoare cu ea. Acest mecanism de bază al cunoaşterii, pornind de la percepţii directe, este unul transformativ şi, în cele mai multe ...

citește »

„Dumnezeu îmi pregăteşte o orchestră cum nu s‑a văzut pe pământ…”

„Am fost organist de biserică”   Sorana Mănăilescu: Maestre Sabin Pautza, succesul se cuantifică în diverse moduri. În cazul dumneavoastră, existenţa unui festival internaţional care vă poarta numele, a unui liceu de artă „Sabin Pautza”, premiile venite de la cel mai înalt nivel instituţional – Academia Română sau Uniunea Compozitorilor –, prezenţa în primul episod al documentarul Restitutio Moldaviae – ...

citește »

Realismul socialist

Impresii şi amintiri dintr‑o epocă ce n‑a existat   Realismul socialist, în principiu, nu ne interesează, fie ne‑am născut convenabil după ’89, fie ne‑am curăţat rapid de rămăşiţele comunismului, arzând dovezile. Am o bunică, fată de ilegalist intrat ulterior în graţii, care a strâns cu rigurozitate o grămăjoară de toată frumuseţea de diverse artefacte comuniste, le‑a mutat în curte şi ...

citește »
Anticariat online

Pin It on Pinterest