Din ultimul număr:
Contemporanul » Educație (pagina 2)

Educație

Recucerirea normalităţii?!

Apropierea dintre oameni mi s‑a părut mai intensă ca niciodată, ca şi nevoia unei comunităţi întreţinute telefonic sau virtual, fiecare semnal fiind receptat cu bucurie, cu entuziasm… Prematur poate, dacă îndrăznesc să analizez semnele, sfârşitul verii şi primele săptămâni de toamnă au reuşit să instaureze în mine ceva ce înainte de pandemie nu credeam că voi pierde prea curând (hýbris‑ul ...

citește »

Atâtea Premii Nobel şi niciun vaccin…

M‑am bucurat, aşadar, să pot trăi în mijlocul familiei, la casa noastră de la munte, refugiaţi de covidemie precum personajele lui Boccaccio de ciumă… În cele trei decenii de predare, în care am avansat de la examene cu subiect scris pe tablă la examinări personalizate cu subiecte tipărite la imprimantă, sau de la tablă cu cretă, care mi‑a provocat o ...

citește »

„Noul normal” în cultură

Pentru ca reperele să fie recunoscute, este necesară o elită care să promoveze aceste repere şi care să‑şi asume dezbaterea deschisă pe tema culturii în pandemie… Cultura şi transmiterea culturii de la generaţie la generaţie, adică educaţia, au suferit în perioada de pandemie din lipsa dialogului direct. Cultura şi educaţia în reţea, mediate prin intermediul tehnologiilor, sunt simple forme de ...

citește »

Cultura acasă în pandemie

Se întâmplă să uităm că suntem călători pe pământ, pierdem semnificaţia vieţii şi a morţii. Avem nevoie să simţim esenţa vieţii… Numai de tine depinde să‑ţi faci viaţa mai frumoasă! sunt cuvintele pe care mi le‑a spus un profesor de filosofie în urmă cu câţiva ani. Cuvinte în care am crezut şi cărora am încercat să le dau sens, prin ...

citește »

Deşcolarizarea României. Scopurile, cârtiţele şi arhitecţii reformei învăţământului românesc

Cu prilejul aniversării a trei ani de la înfiinţare, Platforma Civică „Împreună” a organizat în Bucureşti, pe data de 3 octombrie 2020, în colaborare cu Editura Ideea Europeană şi cu revista Contemporanul, un eveniment destinat acelor conştiinţe preocupate de evoluţia îngrijorătoare, din ultimii treizeci de ani, a unuia dintre pilonii cei mai importanţi – poate chiar cel esenţial – al ...

citește »

Ziua Mondială a Profesorului Nou

Motto: „Şi luându‑l cu sine l‑a suit pe casă şi i‑a zis: ia aminte la apus. Şi luând aminte, a văzut mulţime nenumărată de diavoli, tulburându‑se şi gâlcevindu‑se ca să bată război. Zis‑a lui iarăşi avva Isidor: caută şi spre răsărit şi ia aminte. Şi a căutat şi a văzut mulţime nenumărată de sfinţi, îngeri slăviţi. Şi a zis avva ...

citește »

Deşcolarizarea României. Scopurile, cârtiţele şi arhitecţii reformei învăţământului românesc

Prefaţă de Aura Christi În acest demers exemplar, remarcabilul scriitor şi istoric Mircea Platon face un plonjeu erudit şi onest în trecutul învăţământului naţional românesc, aşezat în oglindă cu învăţământul supus abuziv, în ultimele trei decenii, unei serii de reforme maligne după ce – în 1990, apoi, în 1994 – s‑a constatat indubitabila calitate şi nivelul înalt ale educaţiei autohtone, ...

citește »

Deşcolarizarea României. Scopurile, cârtiţele şi arhitecţii reformei învăţământului românesc

Prefaţă de Aura Christi În acest demers exemplar, remarcabilul scriitor şi istoric Mircea Platon face un plonjeu erudit şi onest în trecutul învăţământului naţional românesc, aşezat în oglindă cu învăţământul supus abuziv, în ultimele trei decenii, unei serii de reforme maligne după ce – în 1990, apoi, în 1994 – s‑a constatat indubitabila calitate şi nivelul înalt ale educaţiei autohtone, ...

citește »

Anarhizarea şcolii: oengeurile interne

Motivational speakers sau psihologi care îşi depăşesc competenţele îşi vând şi ei dubioasele abilităţi şcolilor din România, punând în circulaţie idei, al căror primitivism psihologic e înfăţişat ca mare şi subtilă inovaţie pedagogică. De exemplu, echivalând succesul şcolar cu succesul, ei ajung să vorbească exclusiv despre cum şcoala trebuie să producă „oameni de succes” şi „lideri”, uitând că problemele creşterii ...

citește »

Identitate culturală și educaţie naţională

Şcoala trebuie să‑i dea absolventului sentimentul că viaţa sa are un sens, o motivaţie culturală, care se concretizează într‑o armonie a identităţii personale şi a celei naţionale, cu apartenenţa la cultura europeană şi la aceea planetară… Punctul de vedere al Academiei Române privind unele aspecte ale învăţământului preuniversitar din România (Contemporanul. Ideea Europeană nr. 1/2020) exprimă exigenţe întemeiate privind finalităţi ...

citește »
Anticariat online

Pin It on Pinterest