Românii de pretutindeni

Mare succes al cinematografiei româneşti în Spania

În perioada 3 august ‑ 5 decembrie 2021, Institutul Cultural Român de la Madrid în colaborare cu Cinemateca Matadero din Madrid, FilmoTeca de Catalunya (Barcelona), Institut Valencià de Cultura, Consejería de Cultura y Patrimonio Histórico de la Junta de Andalucía, Filmoteca din Zaragoza, La Semana del Audiovisual Contemporáneo din Oviedo şi Fundación Municipal de Cultura din Oviedo, Fundación Cristino de Vera Espacio Cultural CajaCanarias şi Primăria din Santiago de Compostela organizează cea de‑a XI‑a ediţie a festivalului „Zilele filmului românesc“/„Muestra de cine rumano“.

Proiectul anual de promovare a cinematografiei româneşti, pe care ICR Madrid l‑a iniţiat în 2010 şi care a devenit un punct de referinţă în rândul cinefililor interesaţi de cinematografia românească şi în rândul profesioniştilor, şi‑a extins anul acesta aria de acoperire, ajungând, în premieră, şi la Santiago de Compostela. Este unul dintre programele de diplomaţie culturală de succes ale reprezentanţei, realizat cu colaborarea multor instituţii spaniole şi în multe oraşe din Spania, cu mare impact mediatic şi în rândul publicului.

Anul 2020 a fost unul plin de succese pentru cinematografia românească, în condiţiile excepţionale determinate de pandemie, care a schimbat formatul multor festivaluri de film. Filmul Malmkrog, al regizorului Cristi Puiu, a primit în cadrul Festivalului de la Sevilla atât marele premiu „Giraldillo de Oro”, cât şi Premiul pentru cel mai bun scenariu, iar în cadrul Festivalului Internaţional de Film de la Gijón, trei producţii româneşti au fost prezente în diverse secţiuni, printre acestea şi Tipografic majuscul, de Radu Jude. Toate aceste prezenţe, combinate cu premiile obţinute de regizorii români (Ursul de Aur pentru Radu Jude sau FIPRESCI 96 Platinum Award pentru Cristi Puiu, pentru a menţiona doar două dintre ele) au creat un climat favorabil pentru receptarea filmelor româneşti în Spania.

Prezentarea festivalului Zilele filmului românesc 2021 se desfăşoară într‑un moment extraordinar de bun pentru filmul românesc în Spania: La Festivalul Internaţional de Film de la San Sebastian (17‑25 septembrie), cel mai important festival de film din Spania, aflat în topul festivalurilor internaţionale de film de categoria A, Crai Nou/Blue Moon, debutul în lungmetraj al regizoarei Alina Grigore a câştigat marele premiu Concha de oro, o premieră românească în istoria de 69 de ani a festivalului. A concurat în sectiunea oficială, care cuprinde o selecţie de lungmetraje inedite lansate doar în ţara de producţie, alături de alte 17 filme ale unor „regizori consacraţi”. La Festivalul internaţional de film de la San Sebastian au fost selectate în competiţie la diferite secţiuni, pe lângă filmul câştigător, alte 3 filme româneşti Babardeală cu bucluc sau porno balamuc / Bad Luck Banging or Loony Porn, în regia lui Radu Jude, Marocco / Mikado, în regia lui Emanuel Pârvu, şi scurtmetrajul Planuri de vacanţă al tânărului regizor Alexandru Mironescu.

Reamintim, de asemenea, că regizorul Eugen Jebeleanu, cu Poppy Field/ Câmp de maci, a câştigat Premiul Talents în cadrul Festivalului de Film de la Barcelona D’A 2021.

Institutul Cultural Român, prin filiala sa de la Madrid, se alătură an de an demersurilor de promovare a filmului românesc prin colaborarea cu principalele festivaluri de profil din Spania şi mai ales prin organizarea festivalului de film românesc, care este deja o tradiţie şi un moment aşteptat în Spania, singura posibilitate de a viziona în cinematografe cele mai recente producţii româneşti. Urmare firească a acestei strategii intense de promovare a filmului românesc, datorită calităţii şi succesului înregistrat la nivel internaţional, unele dintre peliculele din festival intră şi în circuitul comercial din Spania, cum s‑a întâmplat în 2020 cu La Gomera, în regia lui Corneliu Porumboiu, sau în 2021 cu Malmkrog, în regia lui Cristi Puiu.

Opt sunt oraşele în care iubitorii de film din Spania pot asculta limba română prin intermediul cinematografiei româneşti: Madrid, Barcelona, Valencia, Sevilla, Zaragoza, Oviedo, Tenerife şi Santiago de Compostela. În condiţiile speciale impuse de pandemie, cinematecile regionale din oraşele menţionate au proiectat în lunile august‑septembrie sau vor proiecta în următoarele luni, până pe 5 decembrie, 5 lungmetraje de producţie recentă ale unor regizori consacraţi, ca Radu Jude (Tipografic Majuscul), Cristi Puiu (Malmkrog), Nicolae Mărgineanu (Cardinalul) şi Toma Enache (Între chin şi amin), precum şi lungmetrajul de debut al regizorului Liviu Săndulescu (Cărturan). Sunt filme de mare succes şi multipremiate la nivel internaţional, diferite din punct de vedere formal, dar care au un fil rouge dat de tema aleasă, ororile comunismului, în trei dintre aceastea, represiunea şi închisorile comuniste, şi teme sociale importante, precum corupţia, birocraţia şi incapacitatea sistemului de a satisface nevoile de bază ale cetăţenilor.

La inaugurarea Zilelor Filmului Românesc în capitala Spaniei au participat regizorul Toma Enache, criticul de film Fernando Bernal García, directorul Cinematecii Matadero Madrid‑ Gonzalo de Pedro Amatria şi directoarea ICR Madrid, Maria Floarea Pop.

Festivalul s‑a deschis cu pelicula „Între chin şi amin”, cu o prezenţă numeroasă din partea publicului, iar dialogul post‑proiecţie cu regizorul a fost intens şi cu o mare încărcătură emoţională, aşa cum este şi filmul, ce prezintă un moment dur din istoria recentă a României, fenomenul de reeducare comunistă din închisorile de la Piteşti.

La deschiderea festivalului în Barcelona au participat Manuel Pleşa, consulul general al României la Barcelona, Esteve Riambau, directorul modernei Filmoteci de Catalunya şi cunoscut critic de film, alături de Maria Floarea Pop, directoarea ICR Madrid. Pelicula inaugurală a fost Tipografic Majuscul a regizorului Radu Jude, docudrama care pune în legătură, prin tehnica montajului, două poveşti şi două istorii. Una este povestea reală a adolescentului Mugur Călinescu, care în 1981 a scris pe ziduri cu creta o serie de texte împotriva dictaturii lui Nicolae Ceauşescu. Povestea lui e pusă în scenă aşa cum a reconstituit‑o Gianina Cărbunariu din dosarul lui de Securitate. A doua este povestea oficială a României: imagini din arhiva Televiziunii Naţionale, exact din aceeaşi perioadă.

Atât Madrid, cât şi Barcelona sunt oraşe cu o mare comunitate de români rezidenţi, astfel încât în public se regăseau de fiecare dată mulţi români, alături de spanioli, cu nostalgia de a auzi limba română şi de a cunoaşte noi aspecte din istoria şi cultura ţării de origine. Aceste momente din vremea comunismului evocate prin filmele proiectate la inaugurare au răscolit profund audienţa, mulţi dintre cei prezenţi trăind personal sau prin relatări ale familiei aceste vremuri dificile.

Un alt proiect important dedicat cinematografiei româneşti a fost Lunii filmului românesc la Santander, desfăşurat în perioada 6 ‑ 27 septembrie de către Institutul Cultural Român de la Madrid şi Ateneul din Santander, cu sprijinul Consulatului General al României la Bilbao şi al Consulatului Onorific al României la Santander.

În fiecare luni, au fost prezentate o selecţie de patru filme româneşti recente, La Gomera, în regia lui Corneliu Porumboiu, Dragoste 1. Câine şi Dragoste 2. America, în regia lui Florin Seban, şi Tipografic Majuscul, în regia lui Radu Jude. Patru propuneri diferite, atât formal, cât şi tematic, care au făcut cunoscute în oraşul Santander unele dintre noutăţile genului din România. Proiecţiile au avut loc în regim de cineforum, fiecare fiind precedată de o prezentare a filmului, susţinută de ziaristul şi criticul de film Guillermo Balbona şi de responsabilul Catedrei de film de la Universitatea Cantabria, profesorul Guillermo Martínez, care au realizat o contextualizare istorică o producţiilor, astfel încât după proiecţie a putut fi încropită o dezbatere‑colocviu cu publicul participant asupra aspectelor tematice şi stilistice relevante ale fiecărui film.

Aşadar, în Spania, cinematografia românească este intens promovată, apreciată de publicul cinefil şi de critică, iar anul 2021 a fost unul de mare succes în acest domeniu.

ICR Madrid

Total 1 Votes
0

Contemporanul

Revista Contemporanul, înființată în 1881, este o publicație națională de cultură, politică și știință, în paginile căreia se găsesc cele mai proaspete știri privind evenimentele culturale, sociale și politice din România și din străinătate. De asemenea, veți fi la curent cu aparițiile editoriale, inclusiv ale editurii Contemporanul, care vă pune la dispoziție un portofoliu variat de cărți de calitate, atât romane și cărți de beletristică, cât și volume de filosofie, eseu, poezie și artă.
Contemporanul promovează cultura, democrația și libertatea de exprimare.

The Contemporanul, founded in 1881, is a national journal for culture, politics and science, including reports on ongoing Romanian and international cultural, social and political events, as well as on quality books brought out by the Contemporanul Publishing in the fields of literature, philosophy, essay, poetry and art.

The Contemporanul Journal promotes culture, democracy and freedom of speech.

www.contemporanul.ro

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește și
Close
Back to top button