Istorie – Documente – Politică

Evadări manieriste şi evadări romantice (II)

Nevoia de salvare spirituală pe care criza modernităţii o făcea tot mai acută avea să conducă la alte evadări – în natură, în exotic, în fantastic, toate aparţinând tumultului romantic. O natură agitată sau, dimpotrivă, calmă, în picturile lui Caspar David Friedrich sau ale lui Corot, cea a Simfoniei a VI‑a Pastorală, creată de geniul beethovenian, natura protectoare din poezia lui Lamartine şi o natură care contrasta cu rigorile maşinismului industrial din lumea engleză care îi zămislea pe lake poets. Această natură este omniprezentă în lirica, în melosul, în pictura epocii romantice, la Alfred de Musset, la Lenau, în liedurile lui Schubert, în pânzele lui Constable, anunţându‑i pe impresionişti şi tot natura îmblânzită într‑o veritabilă jardinomanie de modă britanică, de o sălbăticie regizată, cu cascade şi stânci artificiale adăposteşte scenografii agresate cum era… lăptăria de la Trianon voită de regina Marie Antoinette.

Evadarea în exotic a fost pregătită de întreg iluminismul european, care căuta înţelepciunea – cu perşii lui Montesquieu şi cu francmasonii inspiraţi de fenicieni şi iudei – „un Orient pe care apusenii îl doreau stăpânit prin campania napoleoniană în Egipt. Rezultatele culturale diverse au fost castelul de la Schweitzingen, lângă Heidelberg, unde, la 1780, grădina englezească adăpostea un pavilion chinezesc şi o moschee, dar şi Răpirea din Serai (1781‑1782) sau Sonata 33 în la major cu final turcesc a lui Mozart, mai târziu Italianca în Alger (1813) a lui Rossini, Hebrew Melodies (1815) ale lui Byron, West – Ōstlicher Divan (1819) al lui Goethe, în fine, lamartinienele Voyages en Orient (1835).

Viaţa ca un vis, halucinaţia, proximitatea morţii sunt teme ale ultimei evadări romantice, cea în fantastic. Rodul cultural al acestei retrageri a omului într‑o lume imaginară va fi fost, de pildă, la 1830, Simfonia fantastică a lui Berlioz, vor fi fost, la 1830, istoriile lui E.T.A. Hoffmann sau alte Istorii extraordinare ale lui Edgar Allan Poe, Dicţionarul infernal al lui Collin de Plancy la 1845.

Curând, foarte curând, nevoia de evadare se va preschimba în nevoia de revoluţie, iar rezultatul va fi paşoptismul.

 

■ Istoric al culturii şi al artei, profesor universitar, membru al Academiei Române şi vicepreşedinte al acesteia

Răzvan Theodorescu

Total 1 Votes
0

Razvan Theodorescu

Răzvan Theodorescu s-a născut 22 mai 1939, București. Istoric de artă, doctor în ştiinţe istorice
Preşedintele Secţiei de Arte, Arhitectură şi Audiovizual a Academiei Române.  Secretar general al Asociaţiei Internaţionale de Studii Sud-Est Europene. Profesor la Universitatea de Arte. Membru titular al Academiei Române din 2000 (corespondent – 1993)

Biografie
La data de 9 februarie 1990, Răzvan Theodorescu a fost numit în funcția de președinte al Radioteleviziunii Române. A fost criticat pentru manipulările proferate de Televiziunea Română sub directoratul său, în legătură cu mineriada din iune 1990.
La 14 decembrie 2004 a fost numit în funcția de membru în Colegiul Național al Institutului Revoluției Române din Decembrie 1989.
În ianuarie 2007 a fost ales membru în două academii din sud-estul Europei: Academia Albaneză și Academia Macedoneană.
În 2008 a fost desemnat ambasador al Alianței Civilizațiilor pentru România.
Este membru al Academiei Oamenilor de Știință din România (AOSR).

Lucrări publicate
Răzvan Theodorescu a publicat peste 15 lucrări de istorie, artă românească și europeană și circa 600 de articole în reviste din țară și străinătate.
Mănăstirea Dragomirna (1965); Mănăstirea Bistrița (1966); Biserica Stavropoleos (1967); Bizanțul, Balcanii și Occidentul la începuturile culturii medievale românești (Secolele X-XIV) (Editura Academiei Române, 1974); Un mileniu de artă la gurile Dunării (400-1400) (Editura Meridiane, București, 1976); Itinerarii medievale (Editura Meridiane, București, 1979); Piatra celor trei prelați (Editura Meridiane, București, 1979); Apel la istorie (Editura Sport-Turism, București, 1980); Civilizația românilor între medieval și modern. Orizontul imaginii (1550-1800) – 2 vol. (Editura Meridiane, București, 1992); Drumuri spre ieri (Editura Fundației Culturale Române, București, 1992); 900 zile de manipulare (Editura Tinerama, București, 1994); Pictura murală moldovenească din secolele XV și XVI (Editura UNESCO, București, 1995); Românii și Balcanicii în Civilizația sud-est europeană (Editura Enciclopedică, București, 1999); Puțină Istorie (Editura Fundației Culturale Române, București, 1999)

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button