Istorie – Documente – Politică

Râsul interzis: umorul în vremea corectitudinii politice

Fanatismul, dictatura, autocraţia, despotismul, absolutismul, totalitarismul, tirania, fundamentalismul religios etc. şi, mai nou, corectitudinea politică au în comun (ele fiind de fapt variaţiuni pe aceeaşi temă) persecutarea umorului, pe care îl văd, nediferenţiat, ca pe o formă agresivă a intransigenţei critice, mai greu de digerat decât critica obişnuită pentru că (strict în opinia celor pe seama cărora se râde) presupune punerea lor într‑o postură ofensatoare, jignitoare, umilitoare etc. Ceea ce denotă, la o primă şi superficială vedere, tocmai lipsa simţului umorului. Codul umorului presupune, obligatoriu, simţul umorului, atât din partea transmiţătorului, cât şi din partea receptorului. Absenţa simţului umorului la receptor va aduce cu sine incapacitatea decodificării mesajului umoristic şi perceperea lui într‑un registru neadecvat. Umorul este un exerciţiu intelectual ce implică automat o relativizare a lucrurilor, a contextelor, o scoatere temporară din registrul lor „firesc”, o convenţie în cadrul unui ceremonial (comedie jucată pe scenă, spectacolul de stand‑up comedy, spunerea unei glume, o caricatură) şi, perceput corect, în codul lui, el nu poate fi ofensator, ci, cel mult, poate fi perceput în mod greşit ca ofensator.

Luându‑se pe sine la modul cel mai serios posibil, corectitudinea politică (neînţelegând, de ce oare, că umorul nu trebuie luat în serios!) a sfârşit prin a lua în vizor umorul (de data aceasta la modul cel mai serios!), după ce l‑a etichetat definitiv drept un discurs ofensator. Evitând să înţeleagă (presupunem că nu e vorba de o incapacitate de înţelegere, ar fi incorect politic să credem asta!) faptul că umorul este un cod special al comunicării şi nu comunicarea ca atare (un banc despre evrei nu înseamnă automat promovarea unui mesaj antisemit), corectitudinea politică a stabilit că mesajul ironic la adresa unor largi categorii (rasiale, politice, etnice, sexuale, profesionale, chiar a unor evenimente istorice etc.) este automat ofensator, în modul cel mai serios posibil, şi trebuie evitat. În acest caz avem de‑a face nu numai cu ieşirea din codul necesar perceperii umorului, dar şi cu o percepere greşită a rostului umorului, care este pur şi simplu râsul, şi nimic altceva (ofensarea, etichetarea, denigrarea, excluderea etc.). În acest fel, incluzând noi şi noi categorii în interdicţie, corectitudinea politică privează încet‑încet umorul tocmai de subiectul lui principal, Omul, în varietatea de contexte în care se poate afla (rasiale, politice, sexuale, profesionale, istorice etc.). Bancurile etniciste sau rasiale sunt de evitat, ele fiind ofensatoare (nu însă şi bancurile despre sfinţi, îngeri, Dumnezeu, Paradis, care, evident, nu au în ele nimic ofensator).

Cu limitările aduse umorului, corectitudinea politică îngrădeşte (încă o dată) discursul public, funcţionând de fapt ca o cenzură. Limitările aduse umorului (ce se includ în efortul mai larg de creare a unui culoar de consens al discursului public)  sunt certe şi ele se regăsesc atât la cei care transmit umor (actori, comedianţi de stand‑up, inhibaţi de faptul că o glumă spusă într‑un context nepotrivit ar putea să le dăuneze carierei şi prestigiului, ar putea să‑i pună în situaţia de a fi concediaţi sau lapidaţi public), cât şi la cei care îl receptează, cărora li se inoculează ideea că umorul cu anumite subiecte trebuie evitat, nefiind corect (suntem convinşi că urmează şi o reglementare legală în această speţă). Vizat, în acest caz, nu este de fapt umorul, ci simţului ironiei, ce irită corectitudinea politică, devoalând (şi în acest fel) vocaţia ei totalitară. Limitarea umorului este, implicit, şi o limitare a libertăţii de exprimare, din perspectiva unui rigorism totalitarist.

Volumul de bancuri din imagine, Marty Fields, Bancuri corecte politic, este prezentat în felul următor: „Provocându‑vă la cascade de râs la fiecare pagină, această carte de bancuri poate fi făcută cadou fără nici un risc şi, cine ştie, poate fi prima punte între o lume corectă din punct de vedere politic şi comedia pură”.

■ Romancier, eseist

Mirel Taloş

Total 1 Votes
0

Mirel Taloș

Mirel Taloș s-a născut în 1973. A absolvit Liceul de matematică-fizică din Zalău în 1992. Studii de filologie hispanică și română la Universitatea București (1992-1996), încheiate cu o teză de licență despre romanul politic al lui Mario Vargas Llosa. În 1999 a absolvit și Facultatea de Științe Politice a SNSPA, cu lucrarea „Partidele politice în România postcomunistă. O analiză a partitocrației”. Din 2007 până în 2016 a fost deputat, membru al Comisiei de cultură, arte și mijloace de informare în masă a Camerei Deputaților, raportor al comisiei pentru mass-media. A elaborat și susținut inițiative legislative în domeniul artelor și al mass-media. A publicat Partidele politice în tranziție (Editura Libripress, 2002) și Îndrumar în liberalismul politic (Editura Curtea Veche, 2004, cuvânt-înainte de Constantin Bălăceanu-Stolnici). A fost senior editor al publicației Cadran politic (2005-2008) și senior editor al publicației Perspective politice (2004-2007). A fost reprezentant al prim-ministrului în comisia bursei speciale Guvernul României (2005-2007). Este membru al Consiliului de conducere al Institutului de Studii Liberale, pentru care este și lector. Face parte din conducerea Uniunii Autorilor și Realizatorilor de Film (UARF), secțiunea „scenariu de film”.

A debutat în literatură cu trei proze scurte în revista Conta în 2012 (Uniformele blestemate, Vin tractoarele, Jido Szappan). A mai publicat proză scurtă în revistele România Literară, Contemporanul, Caiete Silvane, Convorbiri Literare şi Literatorul. A publicat romanele Colecționarul de nuduri (Editura RAO, 2018, prefață de Mircea Platon, Premiul pentru volum de debut al Uniunii Scriitorilor din România, Premiul pentru volum de debut al Revistei Convorbiri Literare, Premiul pentru volum de debut al Revistei Contemporanul) și Undeva în Transilvania (Editura RAO, 2019, prefață de Nicolae Breban). A publicat scenariile de film Casa de pe fundul lacului (în volumul colectiv Utopia, Editura Eubeea, 2018) şi Forţa inocenţei (în volumul colectiv de scenarii de film Cartea cu scenarii, Editura Universitară, 2019). Este titular de rubrică la Revista Contemporanul.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button