Contemporanul » Articole cu eticheta: Mircea Braga

Articole cu eticheta Mircea Braga

Mircea Braga, sau exigenţele lecturii

Structura cărţii este tripartită: o introducere în care interdisciplinaritatea este prezentată ca reflex metodologic firesc al unei episteme holiste ce a caracterizat atât teoriile despre universalul fizic, cât şi confluenţa disciplinelor în epoca postformală Deşi cu titluri aparent opuse, cartea Monicăi Spiridon din urmă cu două decenii, anunţând libertatea deplină a actului hermeneutic (Interpretarea fără frontiere), şi volumul cel mai ...

citește »

O „poveste” postmodernă despre poezie

Poezia nu se află, acum, în faza de structurare a unei noi paradigme corespunzătoare realităţilor prezentului, fiindcă acestea, dintr‑un anumit punct de vedere, îi rămân exterioare sau, cel mult, ca un ecou filtrat. Poezia şi‑a creat şi şi‑a afirmat, nu de‑acuma, universul ei propriu Se pare, pe zi ce trece, că visul „estet” al lui Kant, acela conform căruia omul ...

citește »

Sincronism şi tradiţie

Referindu‑se la destinul fluctuant al operelor literare, la metamorfozele receptării, Mircea Braga subliniază faptul că istoriile literaturii nu se pot debarasa de un aer vetust, muzeal, prin conservarea unor „informaţii neutre”, ce pun între paranteze exigenţele axiologice sau evoluţia paradigmelor estetice, producându‑se o încremenire, o stagnare, un fel de mumificare a lor Preocupat de relaţia dintre sincronism şi tradiţie, de ...

citește »

Iulian Boldea: Recursul la concept

Interesantă este relaţia eu creator/ operă, pe care criticul o pune în ecuaţie cu rigoare, identificare empatică şi subtilitate Studiile şi articolele criticului, istoricului literar şi universitarului Mircea Braga se disting prin rigoare, supleţea interpretărilor, atenţie la detaliile textului şi vocaţia revelării unor resurse adesea ignorate ale documentului literar. Cărţi precum Recursul la tradiţie. O propunere hermeneutică, Istoria literară ca ...

citește »

Mircea Braga: Cele două feţe ale paradigmei

Doar în acest fel culturalul a făcut posibilă aserţiunea că întreaga literatură a Europei se află deja în creaţia aedului orb. Tiparul este al mitului de întemeiere, cuprinzând ceea ce a fost, este şi va fi, sprijinit pe o nelimitare care, mutatis mutandis, a făcut loc absolutului absurd, simbolic cuprins în justificarea califului Omar I adus în situaţia de a ...

citește »

Diana Câmpan: Mircea Braga – „La (o) aniversară” culturală

Mircea Braga • 80 Într-⁠un context în care perceperea actului artistic este marcată de mult prea marea flexibilizare a grilelor de receptare specifice contemporaneităţii, provocarea aruncată de Mircea Braga, prin fiecare demers critic, devine de două ori valoroasă. Critic, istoric şi teoretician literar, profesor emerit, conducător de doctorat la Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia, Mircea Braga (n. 27.08.1938, ...

citește »

Liliana Danciu: De la Adrian Marino la Mircea Braga

Admirând ţinuta enciclopedică şi unicitatea perspectivei analitice şi interpretative a lui Adrian Marino în peisajul criticii româneşti, cu puţine corespondenţe pe plan mondial, Mircea Braga respinge, la rândul său, „dogmatismul” formulelor şi canoanelor impuse artificial de o metodă sau alta de cercetare şi adoptă o atitudine „liberală” în analiza fenomenului artistic. Fără a putea vorbi despre o ştiinţă a esteticii, ...

citește »

Aura Christi: Omul care aduce liniştea

Văzând în cultură un soi de „utopie asumată”, cu aceeaşi patimă lucidă, cu acelaşi fanatism temperat, Mircea Braga face incursiuni temeinice în universul lui Caragiale şi în cel al junimiştilor, în cel al lui Noica şi lumile Sibiului, de pildă, referindu-⁠se la Vocaţie – da, aşa, cu majuscule – şi obligaţia morală de a o urma pe măsură ce te ...

citește »

Mircea Braga: Noul val – depoziţia din refugiu. Ce înseamnă, de fapt, „asemenea”

În manieră destructurantă şi la cote realist-⁠cinice sau de-⁠a dreptul vulgarizate, trăirile şi atitudinalul oferite de noul val mai poartă umbrele „evidenţelor” din istoria hauntologicului (pe care Platon le-⁠a destinat peşterii), dispreţuită ca nefrecventabilă De fapt, ceea ce afirmă textele teoretice nu se detaşează ca „program” (lucru recunoscut, de altfel), ci ca planşă a unui climat pe care o doresc ...

citește »

Mircea Braga: Noul val – depoziţia din refugiu. De la postmodern la postuman

Evident, canonul nu este descoperirea lui Harold Bloom, cum se mai crede pe ici-⁠colo: profesorul şi teoreticianul american doar l-⁠a repus în atenţia actualităţii occidentale, de unde a ajuns uşor şi la noi, reţinându-⁠se, ca de obicei, ipostaza „răsturnată” a ideilor avansate Rezerve se cer formulate, în opinia noastră, şi faţă de alte accente avansate în climatul „noii paradigme”. Am ...

citește »
Anticariat online

Pin It on Pinterest

Subscribe To Our Newsletter
Get the latest business resources on the market delivered to your inbox.
Subscribe Now