Din ultimul număr:
Contemporanul » Teatru - Dramaturgie » Festivalul Internaţional de Dramaturgie Contemporană, Braşov 2018

Festivalul Internaţional de Dramaturgie Contemporană, Braşov 2018

Destinul nostru, al tuturor celor care au crezut în fiinţa României Libere, care s‑a prorocit şi sfiinţit prin jertfele zecilor de mii de români, arestaţi, schingiuiţi în temniţele comuniste, sau înfometaţi în perioada socialismului multilateral dezvoltat, s‑a iluminat atunci, în noiembrie, iar Braşovul a deschis prin curajul său poarta încrederii

Iubesc Braşovul… îl iubesc dintotdeauna, îl iubesc pentru înaltul său rang civic, pentru nobleţea, înţelepciunea şi puterea de sacrificiu a locuitorilor săi care au dat semnalul renaşterii prin revolta spontană din 15 noiembrie 1987, când spaima, frica şi neputinţa unui întreg popor umilit au fost înlăturate şi înfrânte de demnitatea şi atitudinea patriotică a braşovenilor. Destinul nostru, al tuturor celor care au crezut în fiinţa României Libere, care s‑a prorocit şi sfiinţit prin jertfele zecilor de mii de români, arestaţi, schingiuiţi în temniţele comuniste, sau înfometaţi în perioada socialismului multilateral dezvoltat, s‑a iluminat atunci, în noiembrie, iar Braşovul a deschis prin curajul său poarta încrederii. Tineri şi maturi, copii şi bătrâni au simţit atunci că se poate, că trebuie… Trebuie adusă viaţa la viaţă românilor. Da, de aici, din oraşul binecuvântat de magia Carpaţilor, dorit de mulţi dintre cetăţenii ţării după 1990 să devină capitala administrativă a statului unitar român, a renăscut speranţa, conştiinţa libertăţii şi puterea solidară a românilor.

***

Teatrul nu este un scop în sine şi nici nu a fost vreodată… El face parte din viaţă, este un mod de a trăi, de a învăţa să trăieşti. Teatrul întreţine starea de veghe a existenţei. Teatrul, într‑o societate devenită spectacol, modelează lumea şi îndeplineşte rolul unui laborator experimental. „Printre activităţile artistice ale omului, teatrul este una dintre acelea al cărui suport este o instituţie”  (Tudor Vianu). Caracteristicile activităţii artistice ale unui Festival Internaţional sunt: imaginaţie şi rigoare, pasiune şi profunzime, profesionalism şi demnitate, investigaţie ideatică, risc, prospeţime şi noutate. Conceptul său aduce viaţa la deplinătatea vieţii.

Anul 2017 a fost începutul unei minunate călătorii multiculturale la Braşov, o călătorie de anvergură internaţională propusă de către conducerea Teatrului „Sică Alexandrescu” şi sprijinită de către Consiliul Local şi Primăria Municipiului Braşov. Călătoria a continuat şi în debutul lunii noiembrie anul acesta, în templul cultural‑teatral al Braşovului, cu 10 spectacole inedite, 7 zile de teatru radiofonic,10 zile de dialog cultural, 10 trupe cu renume internaţional, 10 seri cu spectatorii cei mai fideli ai teatrului. Succesul ediţiei de anul trecut (peste 6000 de spectatori, expunere locală, naţională şi internaţională, invitaţi de marcă din ţară şi străinătate) şi faptul că acest important eveniment a devenit o tradiţie în peisajul cultural naţional şi internaţional au făcut ca Festivalul Internaţional de Dramaturgie Contemporană 2018 să devină unul cu adevărat emblematic.

Pe lângă prezenţa în festival a unor artişti şi teatre extrem de cunoscute din Bucureşti: Teatrul Act, Teatrul de Comedie, Teatrul Evreiesc de Stat, Teatrul Mic, Teatrul Odeon, participarea internaţională la ediţia din acest an a FIDC a avut un număr de 5 trupe din afara ţării: National Theatre of Greece (Grecia), „Csokonai” Theatre Debrecen (Ungaria), Kherson Regional Academic Music and Drama Theatre „Mykola Kulish” (Ucraina), „Ilia Chavchavadze” Profesional State Drama Theatre Batumi (Georgia) în competiţie şi invitat de onoare al Galei FIDC, câştigătorul Marelui Premiu – cel mai bun spectacol al ediţiei de anul trecut, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu”, Chişinău (Republica Moldova) în spectacolul serii de gală. O surpriză pentru publicul festivalului a fost în premieră la Braşov întâlnirea cu teatrul radiofonic. Astfel, timp de o săptămână, în perioada 5 – 11 noiembrie 2018, începând cu ora 16:00, Foaierul principal al teatrului a găzduit audiţii ale unor piese din dramaturgia contemporană, semnate de autori de marcă, susţinute de către partenerul oficial FIDC 2018, Teatrul Naţional Radiofonic Radio România.

Am fost invitat de conducerea festivalului să fac parte din juriul competiţiei, la ediţia 2017, alături de criticul şi poetul Ion Cocora şi binecunoscutul actor al Teatrului Naţional din Bucureşti, Mircea Rusu, iar la ediţia din acest an am jurizat împreună cu Doina Modola, critic literar şi dramatic, şi cu distinsul regizor şi actor de teatru şi film din Republica Moldova, Alexandru Vasilache.

Ediţia a 29‑a s‑a desfăşurat între 2 şi 11 noiembrie, ca un eveniment multicultural care a iniţiat o nouă abordare a acestei manifestări spectaculare anuale. Îmbogăţirea agendei Festivalului cu evenimente conexe, lansări de carte, teatru radiofonic, precum şi o inedită acţiune „Vin la Teatru” – degustare de vinuri alese în foaierul teatrului, în deschiderea festivalului, au dat un plus de eleganţă, umor şi rafinament… Aceste amănunte de „efect” şi organizarea excepţională au permis ca serile festivalului să se desfăşoare în condiţii foarte bune, apreciate cu căldură de public, cu şanse reale ca el să se dezvolte în fiecare an şi să se impună pe piaţa teatrală, într‑un circuit de comunicare, dialog şi schimburi artistice la nivel internaţional.

La această ediţie, organizatorii, împreună cu Directorul teatrului şi al Festivalului – Dan Cogălniceanu, s‑au axat pe dezvoltarea multiculturală a teatrului braşovean selecţionând spectacole care oferă o deschidere spre cunoaşterea stilurilor de joc şi a expresiilor scenice moderne care se dezvoltă acum în spaţiul naţional şi internaţional. Misiunea Festivalului a devenit plurifocală: selectarea de spectacole şi susţinerea unei atmosfere în care dialogul ideilor şi a exprimărilor scenice au civilizat profund prin varietate gustul şi criteriile de selecţie valorică, ce se impun în perimetru atât de divers, dar în acelaşi timp unitar, al teatrului european. FIDC a delectat şi relaxat spiritul, în acelaşi timp nu a exclus nici un moment consubstanţialitatea meditaţiei, reflexibilităţii şi gândirii.

Adresabilitatea către un public civic, popular, cultivat şi solidar cu arta teatrului a devenit în această ediţie acea esenţă pe care Jean Vilard o trimitea către scopul teatrului ca serviciu public la fel de necesar şi indispensabil ca apa, gazul şi electricitatea.

Astfel, ţinta acestei ediţii a festivalului a fost unitatea în diversitate, axată ca eveniment creativ care reuneşte artişti ai scenei ce promovează România la nivel internaţional, având ca finalitate o structură spectaculară remarcabilă în beneficiul comunităţii braşovene, dedicată în principal publicului său fidel, dar puternic conectată la circuitul valorilor naţionale. Astfel că FIDC 2018 a fost dedicat Centenarului Marii Uniri, pe care îl sărbătorim cu profundă recunoştinţă şi aleasă mândrie naţională în acest an.

Selecţia spectacolelor prezentate în cadrul festivalului a avut în vedere – în afara criteriilor valorice ale trupelor de peste hotare – anumite opţiuni artistice de selecţie care au legătură cu valorile româneşti. Aşadar, au fost prezentate spectatorilor piese de teatru care au fost scrise sau puse în scenă de autori, regizori sau scenografi români în străinătate.

Juriul a decis în unanimitate acordarea următoarelor premii:

Marele Premiu: Spectacolul „Ţinutul din miezul verii” de Tracy Letts, regia: Vlad Massaci, Decor/Costume: Iuliana Vîlsan, Teatrul Mic Bucureşti.

Premiul pentru regie: Szabo K. István pentru regia spectacolului „Jocul pisicii” de István Örkény, Teatrul „Csokonai” Debrecen, Ungaria.

Premiul pentru scenografie: Maria Miu pentru scenografia spectacolului „Refugiul” de Jennifer Haley, regia Horia Suru, Teatrul Odeon, Bucureşti.

Premiul pentru cea mai bună actriţă: Maia Morgenstern pentru rolul Führerin din spectacolul „La ordin Führer!” de Brigitte Schwaiger, Teatrul Evreiesc de Stat, Bucureşti.

Premiul pentru cel mai bun actor: Tite Komakhidze pentru rolurile Emil, Gogu, Viorel, din spectacolul „Despărţitorul” de Ion Sapdaru, Teatrul „Ilia Chavchavadze” Professional State Drama, Batumi, Georgia.

Premiul special al Juriului: Spectacolului „În container” (Graniţa) de Constantin Cheianu, Kherson Regional Academic Music and Drama Theatre „Mykola Kulish”, Ucraina.

Totodată, juriul, apreciind realizarea deosebită a Teatrului Act – Bucureşti, a decis acordarea în afara concursului a unui Premiu de excelenţă pentru virtuozitate interpretativă:

Premiul onorific de excelenţă: Spectacolul „Stage Dogs” de Florin Piersic Jr., cu Marcel Iureş şi Florin Piersic Jr.

Organizatorii au inventat o inspirată sintagmă pentru a caracteriza acest eveniment teatral de anvergură internaţională, denumindu‑l simbolic o „călătorie multiculturală”… După pregătirile care s‑au făcut din timp şi reprezentaţiile de calitate desfăşurate în cele zece zile cu spectacole de ţinută, deosebite, în fiecare seară am asistat la ceva special. În acest an selecţia a fost făcută din timp, cu dorinţa de a satisface preferinţele unui public divers dintr‑un oraş cosmopolit ca Braşovul, în care trăiesc mai multe etnii cu apetit cultural şi artistic exigent. Ca atare, festivalul s‑a adresat întregii populaţii a oraşului..

A fost o sărbătoare a teatrului şi a oraşului în care, prin exprimare artistică, Teatrul „Sică Alexandrescu” a devenit, pentru zece zile, un pol de atractivitate teatrală şi o expresie a pluralităţilor ce conectează tradiţia multiculturală la un prezent dinamic. Sprijinul financiar acordat festivalului ca subvenţie de către municipalitate, prin Consiliul Local Braşov, a dovedit, dacă mai era nevoie, o totală înţelegere a Primăriei pentru importanţa acestui eveniment teatral pentru viaţa culturală a oraşului şi a actului artistic naţional.

Organizatorii au mulţumit participanţilor, spectatorilor, finanţatorilor şi sponsorilor pentru sprijinul acordat în finalizarea cu succes a unor 10 zile minunate de FIDC, promiţând la ediţia viitoare, din 2019, cel puţin 30 de evenimente în structura festivalului!

În seara de încheiere a festivalului, ca şi la ediţia trecută, distinsul Primar al Braşovului, George Scripcaru, i‑a felicitat pe organizatori, pe directorul festivalului, Dan Cogălniceanu, şi a promis întregul său suport logistic şi financiar pentru desfăşurarea şi dezvoltarea ediţiei viitoare, când vor fi prezente trupe din toate oraşele înfrăţite cu Braşovul. Va fi o ediţie aniversară, a XXX‑a, şi vor fi prezente pe scena braşoveană teatre de pe întreg mapamondul.

Dăruind cartea Nostalgia valorii, editată în această toamnă de Editura Ideea Europeană, i‑am spus domnului Primar să se gândească serios la naşterea cât mai rapidă a Teatrului Naţional „Sică Alexandrescu” sub directa coordonare a Consiliului Local şi a Primăriei Braşov, aşa cum funcţionează şi Teatrul Naţional „Radu Stanca” din Sibiu.

Acest rang de amplitudine instituţională ar fi o onoare binemeritată, emblematică pentru întregul oraş, care ar da şi mai multă strălucire conţinută în noi criterii de responsabilitate dorite şi asumate de întreaga comunitate.

Chipul senin şi zâmbetul domnului Primar ne dau încredere.

0

Cum am putea îmbunătăți acest articol?


+
=


Verify Human or Spambot ?

Despre Visarion Alexa

Alexa Visarion s-a născut la 11 septembrie 1947 în comuna Băluşeni, jud. Botoşani. Este căsătorit şi are doi băieţi – Felix Alexa şi Cristian Alexa. Este regizor de teatru şi film, scenarist, profesor univ. dr. A absolvit Magna cum laude [...]

Vezi descriere completă

Scrie un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Sunt de acord cu termenii si conditiile Contemporanul.ro: Contemporanul.ro isi rezerva dreptul de a sterge/edita orice comentariu si de a interzice postarea comentariilor care depasesc limitele limbajului civilizat, comit atacuri la persoana precum comentariile cu tenta antisociala, caracter rasist sau xenofob.

*

Anticariat online

Pin It on Pinterest

Subscribe To Our Newsletter
Get the latest business resources on the market delivered to your inbox.
Subscribe Now