Contemporanul » Teatru - Dramaturgie » A fost odată un tânăr cu ochii mari…

A fost odată un tânăr cu ochii mari…

Un tânăr care vorbea cu Shakespeare, cu Cehov, cu Bertolt Brecht, cu Marin Sorescu, iar seara asculta valurile şi căuta pescăruşul. Tânărul acela, regizorul, îi împăca pe francezi cu englezii, pe austrieci cu germanii, pe cei buni cu cei răi, a schimbat tipologii, a făcut revoluţii…

A fost odată un tânăr cu ochii mari, care te mângâia cu privirea, cu ideile sale şi care ne aducea la teatru, oriunde ar fi fost el. Un tânăr care vorbea cu Shakespeare, cu Cehov, cu Bertolt Brecht, cu Marin Sorescu, iar seara asculta valurile şi căuta pescăruşul. Tânărul acela, regizorul, îi împăca pe francezi cu englezii, pe austrieci cu germanii, pe cei buni cu cei răi, a schimbat tipologii, a făcut revoluţii (1789). Aşa am intrat în „Visul unei nopţi de vară”, am învăţat să facem „Mult zgomot pentru nimic”, am găsit‑o pe Perdita abandonată pe o stâncă în „Poveste de iarnă”, am purtat coroana de paie a „Regelui Lear”, am asistat la trădarea lui „Iulius Caesar” şi ne‑am întâlnit cu „Macbeth” în pădurea Birnam.

Alexandru Darie a fost un regizor premiat în ţară, invitat să monteze pe cele mai mari scene de teatru ale lumii, din Italia, Belgia, Marea Britanie, până în Japonia, prieten al marelui Georgio Strehler, profesor pentru generaţii de tineri regizori, mare iubitor de Shakespeare (unele dintre cele mai spectaculoase producţii ale sale sunt la „Bulandra”). El şi‑a dedicat viaţa teatrului. Alexandru Darie s‑a născut la 15 iunie 1959, într‑o familie de artişti: Iurie Darie şi Consuela Roşu. A absolvit Academia de Teatru şi Film – Facultatea de Regie de Teatru, Film şi Televiziune, în 1983. Din 2006 şi până în prezent – director al Teatrului Bulandra din Bucureşti. Între 2006 şi 2011 a fost preşedinte al Uniunii Teatrelor din Europa, potrivit www.bulandra.ro. În 1984 a debutat ca asistent de regie la Teatrul de Stat din Oradea. Între 1987 şi 1990 a fost asistent regizor artistic la Teatrul de Comedie din Bucureşti, iar din 1990 până în 1992 – regizor artistic la acelaşi teatru. Din 1992 până în 2002 a fost regizor artistic la Teatrul Bulandra din Bucureşti. Montarea spectacolului „Visul unei nopţi de vară” (1991), considerat de ziarul The Guardian cea mai bună montare după montarea semnată de Peter Brook, l‑a propulsat în galeria marilor regizori de teatru internaţionali. Spectacolul a fost recompensat cu premiile pentru „cel mai bun regizor” şi „cele mai bune costume” la prima ediţie a Festivalului Naţional de Teatru „I.L. Caragiale”. În 1992, a fost invitat de Oxford Stage Company să regizeze „Mult zgomot pentru nimic”, de William Shakespeare, BBC apreciind montarea drept un „eveniment al stagiunii”. A mai regizat în Statele Unite, la Performing Arts Centre, New York „Mizantropul” de Moliere şi „Cabala bigoţilor” de Mihail Bulgakov.

Şi‑a petrecut viaţa în teatru de la vârsta de 3 ani. De la 14 ani şi‑a dorit să fie regizor. A fost asistentul lui Dinu Cernescu şi a învăţat meserie de la David Esrig, Gheorghe Harag şi Lucian Giurchescu. „Am avut extraordinarul prilej de a cunoaşte oameni de teatru minunaţi din lumea asta”, spunea Alexandru Darie la Întâlnirile Yorick din 2016. „Cea mai mare mulţumire pe care am primit‑o a fost la Piccolo Teatro. Am fost acolo, la teatrul lui Giorgio Strehler, căruia am avut bucuria să‑i fiu chiar prieten, să jucăm un spectacol”.

Dornic să‑i înveţe pe cei tineri arta spectacolului, Ducu Darie declara într‑un interviu: „Când predai, trebuie să transmiţi generaţiei următoare ceva nou. Nu sunt pentru spectacolele de consum. Poate că sunt de modă veche”. „Poveste de iarnă” de William Shakespeare, montată la Teatrul Bulandra în 1994 a fost nominalizată de cinci ori la Gala UNITER 1995 la categoriile „cea mai bună regie”, „cel mai bun spectacol”, „cel mai bun actor”, „cea mai bună actriţă” şi „cea mai bună scenografie”. A fost, de asemenea, distinsă de Asociaţia Internaţională a Criticilor de Teatru cu premiile pentru „cel mai bun spectacol al anului” şi „cel mai bun actor în rol principal”.

„Trei surori” de Anton Cehov, producţie 1995 a Teatrului Bulandra, a fost recompensată cu premiul pentru „cel mai bun regizor” al anului la Gala UNITER 1996, precum şi cu premiul pentru „cea mai bună regie”, acordat de Asociaţia Internaţională a Criticilor de Teatru. Într‑un interviu pentru Cotidianul, spunea că visează să fie în stare, cum spunea Shakespeare, „să‑i ţin lumii oglinda în faţă”.

Între spectacolele montate în străinătate, Alexandru Darie a lucrat: „Şarpele” de Horia Gârbea (1990, Royal Court Theatre, Londra), „Mizantropul” de Moliere (1991, Performing Arts Centre, New York, SUA), „Mult zgomot pentru nimic” de William Shakespeare (1992, Oxford Stage Company, Marea Britanie), „Equus” de Peter Shäffer (1993, Kammerspiele Im E‑Werk, Freiburg im Breisgau, Germania; nominalizat de către Stuttgarter Zeitung la Premiul pentru cel mai bun spectacol alternativ), „Marat‑Sade” de Peter Weiss (1994, Kammerspiele Im E‑Werk, Freiburg im Breisgau, Germania), „Regele Lear” de William Shakespeare (1995, Mechels Miniatuur Teater, Mechelen, Belgia), „Omul bun din Szechuan” de Bertolt Brecht (1996, Ginza Saison Theatre, Tokyo, Japonia), „Macbeth” de William Shakespeare (1997, Teatrul Kinokunya, Tokyo, Japonia).

Alexandru Darie a regizat şi show‑uri de modă – live şi la televiziune: Janine – „Jazz” (1998), „Eclipsa” (1999), şi „Brâncuşi” (2000). „Eclipsa” a fost prezentat la Fashion TV, Euronews şi CNN. Dar şi evenimentul stradal „Anul 2000 Millenium Angel”, care a avut peste 200.000 de spectatori în Piaţa Revoluţiei din Bucureşti, fiind transmis în direct de Millenium Television. A semnat regia pentru concerte rock şi spectacole stradale: „Diva inamorata” şi „Agurida”.

Printre spectacolele de teatru şi operă realizate de Alexandru Darie se numără: „The Bach Files”, producţie 2015 „Bulandra per musica”, pe muzică de Adrian Enescu, pe teme de J.S. Bach, la Teatrul Bulandra. În 2014, a montat „Conversaţie după înmormântare” de Yasmina Reza, la Teatrul Bulandra, iar în 2013 – „D’ale Carnavalului”, de I.L. Caragiale, în cadrul Cvartetului regizoral Caragiale, realizat de Radio România Cultural, alături de Alexa Visarion, Dragoş Galgoţiu, Alexandru Dabija. Însemnările unui necunoscut, după F.M. Dostoievski, a fost montat în 2011, la Teatrul Bulandra.

Anul trecut, Alexandru Darie a realizat „Coriolanus” de William Shakespeare, cu o distribuţie de 70 de actori. Spectacolul a avut premiera oficială în Festivalul Naţional de Teatru, la Sala „Toma Caragiu” a Teatrului Bulandra. Pentru acest spectacol, Ducu Darie a fost nominalizat la Gala Premiilor UNITER 2019 la categoria „cea mai bună regie”.

Un mare iubitor al dramaturgului britanic, printre piesele shakespeariene montate de Darie se numără: în 1990 – „Visul unei nopţi de vară”, la Teatrul de Comedie; în 1992 – „Mult zgomot pentru nimic” la Oxford Stage Company; în 1994 – „Poveste de iarnă”, la Teatrul Bulandra; în 1995 – „Regele Lear” în Belgia şi „Iulius Caesar” la Teatrul Bulandra; în 1997 – „Macbeth” la Tokyo.

A fost recompensat pentru merite artistice deosebite Cavaler al Ordinului Artelor şi Literelor, distincţie acordată de Ministerul Culturii şi Comunicării din Franţa, Ordinul Steaua Solidarităţii Italiene în grad de Cavaler şi Ordinul Naţional Serviciul Credincios în grad de Ofiţer.

A studiat regia de teatru la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „Ion Luca Caragiale” din Bucureşti, pe care a absolvit‑o în 1983.

În studenţie a regizat spectacolul Paracliserul de Marin Sorescu, pentru care i s‑a acordat Marele Premiu pentru cea mai bună producţie la Festivalul International al şcolilor de Teatru Jacques Lecoq, Riccione, Italia, 1981. După terminarea facultăţii a lucrat la Teatrul de Stat din Oradea. Printre producţiile realizate în această perioadă se numără: Săptămâna luminată de Mihail Săulescu, 1984; Jolly‑Joker de Tudor Popescu, 1985 (spectacolul a fost interzis un an mai târziu, iar numele său nu a mai apărut în presă timp de un an); Amadeus de Peter Shaffer, 1986, nominalizat pentru cea mai bună producţie a anului 1986, premiat de ATM; Zece hohote de râs de Tudor Popescu, 1987, spectacol cenzurat de patru ori.

A continuat să colaboreze şi cu alte teatre. În 1985 a regizat la Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ R.U.R. de Karel Capek – premiile pentru cea mai bună producţie şi cel mai bun regizor la Festivalul Tineretului de la Piatra Neamţ, 1985.

În 1988 a fost invitat la Teatrul Mic din Bucureşti, unde a regizat Cameristele de Jean Genet.

Din 1989 a lucrat regizor angajat la Teatrul de Comedie din Bucureşti. Aici a regizat, în 1990, Visul unei nopţi de vară de William Shakespeare (cu Florentina Mocanu în rolul Hermia), spectacol distins cu premiile pentru cel mai bun regizor şi cele mai bune costume la prima ediţie a Festivalului Naţional de Teatru „I.L. Caragiale”. Cu spectacolul Visul unei nopţi de vară, Alexandru Darie a fost invitat în 1991 de London International Festival of Theatre (LIFT), a susţinut un turneu în Marea Britanie, iar The Guardian a apreciat: „Este cea mai bună producţie prezentată în Marea Britanie, după Visul unei nopţi de vară regizat de Peter Brook”.

Spectacolul a fost nominalizat printre primele 20 de producţii cu Visul unei nopţi de vară din lume. În 1992 regizorul a fost invitat de Oxford Stage Company să regizeze Mult zgomot pentru nimic de William Shakespeare, BBC apreciind montarea drept un eveniment al stagiunii”.

Alexandru Darie a regizat în SUA la Performing Arts Centre, New York, Mizantropul de Moliere şi Cabala bigoţilor de Mihail Bulgakov. În 1992 s‑a angajat regizor artistic la Teatrul Bulandra. În 1994 a continuat seria spectacolelor Shakespeare cu Poveste de iarnă, care a avut un mare succes la Globe Theatre Tokyo şi la Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa (Milano), spectacol distins cu premiul Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru – secţia română.

În ianuarie 1995 a regizat Trei surori de Anton Cehov, spectacolului acordându‑i‑se Premiul Asociaţiei Criticilor de Teatru – secţia română pentru cel mai bun spectacol şi Premiul UNITER pentru cel mai bun regizor. De asemenea, a reprezentat Teatrul Bulandra la cea de‑a cincea ediţie a Festivalului Uniunii Teatrelor din Europa – Cracovia · 1996.

Alexandru Darie a montat în Japonia Omul cel bun din Seciuan de Bertolt Brecht, la Ghinza Season Theatre din Tokyo (1996) şi Macbeth de William Shakespeare. În 1999 a regizat la Teatrul de Comedie Iluzia comică după Pierre Corneille, traducere în versuri de Horia Gârbea, un spectacol care a obţinut numeroase premii, printre care şi premiul UNITER pentru cel mai bun spectacol al stagiunii. Înainte, în 1998, a montat, la Teatrul Nottara, o temerară punere în scenă a piesei Viforul, o piesă istorică (considerată de mulţi depăşită) scrisă de Delavrancea. Însă viziunea lui regizorală a convins, ca şi interpretarea de înaltă ţinută a protagonistului Stelian Nistor.

În 2002, Alexandru Darie a devenit directorul prestigiosului Teatru Bulandra din Bucureşti, iar în decembrie 2006 a fost ales preşedinte al Uniunii Teatrelor din Europa cu sediul la Paris.

Liliana Popa

0

Cum am putea îmbunătăți acest articol?


+
=


Verify Human or Spambot ?

Despre Conte

Revista Contemporanul, înființată în 1981, este o publicație națională de cultură, politică și știință, în paginile căreia se găsesc cele mai proaspete știri privind evenimentele culturale, sociale și politice din România și din străinătate. De asemenea, veți fi la curent [...]

Vezi descriere completă

Scrie un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Sunt de acord cu termenii si conditiile Contemporanul.ro: Contemporanul.ro isi rezerva dreptul de a sterge/edita orice comentariu si de a interzice postarea comentariilor care depasesc limitele limbajului civilizat, comit atacuri la persoana precum comentariile cu tenta antisociala, caracter rasist sau xenofob.

*

Anticariat online

Pin It on Pinterest

Subscribe To Our Newsletter
Get the latest business resources on the market delivered to your inbox.
Subscribe Now