Contemporanul » pagina 3

Articole din

Bucureştii de la periferie. Romanţuri şi romane de veac XIX de Alexandru Farcaş

Romanul de aventuri reprezintă relaţiile dintre indivizi din perspectiva ideologiei mic-⁠burgheze, se caracterizează prin viziunea antiaristocratică, bunul-⁠simţ comun şi simpatia pentru cei din clasele de jos. Pe fondul maniheismului violent – reflex al tipologiei basmului, nu al romanului realist – dintre personaje, toate acestea se regăseau, în forme specifice societăţii franceze, şi la Sue, Dumas, Féval şi toţi ceilalţi. Cu ...

citește »

Caragiale. Fantastic şi ocult de Carmen Duvalma

Nuvelele lui Caragiale se termină într-⁠o ambiguitate specifică fantasticului, deoarece eroul nu este sigur de caracterul supranatural al întâmplării, căutând în timpul povestirii sale câte o explicaţie raţională pentru fiecare lucru ce la început i se părea anormal, deşi socrul lui susţinea că Mânjoloaia îi pusese farmece în „fundul căciulii”. În ultimii ani ai vieţii sale, în perioada petrecută la ...

citește »

Epopeea Dunării de Jos de Cezarina Adamescu

Un alt popas emoţionant (pentru că autorul, prin evocările lui, ştie să creeze efecte emoţionante, scoţând în evidenţă şi chiar subliniind elementul esenţial din orice împrejurare sau stare – şi în aceasta constă adevăratul talent al naratorului) – este cel din vechiul cartier al gălăţenilor şi anume, „Biserica Pescarilor” cu hramul Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel, nu întâmplător ales, cei ...

citește »

Istoria filosofiei ca filosofie la Leo Strauss

Morala se transformă în oportunism, ştiinţa devine abstinentă, ideologiile îşi fac jocul, iar ceea ce a mai rămas din filosofie se pune în serviciul puterilor existente. Proba este, de pildă, împrejurarea că naţional-⁠socialismul german şi-⁠a anexat repede, după instalarea la putere din 1933, filosofiile lui Nietzsche şi Heidegger, pe fondul pe care filosofia politică încetase mai devreme. Extraordinar de influent ...

citește »

Un mit spulberat: obiectivitatea documentarului

One World Romania 2014 La a şaptea sa ediţie, festivalul şi-⁠a ales ca temă generală „Cine-⁠Luptă”, propunându-⁠ne în primul rând să medităm asupra schimbărilor din ultimul sfert de secol din Europa de Est. Programele de filme cuprinse în secţiuni precum „După 25 de ani”, „Rebeli pentru cauze”, „Statul strâmb”, „Clinica mass-⁠media” sau Retrospectiva Marcel Lozinski ne-⁠au făcut însă să reflectăm ...

citește »

Regizorul Nae Caranfil după 30 de ani

È pericoloso sporgersi, lung metrajul de debut al regizorului Nae Caranfil, un film structurat pe poveşti intersecta(n)te şi perspective multiple ale story-⁠ului cinematografic (cum fusese, la vremea lui, Rashomon de Akira Kurosawa, sau cum avea să fie Pulp Fiction de Quentin Tarantino) a avut premiera mondială la Cannes în 1993. Dintre filmele realizate în prima parte a creaţiei sale, după ...

citește »

Povara bunătăţii noastre

Calea aleasă este aceea a recompunerii unei mitologii actuale a satului ce-⁠şi trage seva de trăinicie din izvoarele veşniciei, la care se referise, desigur într-⁠un alt registru, şi Lucian Blaga în demonstraţia sa filosofică. Aşadar, personajul principal al romanului se revelează a fi satul Ciuturi, din frumoasa Câmpie a Sorocii, al cărui destin, prin istorie şi prin istorii, aluvionează multiple ...

citește »

Bucureşti…

Corespondenţă din Ţara Sfântă …1989. S-⁠au scurs anii, Bucureştiul se schimbase mult, iar eu eram de 12 ani în Israel. Dar în vara anului 1989 am făcut o excursie în Bulgaria. Pe atunci avioanele din Israel aterizau la Bucureşti, de aici continuam drumul în autobuz la Giurgiu, treceam Podul prieteniei şi ajungeam în Bulgaria, la Russe. Aveam deci prilejul să-⁠mi ...

citește »

Flashuri din FNT 2013

Prima zi a Festivalului ne făcea cunoştiinţa unui text ebraic (nu în sensul limbii în care a fost scris – care e, desigur, limba idiş) – semnat de Leah Napolin şi Isaac Bashevis Singer şi intitulat Yentl. Yentl e un nume propriu feminin, iar textul ce poartă acest nume a constituit, tradus şi jucat în limba română, baza unui frumos ...

citește »

Despre ceea/cel ce (ne) conduce

Neputând înmâna cartea fiului său, acesta recurge la un gest profund afectiv: o îngroapă în curtea casei soţiei sale, în speranţa că va fi descoperită de Carl. În cele din urmă, revenindu-⁠şi din căderea psihică în timpul căreia a produs acest text monstruos, Dave încearcă să retragă cele spuse, dar textul, odată existent pe hârtie, nu se mai întoarce la ...

citește »
Anticariat online

Pin It on Pinterest

Subscribe To Our Newsletter
Get the latest business resources on the market delivered to your inbox.
Subscribe Now