Din ultimul număr:
Contemporanul » Modele » Literatura lui Nicolae Breban

Literatura lui Nicolae Breban

Literatura lui Nicolae Breban depăşeşte cu mult epoca în care a fost scrisă. Ea este de actualitate acum, în Europa

Ce credem noi, dansatorii, despre Fred Astaire?
Nu e niciun secret. Îl urâm. Da, îl urâm.
Ne‑a creat un complex, deoarece este perfect.
Perfecţiunea lui depăşeşte bunul‑simţ.
Nu putem să‑i facem faţă.
(Mikhail Baryshnikov,
discurs susţinut în onoarea lui Fred Astaire,
premiat pentru întreaga carieră în cadrul
Galei Premiilor Institutului de Film American, în 1981)

La fel gândesc unii scriitori de astăzi, extrem de puţini de altfel, despre prozatorul şi eseistul Nicolae Breban, cel care a fost sedus de mediul social pe care îl observă cu grijă şi despre care scrie cu fineţe, ridicând atât analiza şi prezentarea contextelor, a spaţiilor de acţiune, cât şi stilul exprimării la nivelul desăvârşirii. Frământările pe care le încearcă personajele sale, atât de bine surprinse, mă fac să afirm că, dacă ar fi avut un PR, Nicolae Breban ar fi ocupat spaţiile media, aşa cum Michel Houellebecq, cel mai cunoscut şi cel mai tradus scriitor francez (autor – şi el – de romane existenţialiste, sociale, psihologice şi, pe alocuri, politice sau legate de momente politice), le ocupă zilele acestea, ca urmare a ultimului roman, Sérotonine (Éditions Flammarion), apărut în data de 4 ianuarie, al cărui enorm tiraj a fost vândut fulgerător. Dar nu la economia contabilă mă refer, ci, pur şi simplu, la economia marketingului, la mecanismul publicităţii, inerent ultimului secol, societăţii actuale. Este curios că la aceeaşi editură, Flammarion, au fost publicate, în limba franceză, trei romane de greutate ale lui Nicolae Breban: En l’absence des maîtres (1983), Annonciation (1985), Don Juan (1993).

Nicolae Breban poartă un nume taumaturgic, al Sfântului născut în Licia, ca fiu al lui Eufemiu, om bogat, însă extrem de pios şi caritabil, şi al Annei, sora arhiepiscopului din Mira. Minunile pe care le face şi le‑a făcut romancierul rămân în perimetrul lumii sale, al scrisului şi al societalului: tineri încurajaţi de Breban să scrie, care au nevoie de o remarcă, de un indiciu sau de o palmă prietenească pe umăr ca să înceapă sau ca să continue să scrie; prieteni care îi sunt recunoscători pentru mâna întinsă la nevoie, pentru interesul cu care îi ascultă; români de oriunde care se bucură de mainstreamul cultural împărtăşit de Revista Contemporanul al cărei director devine în 1990.

Literatura lui Nicolae Breban depăşeşte cu mult epoca în care a fost scrisă. Ea este de actualitate acum, în Europa. În primul rând, pentru că, în romanele sale, femeile, în diversitatea firii lor, sunt protagoniste: Francisca, Ema Barta, Irina Dabici, Ludmila Ogrin, Mia Fabian, Lelia Crăiniceanu, Venturia Ciolac, Cecilia. Femeile, în zilele noastre, sunt protagonistele vieţii politice şi sociale. Sunt femei precum Aspazia, din Milet, centrul filosofiei ionice, cea care, ajunsă la Atena, se face cunoscută în noua societate, ale cărei regulile încalcă uneori şi cea care face din Socrate un retor teribil, iar din Pericle un mare orator; precum madame Bovary (Gustave Flaubert), femeia căsătorită cu un soţ mediocru, înconjurată de amanţi egoişti şi pretenţioşi; precum seducătoarea şi capricioasa Marguerite Gautier (Alexandre Dumas fiul); precum Nanon (George Sand), care, graţie curajului şi inteligenţei, îşi câştigă destinul de femeie într‑o nouă societate; precum Batsheba Everdene (Thomas Hardy), femeia sinceră, sălbatică şi înfocată care face ca orice femeie să se simtă orgolioasă de propria‑i fire. Însă femeile literaturii lui Breban sunt cele care se constituie în multiple oglinzi în care să se vadă, metamorfozaţi, şi Traian‑Liviu Grobei, şi Mişu Cârstea, şi doctorul Subu, şi Emil Catargiu, şi Paul Sucuturdeanu, şi inadaptabilul Minda, conferenţiar şi medic apreciat, şi prietenul acestuia, Laurenţiu Ceea, şi seducătorul au rebours Nicolae Rogulski.

Am selecţionat această trăsătură a operei lui Breban deoarece, deşi întinsă de‑a lungul câtorva decenii, care au înregistrat schimbări de tot genul, rămâne perfect actuală, dacă nu cumva pe atunci era anticipativă, definindu‑se, după cum descopereau şi Hannah Arendt şi Michel Foucault, ca o ontologie a actualităţii, un exerciţiu filosofic al prezentului, a ceea ce urmează să trăiască personajele. Dintr‑un unghi social, Breban priveşte personajele ca un spectator entuziast, interesat de fiecare epocă şi, în plus, le provoacă un efect de contrast a ceea ce nu sunt. În această antologie a actualităţii regăsim fenomene unice, puternice, declanşatoare, istorice, de fapt care constituie sensul fiecărei epoci pe care o prezintă diacronic Breban. Dar personajele au aceleaşi probleme, aceleaşi frici, indiferent de epocă, aspecte pe care le surprinde în toate tonurile şi care îi fixează opera într‑o permanenţă antropologică. Problema naturii fiinţei umane, antică şi modernă, quaestio mihi factus sum a Sfântului Augustin (am ajuns să fiu o problemă pentru mine însumi) îşi găseşte răspuns, prin opera lui Breban, atât psihologic, cât şi filosofic.

Tolle, lege; tolle, lege – au fost miraculoasele cuvinte pe care le‑a auzit Sfântul Augustin în faţa scrisorilor Sfântului Pavel a căror lectură a precipitat convertirea sa la creştinism. Ia şi citeşte, ia şi citeşte ne‑ar zice, cu siguranţă, Nicolae Breban, cu scopul de a descoperi valenţe umane, de a identifica zbuciumuri, bucurii, procese de conştiinţă, în etape care fac parte din istoria noastră şi se integrează perfect marii literaturi. Iar noi i‑am răspunde: Tolle, scribe, magister!, mai aveţi multe de spus!

Dana Oprica

0

Cum am putea îmbunătăți acest articol?


+
=


Verify Human or Spambot ?

Despre Dana Oprica

Alexandra-Daniela Oprică s-a născut în data de 10 noiembrie 1970, într-o familie de profesori, care au părăsit fiecare satul natal pentru a urma o carieră universitară la Craiova –oraș oarecum depărtat de freamătul cultural, economic și social al capitalei, dar [...]

Vezi descriere completă

Scrie un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Sunt de acord cu termenii si conditiile Contemporanul.ro: Contemporanul.ro isi rezerva dreptul de a sterge/edita orice comentariu si de a interzice postarea comentariilor care depasesc limitele limbajului civilizat, comit atacuri la persoana precum comentariile cu tenta antisociala, caracter rasist sau xenofob.

*

Anticariat online

Pin It on Pinterest

Subscribe To Our Newsletter
Get the latest business resources on the market delivered to your inbox.
Subscribe Now