Din ultimul număr:
Contemporanul » Lecturi – Despre Cărți (pagina 10)

Lecturi – Despre Cărți

Ioan Buduca: Nimic, dar totul

Fiecare om este totul pentru sine, este lumea întreagă, dar pentru lume este mai nimic, ceva neglijabil. Da, aşa este, dar, spune cel care îşi învaţă ucenicii în Evanghelii, cum te consideri pe tine însuţi, în numele egoismului tău natural, firesc, aşa să-⁠l consideri şi pe aproapele tău (lumea întreagă). Primii care au ajuns la o înţelegere laică profundă a ...

citește »

Oana Băluică: Rememorare şi înţelegere

Decelabil, încă din titlul bacovian, vidul existenţial este numitorul comun al personajului principal şi al istoriei unei întregi etnii din ultimul roman semnat de Florin Logreşteanu – Negru profund, noian de negru (Ideea Europeană, 2016). Cu o ambiguitate ce trădează dubla intenţie (aceea de a prezenta dezolarea simptomatică şi, în acelaşi timp de a particulariza aspectul identitar), semantica adjectivului cromatic ...

citește »

Ştefan Damian: Principesa de marmoră

„Să te îndrăgosteşti în plin secol douăzeci de o femeie moartă de aproape cinci veacuri este un eveniment pe care, în mod normal, nu ar trebui să-l treci cu vederea”, îşi zise Călătorul, lăsând din spate rucsacul plin cu lucruri de care nu avea nevoie În noaptea aceea lecturile năvăliseră asupra lui cu violenţă. Povestirile erau asemenea unor animale de ...

citește »

Livia Cotorcea: O religie a vieţii

Agresat de tot felul de situaţii existenţiale incredibile, Petru Caraman îşi păstrează încrederea în normalitate, răului care i se face răspunzându-⁠i cu ironie, cu eleganţă şi cu o răbdare infinită Există în corespondenţa Caraman (Petru Caraman, Corespondenţa, I, II, Editura Universităţii „Al.I. Cuza”, Iaşi, 2016) două expresii memorabile ce sintetizează câţiva poli atitudinali, care definesc nu două persoane, ci două ...

citește »

Ionel Necula: Un dicţionar al scriitorilor gălăţeni

Ilie Zanfir, în temeritatea sa necantonată, a preluat şi a dus la bun sfârşit, de unul singur, întregul efort ce-⁠ar fi trebuit să se distribuie pe membrii unei grupări constituită ad hoc, special pentru elaborarea ei Ajuns la o vârstă nesperată, am avut posibilitatea să urmăresc evoluţia fenomenului literar gălăţean în toată dinamica lui endemică şi în toate eforturile lui ...

citește »

Bogdan Creţu: „Trăiască poezia şi marii visători!”

Bogdan Cretu

Este poetul un învins? – aceasta-⁠i întrebarea! În ordine socială, e mai rău de atât: e un paria; un ciudat; un vai-⁠de-⁠el; un bufon (ne-⁠shakespearian). Primul care se trage de urechi, care se mustră, este el însuşi Cred că două sunt direcţiile, perspectivele din care poezia lui Ioanid Romanescu poate şi chiar trebuie adusă în actualitate. Două sunt atuurile ei, ...

citește »

Adrian Dinu Rachieru: Lucian Blaga şi omul secret

După dispariţia lui Blaga începe „germinarea mitului”, descoperit euforic ca poet, îmbălsămat în superlative, opera filosofică rezervându-⁠şi, în continuare, un destin ingrat Pentru a-⁠⁠l cunoaşte pe omul secret, invitaţia de a-⁠⁠i cerceta memorialistica este binevenită şi, parţial, lămuritoare. Dacă Hronicul şi cântecul vârstelor (1965) sonda memoria afectivă, „organizând” amintirile din „anii de ucenicie”, Luntrea lui Caron (1990, text nefinisat, titlu ...

citește »

Marian Victor Buciu: Dincolo de forme

Ion Simuţ apelează la Virgil Nemoianu, care vede, complex, complicata relaţie dintre politic şi estetic: „Cel mai adesea însă, politicul şi esteticul nu derivau unul din celălalt, ci erau prinse într-o dialectică a relaţiilor mutuale”. Evazionismul era total opus dictaturii, crede şi Virgil Nemoianu Ion Simuţ înlătură mai ispititoarea precaritate conceptuală prin trăinicie, întrucât termenii săi circulă de peste două ...

citește »

Mircea Platon: Monumentul tabloului necunoscut

Unul dintre aceşti scriitori e Mirel Taloş, al cărui prim volum de proză, Colecţionarul de nuduri, tulbură în mod fericit graniţele dintre artă şi viaţă. Croit postmodern, căptuşit conservator, volumul lui Taloş se deschide cu un motto din Lyotard, dar se desfăşoară ca o ilustrare a importanţei lucrurilor statornice, durabile, sau a permenanţelor în viaţa noastră. Pentru că, în lipsa ...

citește »

Mirel Taloş: Colecţionarul de nuduri

Numai ceea ce este frumos este real; sunt convins că, dacă Paradisul există, el este o galerie de artă; dacă Paradisul ar fi doar o banală livadă de pomi fructiferi, aş fi profund dezamăgit. Vârsta de aur a omenirii nu este undeva în preistoria ei, preluată de mitologie; vârsta de aur a omenirii a însoţit permanent vârsta omenirii. Pentru că, ...

citește »
Anticariat online

Pin It on Pinterest