Contemporanul » Filmoteca - Cinematurgie » Misterele solitarilor şi cultura pop

Misterele solitarilor şi cultura pop

Acestor titluri americane recente le‑au fost asociate, în program, mai vechi filme independente precum Wanda de Barbara Loden sau Mandy de Panos Cosmatos, precum şi o selecţie despre adolescenţi şi cultura urbană, printre care Skate Kitchen de Crystal Moselle şi Mid `90 de Johan Hill

Ediţia a treia a festivalului iniţiat de cineastul Cristian Mungiu a reunit titluri de filme independente americane de calibre diferite, la propriu şi la figurat. Unele sunt realizate cu buget mic şi sunt semnate de debutanţi şi semi‑necunoscuţi, altele se recomandă, din start, ca atracţii de neocolit, graţie vedetelor sau autorilor lor. Din ultima categorie face parte lungmetrajul galei de deschidere, The Old Man and the Gun (regia lui David Lowery), cu Robert Redford în rolul principal. Interesul este sporit de anunţul că va fi ultima interpretare a octogenarului, de acum, Redford, numele suprapus peste însăşi ideea de cinema independent, pentru că a fondat Institutul şi Festivalul de la Sundance. Inspirat dintr‑un caz real, filmul îl are drept erou pe Forrest Tucker (Robert Redford) care, la 70 de ani, reuşeşte o evadare spectaculoasă din închisoarea San Quentin. Urmează o serie jafuri care pun în dificultate autorităţile, Forrest şi gaşca sa de spărgători (jucaţi de Danny Glover şi Tom Waits) fiind văzuţi ca un fel de haiduci, care restabilesc puţin echilibrul dintre bogăţie şi sărăcie. Este unul dintre acele filme americane care glorifică aceste victorii discutabile asupra autorităţilor, atractivitatea peliculei fiind completată de prezenţa unor alţi actori agreaţi de public, Casey Affleck şi Sissy Spacek.

Deşi Robert Redford şi‑a anunţat retragerea din actorie odată cu rolul din acest film, la vârsta de 82 de ani, The Old Man and the Gun nu face decât să forţeze renunţarea la această decizie.

Un alt titlu important al selecţiei de anul acesta a Festivalului Filmului American Independent de la Bucureşti este First Reformed, ce poartă semnătura unui regizor celebru, Paul Schrader (Blue Collar, American Gigolo, Mishima), semnatar şi al unor scenarii pentru pelicule regizate de prietenul său Martin Scorsese (Taxi Driver sau Raging Bull). Nominalizat la Oscarul pentru cel mai bun scenariu din producţia anului trecut, First Reformed reactivează obsesia lui Schrader pentru opera francezului Robert Bresson (din care s‑a mai inspirit anterior), sursa de inspiraţie fiind acum Jurnalul unui preot de ţară /Le Journal d`un curé de campagne). Una dintre vedetele masculine emblematice ale cinematografului emerican, Ethan Hawke, interpretează rolul preotului Toller, un prelat baptist în plină criză de conştiinţă după uciderea fiului său în războiul din Irak.

Toller este pastorul unei biserici mici şi decide să intervină în stăvilirea răului din lume atunci când cunoaşte un cuplu ciudat: Michael, un activist ecologist cu vederi radicale, şi soţia lui Mary. Reverendul Toller ţine şi el un jurnal, precum eroul lui Bresson, unde‑i demască pe cei care complotează pentru otrăvirea mediului, corporatiştii şi corupţii din cler care îi protejează.

Paul Schrader mărturiseşte că decizia de a scrie şi regiza First Reformed a mai avut o importantă sursă de inspiraţie, filmul polonez premiat cu Oscar Ida de Pawel Pawlikowski. El declara revistei Variety: „Când l‑am întâlnit pe Pawel, mi‑am zis: poate e momentul să faci acel film pe care ai jurat că nu o să‑l faci vreodată”.

Surselor inspiratoare deja citate li se mai poate adăuga japonezul Yasujiro Ozu, un maestru al „stilului transcendental” căruia Schrader i‑a dedicate un strălucit eseu. Austerităţii de tip Bresson‑Ozu el îi asociază, însă, pasaje suprarealiste, ca acela în care preotul începe să leviteze alături de Mary. Frumuseţea misterioasă a filmului îi rezervă un loc privilegiat în opera cineastului, în revenire de formă după pelicule mai puţin strălucite precum Canioanele şi Dog Eats Dog.

American Independent Film Festival a prezentat, în premieră în România, Diane, lungmetraj de debut în ficţiune al criticului de Kent Jones, directorul Festivalului de Film de la New York, unul dintre invitaţii la Bucureşti ai ediţiei 2018. Produs de Martin Scorsese, filmul a primit o importantă distincţie a Festivalului de la Tribeca, premiul pentru Cel mai bun film (dublat şi de premiile pentru scenariu şi imagine). Mary Kay Place o interpretează memorabil pe Diane, o femeie care trăieşte singură în Massachusetts şi îşi reexaminează viaţa, în care i‑a pus întotdeauna pe ceilalţi pe primul loc, amânând împlinirea propriilor dorinţe.

Festivalul a lansat şi Sub lacul argintiu/ Under The Silver Lake, neo‑noir‑ul lui David Robert Mitchell (selecţionat în 2018 în competiţie la Cannes) distribuit, între timp, în sălile din România. Incluzând elemente de suspans, filmul are nenumărate inserţii suprarealiste, considerate un fel de omagiu lui David Lynch. Povestea scriitorului amator Sam (Andrew Garfield), un tânăr din Los Angeles devenit obsedat de un mogul al filmului din Los Angeles, nu este numai una în cheie detectivă, ci şi o reflecţie asupra culturii pop şi a nivelării conştiinţelor într‑o lume obsedată de succes şi de bani.

Includerea în distribuţie, alături de Andrew Garfield, cunoscut pentru rolurile din Spider‑Man (Marc Webb), Silence (Martin Scorsese), Hacksaw Ridge (Mel Gibson), a tinerei Riley Keough, nepoata lui Elvis Presley, văzută şi în The House That Jack Built (Lars von Trier) şi American Honey (Andrea Arnold), este o altă atracţie a filmului.

Acestor titluri americane recente le‑au fost asociate, în program, mai vechi filme independente ca Wanda de Barbara Loden sau Mandy de Panos Cosmatos, precum şi o selecţie despre adolescenţi şi cultura urbană, printre care Skate Kitchen de Crystal Moselle şi Mid ’90 de Johan Hill. Programul festivalului continuă să intereseze publicul dornic să cunoască cinematograful american alternativ celui hollywoodian.

Dana Duma

0

Cum am putea îmbunătăți acest articol?


+
=


Verify Human or Spambot ?

Despre Dana Duma

Dana Duma, publicist, critic de film. Publica la Ideea Europeana monografia „Woody Allen Bufon si filosof”, carte distinsa cu Premiul Uniunii Cineastilor. „Woody Allen este un erou. Nu numai pentru ca multi il considera «ultimul mare comic american» dar si [...]

Vezi descriere completă

Scrie un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Sunt de acord cu termenii si conditiile Contemporanul.ro: Contemporanul.ro isi rezerva dreptul de a sterge/edita orice comentariu si de a interzice postarea comentariilor care depasesc limitele limbajului civilizat, comit atacuri la persoana precum comentariile cu tenta antisociala, caracter rasist sau xenofob.

*

Anticariat online

Pin It on Pinterest

Subscribe To Our Newsletter
Get the latest business resources on the market delivered to your inbox.
Subscribe Now