Contemporanul » Filmoteca - Cinematurgie » Animaţia la feminin

Animaţia la feminin

Fineţea şi ingeniozitatea tratării narative şi grafice a poveştii Maronei a generat comentarii specializate marcate de entuziasm…

Programată în gala de deschidere a Festivalului Anim`est, premiera lungmetrajului Călătoria fantastică a Maronei vine să confirme reputaţia autoarei, Anca Damian, de cineastă cu prestigiu internaţional consolidat. Este al treilea film de animaţie al cineastei cu antecedente în cinematograful de ficţiune (ca operator şi autor al unor titluri precum Întâlniri încrucişate – 2009, Perfect sănătos – 2017, Moon Hotel Kabul – 2018), care a contribuit vizibil la repunerea pe harta internaţională a unui sector cinematografic românesc aflat aproape două decenii, după 1990, în stare de involuţie. A reuşit această performanţă graţie premiului pentru Cel mai bun lungmetraj al Festivalului de la Annecy, obţinut de Crulic, drumul spre dincolo/Crulic – the Path to Beyond (2012), premiat apoi la festivalurile de la Locarno, Istanbul, Seul, Cottbus. O coproducţie cu Polonia, acest documentar de animaţie, inspirat de cazul real al românului Claudiu Crulic, condamnat pentru un furt pe care nu l‑a comis şi încarcerat, fără speranţă, în Polonia, a generat emoţie internaţională pentru felul cum reprezintă sfârşitul acestui tânăr decedat în urma unei greve a foamei, fiind abandonat atât de autorităţile române, cât şi de cele poloneze. Relatarea evenimentelor nu alunecă niciodată în melodramă, umorul este mereu aliatul principal, pus admirabil în valoare de actorul Vlad Ivanov, care rosteşte comentariul.

Originalitatea lungmetrajului a fost recunoscută de critici importanţi, Anca Damian devenind un nume pe lista „de neocolit” a cronicarilor specializaţi. Rigoarea regiei şi stăpânirea tehnicilor hibride au fost remarcate şi în cazul următorului lungmetraj de animaţie al autoarei cu temeinice antecedente în domeniul documentarului. Docu‑drama animată Muntele magic (2016) porneşte din nou de la o biografie reală, a polonezului Adam Jacek Winkler, refugiat politic, în anii 1960, la Paris, cunoscut ca artist fotograf şi alpinist, devenit erou în anii 1980, când a plecat în Afganistan pentru a se alătura mujahedinilor care luptau împotriva sovieticilor. Scenariul (semnat de Anca Damian împreună cu Anna Winkler, fiica eroului) include momente de contrapunct umoristic. Muntele magic evită din nou tonul melodramatic, deşi eroul sfârşeşte dramatic: Winkler a murit, ca alpinist, înfruntând muntele, într‑o ascensiune solitară pe masivul Mont Maudit. Abordând un subiect de interes internaţional, Muntele magic este o coproducţie România‑Franţa‑Polonia, distinsă cu peste 20 de premii internaţionale şi naţionale, printre care acelea de la Annecy, Karlovy Vary, Ottawa, Leipzig, Amiens, Gyor sau Premiile Gopo şi UCIN.

Dovedind şi calităţi de producător cu experienţă în montarea cooperărilor internaţionale, Anca Damian a realizat al treilea său lungmetraj, Călătoria fantastică a Maronei/ L`Extraordinaire voyage de Marona, o coproducţie între România (Aparte Film), Belgia (Mind Meets) şi Franţa (Sacrebleu Productions). Validat de selectarea în competiţia principală de la Festivalul de la Annecy, în luna iunie a acestui an 2019, noul lungmetraj al Ancăi Damian a inaugurat în octombrie Festivalul internaţional Anim`est, o ediţie onorată de prezenţa unor mari nume ale animaţiei, printre care se numără estonianul Priit Pjarn.

Scenariul semnat de Anghel Damian narează povestea unei căţeluşe care, în urma unui accident, îşi reconsideră viaţa alături de stăpâni diferiţi. Născută din povestea de amor dintre o corcitură maidaneză şi un dog argentinian, Marona este, cu botul ei în formă de inimă, un câine care generează imediat afecţiune şi decizia unor oameni de a o proteja. Ea ajunge, pe rând, în casele unui acrobat de circ, a unui muncitor în construcţii şi a unei fetiţe cu chef de joacă. Sosirea în noile familii provoacă uneori conflicte ce duc la marginalizarea ei. O soţie geloasă ori un bunic morocănos şi bolnav devin inamicii animalului, care nu‑şi trădează niciodată stăpânii. Spaimele şi visele ei frumoase sunt figurate în scene cu tentă onirică, foarte atractiv dezvoltate de animaţia fluidă, datorată unei echipe mixte de realizatori. Concepţia grafică este datorată artistului belgian Brecht Evans, culorile calde dominând forma personajelor şi a decorurilor în această poveste despre iubire, prietenie, fidelitate, adresată nu numai copiilor, ci şi adulţilor.

Fineţea şi ingeniozitatea tratării narative şi grafice a poveştii Maronei a generat comentarii specializate marcate de entuziasm, ca acesta semnat de Fabien Lemercier: „În incursiunea ei în familia internaţională a animaţiei adulte, după Crulic‑drumul spre dincolo (campion la Annecy în 2012) şi Muntele magic (de asemenea, descoperit în competiţia din oraşul savoyard, în 2015), eclectica regizoare română (a mai regizat trei lungmetraje cu actori) nu a pierdut nici un pic din seducătoarea şi creativa sa singularitate. Rafinat vizual şi asezonat cu vertiginoase, efervescente scene suprarealiste, Extraordinara călătorie a Maronei împărtăşeşte o profundă filosofie de viaţă în problema identităţii, căutării fericirii, alianţelor care se formează între fiinţe şi condiţia umană, aşa cum se văd prin ochii animalului, totul inclus într‑o poveste simplă şi emoţionantă, care este accesibilă publicului celui mai tânăr” (Cineuropa, 12 iunie 2019).

Înregistrat în versiune franceză (cu vocile actorilor Lizzie Brochère, Bruno Saomone, Nathalie Boutefeu) şi română (cu Olimpia Melinte dublând personajul principal), lungmetrajul Călătoria fantastică a Maronei îşi începe drumul pe ecranele româneşti după lansarea de la Festivalul Anim`est. Nu putem decât să sperăm că revigorarea animaţiei româneşti va continua şi că festivalul bucureştean va avea aceleaşi consecinţe benefice precum avea, în anii ’60‑’70, Festivalul internaţional de la Mamaia, în epoca dominată de figura lui Gopo. Deocamdată „vocea” care a reuşit să se facă internaţional recunoscută şi respectată e una feminină şi aparţine Ancăi Damian.

Dana Duma

0

Cum am putea îmbunătăți acest articol?


+
=


Verify Human or Spambot ?

Despre Dana Duma

Dana Duma, publicist, critic de film. Publica la Ideea Europeana monografia „Woody Allen Bufon si filosof”, carte distinsa cu Premiul Uniunii Cineastilor. „Woody Allen este un erou. Nu numai pentru ca multi il considera «ultimul mare comic american» dar si [...]

Vezi descriere completă

Scrie un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Sunt de acord cu termenii si conditiile Contemporanul.ro: Contemporanul.ro isi rezerva dreptul de a sterge/edita orice comentariu si de a interzice postarea comentariilor care depasesc limitele limbajului civilizat, comit atacuri la persoana precum comentariile cu tenta antisociala, caracter rasist sau xenofob.

*

Anticariat online

Pin It on Pinterest

Subscribe To Our Newsletter
Get the latest business resources on the market delivered to your inbox.
Subscribe Now