Contemporanul » Filmoteca (pagina 5)

Filmoteca

Călin Căliman: Retrospectivă cinematografică 2016

Din punctul meu de vedere, filmul românesc al anului 2016 rămâne Sieranevada de Cristi Puiu, aşadar regizorul care a stat la baza Noului Cinema Românesc, îndeosebi prin filmul Moartea domnului Lăzărescu, continuă să domine, calitativ, producţia cinematografică românească, performanţa sa artistică depăşind, net, toate celelalte tentative ale confraţilor Anul cinematografic românesc 2016 poate fi considerat un an ieşit din comun. ...

citește »

Dana Duma: Cel mai agreat film al anului

Aceasta este o îndrăzneală care se cere apreciată, ca şi evitarea unui happy end total, cu o morală eficient sau didactic transmisă fiicei, eventual vindecată de carierism şi de plăcerile muncii în exces Deşi nu este oficial un film românesc, ci o producţie internaţională, majoritar germană, la care a participat şi România, multi-⁠ premiata comedie Toni Erdmann de Maren Ade ...

citește »

Călin Căliman: După al 11-lea „Anim’est”

Animatorul român Paul Mureşan a câştigat al doilea an consecutiv Premiul pentru cel mai bun film românesc, cu filmul Mamă, tată, trebuie să vă spun ceva, premiat „pentru maniera curajoasă de abordare a unei chestiuni atât de personale, pentru stilul vizual puternic şi pentru îndrăzneala de a admite că eşti un… vârcolac” De câte ori am scris despre festivalul „Anim’est” ...

citește »

Călin Căliman: Săptămâna filmului românesc la Codlea

Una dintre cele mai reuşite seri cinematografice româneşti de la Codlea a fost aceea în care a rulat filmul regizorului Nicolae Mărgineanu Un bulgăre de humă. În primul rând, datorită prezenţei la Codlea a regizorului Nicolae Mărgineanu Pentru al treilea an consecutiv, împreună cu criticul de film prof. Dr. Dana Duma, am susţinut, şi în 2016, o săptămână a filmului ...

citește »

Dana Duma: Feminin, singular şi plural. Festivalul Internaţional al Filmului de la Valladolid 2016

Cele câteva titluri alese din oferta generoasă a Festivalului de la Valladolid configurează un eşantion de cinema modern care, fără pretenţii elitiste, se adresează unui nivel superior de înţelegere al publicului şi propune o reprezentare a femeii departe de clişeele recoltei cimematografice dominante Când se vorbeşte din ce în ce mai des despre ştergerea granţei dintre cinemaul de autor şi ...

citește »

Călin Căliman: Cu cinematograful, acasă la Brâncuşi

În dialogul cu mine, pe parcursul prezentării cinematografice, regizorul Ioan Cărmăzan a prezentat date de „ultimă oră” privitoare la Procesul Păsării brâncuşiene, a vorbit şi despre contribuţia sa scenaristică la filmul Brâncuşi din eternitate de Adrian Popovici În acest an jubiliar Brâncuşi, când s-⁠au împlinit 140 de ani de la naşterea ilustrului sculptor, Fundaţia „Convergenţe Europene”, condusă de harnica preşedintă ...

citește »

Dana Duma: Cristi Puiu – cineast, coregraf, antropolog

Înfruntările verbale cu ritm accelerat şi conţinut relevant sunt multiplicate acum, când se pleacă de la premise dramaturgice care ar duce mai degrabă în direcţia dramei Nu se ştie exact de ce, dar la noi există prejudecata că un film de autor cu adevărat important este incompatibil cu succesul de public. Lăsând laoparte motivele obiective care duc la cote de ...

citește »

Călin Căliman: Moştenirea cinematografică a lui Radu Beligan

Poate că o dată şi odată voi avea răgazul sufletesc să parcurg şi urmele trainice lăsate de actorul de teatru Radu Beligan în mintea şi sufletul meu, prin zecile şi zecile de roluri scenice reprezentative pe care le-⁠am văzut de-⁠a lungul anilor. Moştenirea teatrală a actorului şi regizorului Radu Beligan este, deasemenea, impresionantă Înainte de a intra în subiectul propriuzis, ...

citește »

Călin Căliman: Cârciumarul Ghiţă, Gaittani, Ion Heliade Rădulescu…

În a doua săptămână a lunii iulie, Fundaţia „Geo Barton”, condusă de inimoasa fiică a ilustrului actor, doamna Anita Barton, a organizat o seară omagială consacrată superbului actor de teatru şi film Constantin Codrescu Comentariul de faţă este, neîndoios, din multe puncte de vedere, atipic. În primul rând pentru că scriu despre o manifestare la care nu am participat (dar ...

citește »

Dana Duma: Hiper-⁠ecrane pentru hiper-⁠eroi

Repertoriul de vacanţă confirmă tendinţa prin apariţia unui alt actor cât se poate de respectabil, precum Matt Damon, în noul episod al francizei gravitând în jurul aventurilor de spionaj ale lui Jason Bourne, regizat de Paul Greengrass. Damon revine în acest rol al agentului cu profil de ucigaş plătit şi cu probleme de memorie, după ce refuzase să mai joace ...

citește »
Anticariat online

Pin It on Pinterest