Probabil că unul dintre cele mai preţioase daruri făcute cinefililor bucureşteni în ultimele zile de pandemie, primele zile de război (pentru a parafraza titlul faimosului roman camilpetrescian) a fost programul „Noua cinematografie italiană în România”. Urmărit cu prezenţă fizică la Muzeul Naţional al Ţăranului Român, între 9‑13 martie, dar şi online, prin www.mymovies.it, acest mini‑festival de film italian a readus ...
citește »Filmoteca
Filme în direcția noutății
Spre finalul anului trecut, am anticipat bilanţul surprinzător de optimist al cinematografiei noastre, care, deşi subfinanţată şi afectată grav de restricţiile sanitare din pandemie, a continuat să producă filme de tot interesul. Semnele bune se măsurau mai ales în premiile la mari festivaluri (Ursul de aur berlinez pentru Babardeală cu bucluc sau porno balamuc de Radu Jude, Marele Premiu Scoica ...
citește »Veselul sfârșit al lumii
Nu e nevoie de prea multe investigaţii pentru a afla care este filmul anului 2021. Don’t Look Up/ Nu privi în sus, comedia americană semnată de Adam McCay, lansată la începutul lunii decembrie în sălile din Statele Unite şi trecută repede în repertoriul Netflix, este şi cel mai văzut titlu în România. Atât cât am putut socializa cu ocazia sărbătorilor ...
citește »Cum ne construim dușmanul apud Ridley Scott
Deşi s‑au confruntat cu cea mai sumbră perioadă din istoria lor, sălile de cinema, mai afectate de virusul COVID-19 decât de căderea bombelor în războaie, încep să‑şi revină, graţie unui public dornic să petreacă ore în faţa marelui ecran. Lăsând la o parte explicaţiile socio‑psihologice (nevoia de socializare, de ieşire din izolare, probabil), spectatorii au nevoie şi de recuperarea marelui ...
citește »Plăceri cinefile şi democratice
Chiar şi într‑o lume cu aspect distopic, aşa cum pare deseori cea în care trăim azi, nimic nu se compară cu plăcerea de a vedea filme în cinematografe, pe un ecran mare şi, vorba criticului american A.O. Scott, „stând alături de prieteni sau necunoscuţi şi împărtăşind acelaşi vis”. Aceasta este, de fapt, o plăcere democratică, pe care numai privitul filmelor ...
citește »Paradoxul cinematografic românesc
După cea mai lungă interdicţie din istoria noastră de a frecventa cinematografele, vara a fost perioada recuperărilor, a festivalurilor şi a vizionărilor în aer liber care au readus spectatorii în faţa marilor ecrane. Ultimele trei luni au ocazionat premiere şi avanpremiere ale multor producţii româneşti care şi‑au tot amânat lansarea din pricina restricţiilor. Unele dintre filme au fost reţinute în ...
citește »Eu şi trei urşi de pluş
Titlul rubricii mele se inspiră strict din realitate şi exprimă foarte bine condiţia spectatorului de cinema, care, fericit că s-au redeschis sălile, după mai bine de un an de ferecare pandemică, se duce la mall să vadă un film în premieră. Un film românesc – şi încă unul bun – nu‑l numesc, să nu se creadă că pur şi simplu ...
citește »TIFF 2O. Adio realismului?
Cea de‑a 20‑a ediţie a celui mai mare festival din România, Transilvania Film Festival, recunoscut şi în formula prescurtată TIFF, a răspuns, fără doar şi poate, aşteptărilor fanilor. Mai ales după o nefastă perioadă de acces interzis în sălile de cinema şi după o ediţie prudentă, cu proiecţii în aer liber şi reguli sanitare stricte (2020), TIFF 2021 a apărut ...
citește »Luminița Gheorghiu – actriță‑fetiş şi emblemă a „noului val”
Într‑un interviu de acum câţiva ani, actriţa Maia Morgenstern îmi mărturisea nemulţumirea ei în legătură cu felul cum se scrie despre munca actorului, în diverse forme publicistice. Ea spunea: „Pe noi ne interesează ce se scrie despre noi. Dar avem de multe ori sentimentul că nu a fost analizată cu destulă atenţie – nu e vorba de laude sau de ...
citește »NRC 20. Sărbătoare sau statistică?
Acum exact 20 de ani, în luna iunie, se lansa în premieră naţională primul lungmetraj semnat de Cristi Puiu, Marfa şi banii, considerat de comentatorii avizaţi începutul mişcării internaţional desemnată prin iniţialele NRC (New Romanian Cinema). Au trecut două decenii, iar istoricii competenţi consideră că a fost începutul unei mişcări cinematografice coerente, vitale şi originale, o admirabilă remodelare a realismului ...
citește »