Marele Premiu şi Trofeul UCIN au revenit filmului Poziţia copilului, regizat de Călin Peter Netzer şi produs de Ada Solomon. Suntem îndreptăţiţi, aşadar, să considerăm – coroborând această opţiune a juriului cu principalele Premii Gopo, revenite aceluiaşi film – că Poziţia copilului reprezintă principalul câştig artistic al anului cinematografic românesc, fapt confirmat, de altfel, şi de importantele distincţii internaţionale. Cum ...
citește »Filmoteca
Două festivaluri, o șansă pentru celălalt cinema
Cu lungi cadre care urmăresc ritualurile cotidiene ale câtorva locuitori din zonă, filmul devoalează detalii surprinzătoare despre viaţa unora dintre ei, fără a impune însă o concluzie, lăsând imaginea şi zgomotele locului să vorbească mai expresiv despre problemele lor. Rezultatul este un film de o frumuseţe vizuală tulburătoare, al cărui foşnet misterios te urmăreşte după ce pleci din sala de ...
citește »Premiile GOPO, pentru a opta oară
Momentul culminant al serii a fost prezenţa pe scena Operei Române a ilustrului actor Radu Beligan, care, la 95 de ani şi aproape jumătate, ne-a mărturisit câteva gânduri intime, cu prilejul primirii unui premiu de excelenţă, pentru întreaga carieră. O carieră artistică, teatralo-cinemato-grafică, de peste 75 de ani! O singură mărturisire aş face, în această ordine de idei: pentru mine, ...
citește »Un mit spulberat: obiectivitatea documentarului
One World Romania 2014 La a şaptea sa ediţie, festivalul şi-a ales ca temă generală „Cine-Luptă”, propunându-ne în primul rând să medităm asupra schimbărilor din ultimul sfert de secol din Europa de Est. Programele de filme cuprinse în secţiuni precum „După 25 de ani”, „Rebeli pentru cauze”, „Statul strâmb”, „Clinica mass-media” sau Retrospectiva Marcel Lozinski ne-au făcut însă să reflectăm ...
citește »Regizorul Nae Caranfil după 30 de ani
È pericoloso sporgersi, lung metrajul de debut al regizorului Nae Caranfil, un film structurat pe poveşti intersecta(n)te şi perspective multiple ale story-ului cinematografic (cum fusese, la vremea lui, Rashomon de Akira Kurosawa, sau cum avea să fie Pulp Fiction de Quentin Tarantino) a avut premiera mondială la Cannes în 1993. Dintre filmele realizate în prima parte a creaţiei sale, după ...
citește »Lars von Trier, un geniu al controversei
Mai complexă decât pare la prima vedere, mixtura de genuri, coduri şi tehnici specifice cu propriile comentarii ale autorului şi numeroase aluzii cinefile oferă originalitate acestei noi etape din creaţia cineastului. Unele dintre „divagaţii” sunt în acelaşi timp surprinzătoare şi misterioase, precum lunga discuţie despre deosebirea dintre icoanele catolice şi ortodoxe. Personaj admirat şi detestat, cineastul danez Lars von Trier ...
citește »2345 de „cinematografişti”
Tocmai de aceea, cred că ar fi bine ca dicţionarul tipărit (oricum, o lucrare amplă, de ţinută enciclopedică) să fie însoţit – într-o ediţie viitoare, corectată şi adăugită – de un DVD, care să includă cel puţin o mie de fotografii ale principalilor reprezentanţi ai fiecărei bresle incluse în sumar. Volumul „Cinematografiştii. 2345 de cineaşti, actori, critici şi istorici de ...
citește »„Afacerea” Virgil Tănase
Eram la curent cu „afacerea Tănase”, o poveste palpitantă desfăşurată înspre sfârşitul anului 1982, deoarece la vremea respectivă, postul de radio „Europa Liberă” – care era prezent, cel puţin în surdină, în toate casele noastre – a urmărit, zi de zi, desfăşurarea evenimentelor, menţinând constant suspansul şi tensiunea neliniştii publice româno-franceze, interesul pentru aflarea adevărului, chiar dacă anumite acţiuni ale ...
citește »Spectacolul cinismului economic
După ce multă vreme new-yorkezul Scorsese a fost considerat un „tipic realizator de pe coasta de Est”, cu „fumuri europene”, el a devenit, mai ales după ce a câştigat Oscarul, un autor cu bună percepţie comercială la Hollywood. Privind filmele americane ale anului 2013, am putea avea impresia că dimensiunea contestatară a cinematografului s-a plasat deasupra celei spectaculare. Dintre cele ...
citește »Terry Gilliam, un vizionar printre noi
Vizionar şi visător, Gilliam este în acelaşţi timp comentator sarcastic al tendinţelor distructive şi autodistructive ale lumii de azi. Deviza lui pare a fi „viitorul e acum”. Recomandându-se cu iniţialele BIEFF, Festivalul Internaţional al Filmului Experimental şi-a obişnuit fanii cu pelicule care explorează tehnici şi formule narative mai puţin obişnuite, dar şi cu prezenţa unor artişti care se aventurează pe ...
citește »