Contemporanul » Filmoteca (pagina 10)

Filmoteca

Despre un cinema minoritar

Neobişnuita intensificare a ofertei festivaliere de primăvară a făcut ca cinefilii bucureşteni să frecventeze intens sălile de cinema (mai ales, Studio şi Elvire Popesco) aproape zi de zi, de la mijlocul lui martie, când a început One World Romania, până la începutul lui mai când, după NeXT şi Festivalul de Film Bucureşti a urmat Cinepolitica. Pentru spectatorii atraşi de forme ...

citește »

A IX-a ediţie a Premiilor Gopo

În afara premiilor cucerite de cele mai valoroase lung metraje ale anului cinematografic, Closer to the Moon şi Quod Erat Demonstrandum, palmaresul Premiilor Gopo a cuprins alte distincţii reprezentative. Intrate într-⁠o frumoasă tradiţie, aceste aşa zise „Oscaruri româneşti”, Premiile Gopo, au ajuns la ediţia a IX-⁠a. Menite să recompenseze (prin votul a peste 400 de cineaşti, din toate domeniile de ...

citește »

Adriana Teodorescu: Despre Alzheimer, inclusiv de bine

Filmul Away from her (2007) constituie debutul regizoral al tinerei actriţe Sarah Polley, fiind transpus cinematografic după o povestire a laureatei premiului Nobel în anul 2014, scriitoarea canadiană Alice Munro (titlul povestirii este The Bear came down from the Mountain, 1999) şi constituie una dintre încă puţinele reprezentări artistice ale modului în care demenţa de tip Alzheimer afectează iremediabil atât ...

citește »

Sublimi dinozauri ai filmului

Festivalul Internaţional al Filmului de la Bari Atenţia acordată marilor cineaşti prezenţi la festival nu a diminuat însă interesul pentru noile producţii italiene, grupate în categoriile Italia Film Fest, Opere prime şi secunde şi Documentar. Pe harta europeană a filmului, Festivalul internaţional al filmului de la Bari, numit şi Bif&st, ocupă un loc special. Creaţie a respectatului critic Felice Laudadio, ...

citește »

Oamenii de pământ ai lui Ioan Cărmăzan

„Cărmăzan este un fel de Bulgakov al României. Filmele sale sunt profund subversive, nu pentru că atacă comunismul, ci pentru că-⁠l ignoră”. „Oamenii de pământ ai lui Ioan Cărmăzan”: aşa, frumos, se intitulează recenta carte a mai tânărului confrate într-⁠ale criticii, clujeanul de azi Ioan-⁠Pavel Azap (altfel, „taur de mai”, bănăţean ca şi regizorul, născut într-⁠o comună din Caraş-⁠Severin, prin ...

citește »

Aventuri valahe cu trofee berlineze

Să sperăm că Berlinala a readus filmul românesc în zona cea mai vizibilă a filmului internaţional. Urmează Festivalul de la Cannes şi avem deja speranţe legate de numele lui Corneliu Porumboiu şi Marian Crişan. Deşi destul de ternul an cinematografic 2014 (cu numai două premiere româneşti notabile) nu mai încuraja mari speranţe în următoarele lansări, iată că redresarea moralului cinefililor ...

citește »

Răzbunarea regizorului Alexa Visarion

Filmul Ana derulează propria sa  poveste de viaţă şi de creaţie: povestea unui regizor care a dorit toată viaţa să realizeze un film despre mitul Meşterului Manole, dar n-a reuşit niciodată. Regizorul  mărturiseşte singur această situaţie, la un moment dat: „Filmul este autobiografic. Desigur că personajul principal (interpretat de Răzvan Vasilescu) nu sunt eu, dar face parte din universul meu”. ...

citește »

Topuri peste topuri

Cinefilii cărora le place să privească informaţi galele Premiilor Academiei Americane de Film vor avea, graţie acestui clasament online, posibilitatea de a verifica dacă Boyhood va fi preferat în loc de Birdman sau dacă va câştiga Michael Keaton şi nu Bradley Cooper (American Sniper). Deşi preluată în toate domeniile industriei culturale, practica topurilor anuale generează, în domeniul cinematografului, trebuie să ...

citește »

Un film singular: „Nu sunt faimos, dar sunt aromân”

Mi se pare important de relatat şi faptul că, după istorica premieră americană a filmului, primarul New York-⁠ului, Bill de Blasio, a decretat ziua de 5 iunie drept o zi internaţională a aromânilor, „Vlach/Aromaniam Cultural Preservation Day”. Din mai multe puncte de vedere, filmul regizorului Toma Enache I’m not Famous, but I’m Aromanian (Nu hiu faimos ama hiu armân, Nu ...

citește »

Satiră şi autoreflexivitate

Constatăm deseori că problematizarea reprezentării mediului a devenit, azi, o practică generalizată, dar cu obiective estetice şi narative diferite faţă de primele decenii ale existenţei sale, când incursiunea în culise era un pretext de a descrie o lume exotică. Îndreptate nemilos spre cei care au provocat în 2008 criza de pe Wall Street, după cum am văzut în două dintre ...

citește »
Anticariat online

Pin It on Pinterest