Contemporanul » Filmoteca – Cinematurgie

Filmoteca – Cinematurgie

Ecranul acasă

Ar fi de văzut şi filmele din grupajul Documaraton (programate, în mod special, pentru insomniaci?), câteva titluri de lungmetraje fiind de neocolit pentru cinefilii români… Strategia de pandemie a cinefilului universal a recurs, cum era de aşteptat, la ecranul de acasă, cu diagonală mai mult sau mai puţin aproape de standarde avantajoase. Mai degrabă copleşit de dificultatea de a alege ...

citește »

Cine‑note. Umorul contra disperării

„Cei doi au relaţii din ce în ce mai reci, ea îl bănuieşte că este atras de alte femei şi nici nu greşeşte, căci el se îndrăgosteşte de o studentă de‑a sa (Juliette Lewis). Povestea soţilor care constată falimentul sentimental a dat multora senzaţia că îi ascultă pe «adevăraţii» Woody şi Mia”… Specialiştii în sănătate mentală ne avertizează cât de ...

citește »

Viitorul e acum

Străzile marilor capitale aproape pustii, cerul fără avioane, oamenii cu mască pe faţă încercând să repete ritualurile cotidiene „de dinainte”, sunt imagini care încep să facă parte din cotidianul pe care sperăm să‑l lăsăm cât mai curând în urmă… Nu cred că sunt singura care a simţit, încă de la începtul crizei coronavirus, că plonjăm într‑un film science fiction din ...

citește »

Cineaşti români la Berlin

Aşa că aşteptăm mereu, plini de speranţe, ora anunţării selecţiilor marilor festivaluri (Cannes, Berlin, Veneţia, Locarno) pentru a ne reconfirma mândria (secretă sau recunoscută) că avem cineaşti pe lista numelor internaţionale recunoscute şi elogiate… Ne‑am obişnuit să vorbim, în ultimii ani, despre cinematograful românesc, în special cu ocazia unor festivaluri internaţionale care le atestă valoarea, fie prin premiile acordate, fie ...

citește »

O tragedie americană cu retuşuri digitale

Anul 2019 devine un an‑bornă al acceptării adevărului că cinematograful actual se produce şi se vede în multe forme diferite, punând la încercare capacitatea cinefililor şi mai ales a criticilor de a alege… Cu toate rezervele noastre de cinefili europeni faţă de producţiile cinematografice finanţate de platforma de streaming Netflix, trebuie să recunoaştem că nu rezistăm în faţa tentaţiei unui ...

citește »

Călin Căliman: Alte glasuri, alte chipuri, o semnătură: Marilena Rotaru

Tocmai pentru că Marilena Rotaru a realizat toate filmele sale cu o pasiune neostenită, cu o tulburătoare dragoste pentru adevăr, cu o dăruire totală, ţin să închei acest comentariu (n-⁠o fac pentru prima oară!) cu câteva versuri de Ezra Pound la care Marilena Rotaru ţine în mod deosebit, versuri în tălmăcirea Margaretei Sterian: „Numai aceea ce iubeşti cu adevărat rămâne/Restul ...

citește »

Dana Duma: Oscarizabile

Nu numai excepţionala calitate a spectacolului cinematografic ar asigura empatia votanţilor, ci şi pregnanţa memorabilă a principalului portret feminin Cu puţin înainte de ediţia 2018 a Premiilor Academiei Americane de Film atmosfera din lumea cinematografului hollywoodian este dominată de declaraţiile şi polemicile în legătură cu dezvăluirile privind hărţuirea sexuală a femeilor din industria de spectacol cea mai mediatizată. Demonizarea producătorului ...

citește »

Călin Căliman: Filme româneşti la cineclubul „Film”

O mică bijuterie metaforică, inspirată din lumea filmului, în care personajele de bază sunt înşişi membrii echipei de filmare, în frunte cu regizorul Alexandru Tatos, cu operatorul de imagine Florin Mihăilescu Lunar, de trei ani încoace (cu excepţia lunilor de vară), Cinemateca Română, în colaborare cu revista „Film”, organizează, în sala „Eforie”, cineclubul revistei „Film”, în cadrul căruia au loc ...

citește »

Dana Duma: Un an cinematografic de tranziţie

Cartile Contemporanul

Cele două filme semnalează apariţia unei noi generaţii de regizori care duc mai departe câteva dintre achiziţiile Noului cinema românesc, dar propun şi formule narative şi expresive diferite Evaluarea anului cinematografic 2017 ar trebui începută cu verificarea anticipărilor de la bilanţul lui 2016, foarte generos la capitolul premii internaţionale, foarte bine reprezentat de creaţii ale regizorilor de prim-⁠plan (Cristi Puiu, ...

citește »

Călin Căliman: Două despărţiri către sfârşitul anului trecut

Drumurile noastre de viaţă s-⁠⁠au întâlnit permanent, încă de pe vremea când terminam, cam deodată, facultăţile noastre, apoi la premierele filmelor sale, adesea alături de cineaştii amatori din toate judeţele ţării Ne-⁠⁠au părăsit, către sfârşitul anului trecut, doi regizori care au avut o strânsă legătură cu destinul meu cinematografic: Mircea Drăgan şi Al. G.Croitoru. Mircea Drăgan, născut în 3 octombrie ...

citește »
Anticariat online

Pin It on Pinterest