Contemporanul » Filmoteca

Filmoteca

Plăceri cinefile şi democratice

Chiar şi într‑o lume cu aspect distopic, aşa cum pare deseori cea în care trăim azi, nimic nu se compară cu plăcerea de a vedea filme în cinematografe, pe un ecran mare şi, vorba criticului american A.O. Scott, „stând alături de prieteni sau necunoscuţi şi împărtăşind acelaşi vis”. Aceasta este, de fapt, o plăcere democratică, pe care numai privitul filmelor ...

citește »

Paradoxul cinematografic românesc

După cea mai lungă interdicţie din istoria noastră de a frecventa cinematografele, vara a fost perioada recuperărilor, a festivalurilor şi a vizionărilor în aer liber care au readus spectatorii în faţa marilor ecrane. Ultimele trei luni au ocazionat premiere şi avanpremiere ale multor producţii româneşti care şi‑au tot amânat lansarea din pricina restricţiilor. Unele dintre filme au fost reţinute în ...

citește »

Eu şi trei urşi de pluş

Titlul rubricii mele se inspiră strict din realitate şi exprimă foarte bine condiţia spectatorului de cinema, care, fericit că s-au redeschis sălile, după mai bine de un an de ferecare pandemică, se duce la mall să vadă un film în premieră. Un film românesc – şi încă unul bun – nu‑l numesc, să nu se creadă că pur şi simplu ...

citește »

TIFF 2O. Adio realismului?

Cea de‑a 20‑a ediţie a celui mai mare festival din România, Transilvania Film Festival, recunoscut şi în formula prescurtată TIFF, a răspuns, fără doar şi poate, aşteptărilor fanilor. Mai ales după o nefastă perioadă de acces interzis în sălile de cinema şi după o ediţie prudentă, cu proiecţii în aer liber şi reguli sanitare stricte (2020), TIFF 2021 a apărut ...

citește »

NRC 20. Sărbătoare sau statistică?

Acum exact 20 de ani, în luna iunie, se lansa în premieră naţională primul lungmetraj semnat de Cristi Puiu, Marfa şi banii, considerat de comentatorii avizaţi începutul mişcării internaţional desemnată prin iniţialele NRC (New Romanian Cinema). Au trecut două decenii, iar istoricii competenţi consideră că a fost începutul unei mişcări cinematografice coerente, vitale şi originale, o admirabilă remodelare a realismului ...

citește »

Un Oscar pentru testul Bechdel

Eram aproape sigură că palmaresul Oscarurilor 2021 va fi dominat de filmul Nomadland al chinezoaicei cu paşaport american Chloé Zhao. După ce a câştigat Premiul Globul de aur pentru dramă şi pentru regie, după trofeeele europene BAFTA şi César, lista premiilor a inclus Oscarurile pentru Cel mai bun film, Cel mai bun regizor (a doua femeie‑cineast câştigătoare, după Katherine Bigelow) ...

citește »

Între zona de profunzime a spectacolului şi experimentarea de limbaje

1.Sub fiecare pas e o mină neexplodată dintr‑un război neterminat cu tine este, poate, textul‑spectacol cel mai personal al lui Radu Afrim. Cu o disponibilitate creatoare nestăpânită, acesta se menţine constant în zona de profunzime a teatrului. Încă din scenariu (aşa cum ne‑a obişnuit) se afirmă o dublă perspectivă: aceea a unui poem cu un caracter de sine stătător şi ...

citește »

Despre oameni şi like‑uri

Când dorul nostru de film românesc luase forma unei mari frustrări, în puţinele zile din februarie‑martie ale redeschiderii cinematografelor, a sosit pe ecrane un lungmetraj mult aşteptat, Berliner de Marian Crişan. Prezentat vara trecută în premieră mondială la Festivalul de la Moscova, de unde s‑a întors cu premiul „Keen Eye”, acesta a trecut prin mai toate cinematografele deschise la noi ...

citește »

Prim‑planul femeilor

Aceste „lucruri” puţin abordate până acum au de multe ori de‑a face cu rasismul şi palmaresul Globurilor de Aur 2021, care au inclus multe titluri de filme care se referă la această problematică… Să recunoaştea mai întâi că trăim în plin paradox. Deşi am stat ferecaţi în casă aproape nouă luni în 2020, am văzut mai multe dintre filmele americane ...

citește »
Anticariat online

Pin It on Pinterest