Contemporanul » Evenimente - Lansări » Ştiri culturale: Vlad Basarab la ediţia din 2018 a European Ceramic Context. „Decarul” poetic românesc în proiectul Polifonic, dedicat Centenarului Marii Uniri, la #BrusselsPoetryFest

Ştiri culturale: Vlad Basarab la ediţia din 2018 a European Ceramic Context. „Decarul” poetic românesc în proiectul Polifonic, dedicat Centenarului Marii Uniri, la #BrusselsPoetryFest

Vlad Basarab la ediţia din 2018 a European Ceramic Context

ICR Stockholm este partener al Bienalei de ceramică şi sticlă din Bornholm, Danemarca, susţinând participarea la acest eveniment prestigios a artistului vizual român Vlad Basarab. La Bienala de ceramică şi sticlă din Bornholm, care se desfăşoară în perioada 15 septembrie-⁠11 noiembrie participă ceramişti din 28 de ţări europene, selectaţi de un grup de 6 curatori europeni. Evenimentul este organizat de Academia Regală de Arte Daneză, Muzeul de Artă din Bornholm şi galeria Grønbechs Gård şi include o serie de expoziţii, prelegeri şi workshop-⁠uri care au ca temă arta ceramică.

Artistul român Vlad Basarab participă cu două sculpturi din porţelan şi gresie din seria Arheologia Memoriei, în formă de cărţi, reprezentând o parte dintre lucrările expuse anterior la Jingdezhen, în China. Deschiderea va avea loc pe data de 15 septembrie, începând cu ora la ora 13.30, la Bornholm Art Museum. Expoziţia va putea fi vizitată pe toată perioada bienalei.

Sculpturile-⁠instalaţii din lut şi ceramică, precum şi video-⁠urile care le însoţesc şi care înregistrează procesul de creaţie, respectiv de distrugere a operelor, au un profund substrat conceptual. Vlad Basarab a ales să folosească simbolul cărţii deoarece sintetizează istoria cunoaşterii şi a memoriei colective: „De la începutul istoriei a existat o legătură strânsă între cuvinte şi lut, dat fiind faptul că prima limbă scrisă a fost pe tăbliţe de lut”, declară artistul. El creează cărţi din lut, pagină cu pagină, pe care apoi le dispune pe mari mese de lemn şi le distruge prin picurarea treptată a apei, întregul proces fiind captat video. Rezultatul, cărţile astfel descompuse, ca metaforă a pierderii memoriei colective, sunt apoi arse în cuptor şi transformate în mari piese ceramice. Opera lui Basarab trimite astfel la ideea de structurare / destructurare, de palimpsest al memoriei, de cenzură şi autocenzură. La vernisajul expoziţiei, Vlad Basarab a susţinut o prelegere în care a prezentat contextul ceramic din România.

Vlad Basarab este considerat ca făcând parte din noua generatie de artişti ceramişti, care împing graniţele ceramicii spre alte domenii artistice, prin manifestări multimedia, instalaţii şi performance.

Vlad Basarab (n. 1977, Bucureşti) este un artist vizual român care lucrează cu multi-⁠media, ceramică, sculptură, video şi performance. Este doctorand la Universitatea Naţională de Arte Bucureşti. În 2001, a absolvit Facultatea de Arte, Secţia Ceramică la University of Alaska Anchorage. În 2013 a obţinut diploma de masterat la secţia Electronic Media la West Virginia University, în Morgantown. În perioada octombrie 2013 – iunie 2014 Vlad Basarab a fost cercetător Fulbright în România, pe tema „Pierderii Memoriei Colective“ din cauza persecuţiilor intelectualilor în regimul comunist. În 2014 Basarab a câştigat Premiul I la concursul internaţional pentru proiectarea Monumentului Limbii Române la Chişinău, Republica Moldova. Vlad Basarab a participat la numeroase expoziţii internaţionale şi naţionale precum: în 2015: NCECA (The National Council of Education for the Ceramics Arts) Biennial, Brown University din Providence, Rhode Island; în 2014: Re-⁠ANIMARE, Bienala Internaţională de gravură, Bucureşti; British Flute Society Convention, Warwick Arts Centre, University of Warwick, United Kingdom; NEURON, Galeria IX, Bucharest, Romania; Exchange/ 2014 Berlin Fulbright Grantee Juried Exhibition, Staycation Museum, Berlin; Festivalul de Muzică Bizantină la Ateneul Român, Bucureşti; în 2013: la Internaţional Ceramics Biennale în Cluj; Earth Moves: Shifts in Ceramic Art and Design, Arvada, Colorado şi The Fifth International Artists’ Book Exhibition, King St. Stephen Museum, Székesfehérvár, Ungaria; în 2012: Project Spaces la Consiliul Naţional al Educaţiei în Ceramică, Seattle, Washington; Ansamblul Sculptural Muzele la Kentuck Knob, Pennsylvania; Bienala de Arte Decorative, Sala Constantin Brâncuşi, Palatul Parlamentului, Bucureşti; Ceramică Contemporană Românească, Galeriile Orizont, Bucureşti.

 

„Decarul” poetic românesc în proiectul Polifonic, dedicat CENTENARULUI Marii Uniri, la #BrusselsPoetryFest

Institutul Cultural Român Bruxelles prezintă proiectul multidisciplinar Polifonic – poezie, animaţie şi muzică, în cadrul festivalului internaţional de poezie contemporană experimentală #BrusselsPoetryFest. Spectacolul a avut loc la Centrul cultural neerlandofon GC de Kroon, din cartierul Sint-Agatha-⁠Berchem din Bruxelles. Polifonic este un proiect al Muzeului Naţional al Literaturii Române, în viziunea curatorială a Simonei Nastac, poet, critic de artă şi curator. Spectacolul-performance a fost conceput special pentru a marca CENTENARUL Marii Uniri, şi are la bază o caracteristică aparte a patrimoniului României: diversitatea etno-⁠culturală şi dialogul interetnic din România.

Versurile poeţilor Michael Astner, Andrei Dósa, Robert Gabriel Elekes, Matei Hutopila, Henriette Kemenes, Claudiu Komartin, Mihók Tamás, Aleksandar Stoicovici, Livia Ştefan şi Victor Ţvetov prind viaţă dincolo de pagină în ilustraţiile animate create de artista Raluca Popa.

Lecturile în română, cu traducerile respective în engleză, proiectate concomitent, vor fi acompaniate de lucrările lui György Ligeti(n.1923 Târnăveni; d.2006 Viena), compozitor de etnie evreiască şi naţionalitate maghiară şi austriacă, originar din Transilvania, în interpretarea violoncelistului belgian Wouter Vercruysse. Diversitatea de voci şi stiluri lirice culminează cu poemul colectiv multilingv „Polifonic”, creat special pentru proiect în cadrul unui atelier coordonat de Claudiu Komartin şi găzduit de Muzeul Naţional al Literaturii Române din Bucureşti. „Polifonic a pornit de la valorile României moderne întemeiate acum 100 de ani-unitate, solidaritate, multiculturalism. Un prilej de a imagina ceva nou, prin colaborare şi dialog între participanţi şi forme distincte de expresie artistică. Întrucât mai colaborasem cu Claudiu Komartin, i-⁠am propus să facem selecţia poeţilor împreună, iar pentru animaţie am invitat-⁠o pe artista Raluca Popa, cu care lucrasem deja şi ştiam cât este de versatilă, sensibilă la nuanţe şi experiment. Pregătirea proiectului, cu traduceri, atelierul de creaţie şi realizarea celor 20 de animaţii, a fost un proces intens de aproximativ şase luni, o conversaţie polifonică în sine, care a generat intersecţii şi alianţe noi, ceea ce rămâne viu, la fel şi poemele animate, care au potenţialul să atragă audienţe noi către poezia românească contemporană” spune Simona Nastac, curatorul proiectului.

După Festivalul European de Poezie din Londra şi Festivalul Internaţional de Poezie Bucureşti, Polifonic deschide sezonul cultural de toamnă al Institutului Cultural Român Bruxelles, pe una dintre cele mai vibrante scene poetice din Bruxelles,#BrusselsPoetryFest. „Brussels Poetry Fest este un festival atipic, dedicat în totalitate avangardei contemporane, fără teamă să intre în dialog cu scena culturală «mainstream».

Pe de-⁠o parte, se pune accentul pe prezentarea celei mai bune scene internaţionale de poezie experimentală, în atenţia unei audienţe de masă. Pe de altă parte, poeţii sunt, de asemenea, provocaţi să susţină performance in situ şi sunt selectaţi şi programaţi în festival în funcţie de scenele artistice partenere din Bruxelles. De exemplu, vor fi: spectacole de poezie într-⁠un observator/planetariu, proiecţii pe dom cu textele poeţilor şi fotografii din arhivele de imagini ale domului, spectacole în trenuri şi tramvaie, într-⁠un mediu istoric sensibil, în spitale, cimitire, muzee, pieţe publice… legătura dintre performer/ performance/ instalaţie/ expoziţie, obiect, spaţiu şi artist/poet trebuie să fie relevantă.”, prezintă conceptul festivalului Philip Meersman, directorul şi programatorul artistic al#BrusselsPoetry Fest, pentru ICR Bruxelles.

Ajuns la a 5-⁠a ediţie, #BrusselsPoetryFest are loc în diferite spaţii din Bruxelles: Sazz ‘n Jazz, Observatoire royal de Belgique, GC Essegem, Muzeul René Magritte din Jette,GC De Kroon, biblioteca neerlandofonă Sint-⁠Agatha-⁠Berchem, şi reuneşte poeţi din Belgia, Camerun, Estonia, Olanda, Polonia, România, Rusia, Slovenia, Spania, Turcia. (ICR)

0

Cum am putea îmbunătăți acest articol?


+
=


Verify Human or Spambot ?

Despre Conte

Revista Contemporanul, înființată în 1981, este o publicație națională de cultură, politică și știință, în paginile căreia se găsesc cele mai proaspete știri privind evenimentele culturale, sociale și politice din România și din străinătate. De asemenea, veți fi la curent [...]

Vezi descriere completă

Scrie un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Sunt de acord cu termenii si conditiile Contemporanul.ro: Contemporanul.ro isi rezerva dreptul de a sterge/edita orice comentariu si de a interzice postarea comentariilor care depasesc limitele limbajului civilizat, comit atacuri la persoana precum comentariile cu tenta antisociala, caracter rasist sau xenofob.

*

Anticariat online

Pin It on Pinterest