Contemporanul » Evenimente - Lansări » Evenimente culturale: Festivalul Capitalelor Naţiunilor Centenare. Monumente în mişcare – Memoria Rezistenţei

Evenimente culturale: Festivalul Capitalelor Naţiunilor Centenare. Monumente în mişcare – Memoria Rezistenţei

Festivalul Capitalelor Naţiunilor Centenare

Teatrul de Comedie, Muzeul Naţional al Literaturii Române şi Teatrul Dramaturgilor Români organizează între 10 şi 17 septembrie Festivalul Capitalelor Naţiunilor Centenare. Evenimentul dedicat Centenarului se înscrie în zona de deschidere europeană a României şi a Bucureştiului şi doreşte să transmită un semnal al unităţii europene, al diversităţii şi creativităţii ţărilor din zona central şi est-⁠europeană, precum şi, dincolo de disensiunile istoriei, valorile umaniste comune. Zece ţări europene sărbătoresc, în anul 2018, 100 de ani de la independenţa lor: România, Polonia, Austria, Ungaria, Letonia, Lituania, Estonia, Slovacia, Cehia şi Republica Moldova. Timp de opt zile, Festivalul Capitalelor Naţiunilor Centenare aduce la Bucureşti spectacole de teatru, spectacole de jazz, expoziţii de fotografie, filme şi poeţi din aceste ţări, reunind culturile atât de diverse sub umbrela sărbătoririi celor 100 de ani de independenţă.

În această perioadă putem vedea şase spectacole de teatru cu supratitrare în română şi engleză. Teatrul Wierszalin, Varşovia, Polonia, aduce la Bucureşti un spectacol de Adam Mickiewicz, „Împărăţia preoţilor – A doua noapte”, ce deschide pe 10 septembrie festivalul. Pe 12 septembrie putem urmări spectacolul lui Andrei Şerban, „Mult zgomot pentru nimic”, de William Shakespeare, pentru ca ziua următoare să vedem Teatrul Slovac de Cameră, Bratislava, Slovacia, cu „Războiul nu are chipul unei femei”, de Svetlana Alexijevič. „Fata Morgana” de Dumitru Solomon, în direcţia de scenă a lui Victor Ioan Frunză, montat la Teatrul Dramaturgilor Români, are loc vineri, 14 septembrie, urmat fiind sâmbătă de „Căldură în noiembrie” de Yana Dobreva, de la Teatrul „Eugene Ionesco”, Chişinău, Republica Moldova. „Clasa noastră” de Tadeusz Słobodzianek, de la Teatrul Naţional Dramatic, Vilnius, Lituania, încheie duminică, 16 septembrie, seria spectacolelor de teatru din cadrul festivalului.

În cadrul festivalului are loc şi conferinţa „Un veac de identitate: teatru şi cultura europeană după 1918“, cu invitaţi din România, Polonia, Slovacia, Letonia, Cehia, Austria.
Ion Caramitru şi Aurelian Octav-⁠Popa susţin un recital marţi, 11 septembrie, iar miercuri, 12 septembrie, urmează George Mihăiţă, Maia Morgenstern şi Horaţiu Mălăele.
Mircea Tiberian aduce luni, 17 septembrie, Jazz-⁠cantata Capitalele celor 100 de ani, pe versuri de Paul Celan, Wislawa Szymborska, Asko Künnap, Nichita Stănescu.

Monumente în mişcare – Memoria Rezistenţei

Eveniment expoziţional care marchează începutul investigaţiilor arheologice preliminare la Memorialul Gherla. Gazdă: Memorialul Gherla – Dealul Cărămidăriei, Gherla, cimitirul anonim cu gropi comune ale deţinuţilor politici. Producător: Nasui Collection & Gallery. Curator: Cosmin Nasui

Lucrare invitată: „View from Light” de Bogdan Raţa, 2017, 260 x 60 x 80 cm, poliester, fibră, răşină sintetică, metal. Co-⁠finanţat de Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc. Proiectul „Monumente în mişcare – Memoria Rezistenţei”, produs de Nasui Collection & Gallery şi lansat în 2017, deschide problematica memoriei istoriei recente a dictaturii comuniste prin crearea şi amplasarea de monumente de artă contemporană în oraşe unde au existat mişcări de rezistenţă împotriva comunismului sau spaţii opresive de detenţie: Piteşti, Râmnicu Sărat, Braşov, Oradea, Gherla. Nasui Collection & Gallery organizează la Memorialul Gherla un eveniment expoziţional care marchează începutul investigaţiilor arheologice preliminare pentru identificarea rămăşiţelor pământeşti ale deţinuţilor politici decedaţi.

Memorialul Gherla şi Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc iniţiază investigaţii arheologice preliminare privind moartea suspectă a mai multor persoane, ale căror oseminte au fost îngropate într-⁠o zonă a actualului cimitir al localităţii Gherla, considerându-⁠se că au făcut parte din rândul persoanelor care au executat condamnări cu caracter politic. Nasui Collection & Gallery organizează un eveniment expoziţional cu lucrarea „View from Light” de Bogdan Raţa prin care onorează conceptual acest proiect de investigaţii. Sculptura de mari dimensiuni (2.50 m) marchează specific, atât prin conţinut simbolic, precum şi ca prezenţă arhitecturală, importanţa şi relevanţa spaţiului memorial unde este amplasată: spaţiul de tortură de la Gherla este relevat din punct de vedere artistic ca emoţie, prezenţă fizică şi simbolică printr-⁠o lucrare de artă contemporană, convertind mesajul istoric într-⁠un mediu cultural-⁠artistic. Lucrarea, care reprezintă, în limbajul semnelor, afirmaţia „Dumnezeu este aici”, este gândită să aibă impact puternic, imediat, care să atragă atenţia atât a publicului tânăr, care nu a trăit în perioada comunistă, cât şi adulţilor care au trăit diferitele perioade şi aspecte ale regimului totalitar comunist. Fiind creată din materiale contemporane şi pregătită a fi „în mişcare”, lucrarea s-⁠a „încărcat” simbolic şi valoric la fiecare destinaţie, anterior fiind plasată temporar la Memorialul Închisoarea Tăcerii Râmnicu Sărat şi la Parlamentul European din Bruxelles.
„Reparaţiile istorice referitoare la subiecte tensionate, ascunse sau ideologizate, precum monarhie, comunism, holocaust s-⁠au transferat şi în zona de monumentalistică. La 30 de ani de la Revoluţia Română din 1989 peisajul memorialistic al rezistenţei anticomuniste în reprezentările culturii vizuale e ca un puzzle fragmentat în alcătuire. Abia odată cu condamnarea oficială a comunismului în Parlamentul României din 2006 putem vorbi de o consolidare a eforturilor de cercetare, documentare şi publicare prin Revoluţia arhivelor. Accesul la sursele istoriei recente. Proiectul Monumente în mişcare a pornit de la nevoia contextului istoric postcomunist prezent de a dinamiza efortul de simbolizare şi semnalizare a unor locuri foste spaţii de închisoare sau detenţie şi a unor evenimente ale istoriei recente. Deşi intens prezente în literatura memorialistică şi cercetările şi studiile istorice majoritatea spaţiilor fizice ale fostelor închisori sunt greu accesibile, vizitabile sau deschise publicului. Acest fapt face ca ele să aibă o memorializare limitată la câţiva specialişti sau la cercurile apropiate ale foştilor deţinuţi politici.” (Cosmin Nasui, curator)

Nasui Collection & Gallery a lansat programul „Moving Monuments” în 2014, având ca scop producţia, prezentarea şi itinerarea de lucrări de artă de mari dimensiuni în spaţii contemporane prestigioase din întreaga lume. În 2017 a dezvoltat în cadrul programului secţiunea de proiect „Monumente în mişcare – Memoria Rezistenţei” prin care a itinerat monumente temporare în oraşe din România unde au existat mişcări de rezistenţă împotriva comunismului sau spaţii opresive de detenţie: Memorialul Închisoarea Tăcerii Râmnicu Sărat, Memorialul Închisoarea Piteşti, Piaţa Sfatului Braşov, Memorialul „Rezistenţă şi represiune în Bihor” din Oradea. De asemenea, proiectul a fost prezentat într-⁠un loc simbolic pentru realitatea contemporană a României: Parlamentul European din Bruxelles.

Grupaj realizat de Liliana Popa

0

Cum am putea îmbunătăți acest articol?


+
=


Verify Human or Spambot ?

Despre Conte

Revista Contemporanul, înființată în 1981, este o publicație națională de cultură, politică și știință, în paginile căreia se găsesc cele mai proaspete știri privind evenimentele culturale, sociale și politice din România și din străinătate. De asemenea, veți fi la curent [...]

Vezi descriere completă

Scrie un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Sunt de acord cu termenii si conditiile Contemporanul.ro: Contemporanul.ro isi rezerva dreptul de a sterge/edita orice comentariu si de a interzice postarea comentariilor care depasesc limitele limbajului civilizat, comit atacuri la persoana precum comentariile cu tenta antisociala, caracter rasist sau xenofob.

*

Anticariat online

Pin It on Pinterest