Contemporanul » Eseu – Publicistică (pagina 14)

Eseu – Publicistică

Horia Pătraşcu: Modelul fugii şi modelul confruntării. Rezistenţa prin cultură

Francisc din Assisi a încercat fraternizarea omului cu universul înconjurător. Nu a simţit imboldul să meargă până la fraternizarea omului cu Dumnezeu Perioada comunistă poartă în ea modelele de existenţă cărora le este tributară o mare parte din istoria României. E vorba despre modelul fugii (în afară) şi modelul refugiului (în interior). O a treia posibilă paradigmă, aceea a înfruntării ...

citește »

Horia Pătraşcu: „Fratele Dumnezeu” Egalitarism, ateism, totemism

Francisc din Assisi a încercat fraternizarea omului cu universul înconjurător. Nu a simţit imboldul să meargă până la fraternizarea omului cu Dumnezeu Mişcările egalitariste sunt deopotrivă şi ateiste. Resping superioritatea la orice nivel – mundan sau ontologic. În viziunea lor nimeni nu poate fi superior nimănui, deci… Dumnezeu nu există. De dragul egalităţii sacrifică divinitatea. Şi totuşi… Ce curaj ar ...

citește »

Ramona Ardelean: Parfumul sau fumul proprietăţii

Gânditorul francez avea, desigur, în minte imaginea „sălbaticului bun şi blând”, un fel de Adam edenic dinainte de „căderea” în timp şi spaţiu, respectiv în istorie, cădere care, asemenea celei originare, a degradat şi viciat natura, iniţial bună a omului Proprietatea joacă un rol atât de covârşitor în vieţile noastre, încât am putea spune că ea reprezintă chiar punctul arhimedic ...

citește »

Alexandru Surdu: Cugetări la margine de drum

După pilda Mântuitorului, credinciosul îşi va urma Calea şi, cu ajutorul Maicii Domnului şi a Sfinţilor ocrotitori, va birui toate primejdiile şi necazurile ca eroul din basme sau îşi va da sufletul în mâinile Domnului, împăcat cu gândul că a încercat din toate puterile sale să-⁠i urmeze porunca. Machedonul Aristotel, căruia nu-⁠i prea plăceau drumeţiile, zicea să nu călătoreşti niciodată ...

citește »

Vasile Muscă: Kant şi Goethe – reprezentanţi ai umanismului valorilor absolute

Kant şi Goethe s-⁠au apropiat de „lumea istorică” pe două căi diferite, chiar opuse, dar, în mod esenţial, pentru fiecare dintre ei istoria constituie procesul progresiv al vieţii universale Într-⁠un număr anterior al revistei am reprezentat fenomenul cultural pe care l-⁠am numit al umanismului valorilor universale ca o trăsătură definitorie a culturii europene. Geneza şi mai ales împrejurările istorice specifice ...

citește »

Horia Pătraşcu: Contradicţie şi unitate

De când cu ideea de Hristos – lumea nu se mai împarte în oameni şi Dumnezeu pentru simplul fapt că această nouă realitate descoperită a omului-⁠dumnezeu sau a lui Dumnezeu-⁠Om obligă pronunţarea unei realităţi mai vaste, adoptarea unui concept comun omului şi lui Dumnezeu. Arta cuvântului este de cele mai multe ori arta de a împăca, armoniza contradicţiile. Dar asta ...

citește »

Aura Christi: Teribila realitate

Poate din caracterul teribil al morţii se hrăneşte un zeu; urmărind felul în care ne locuieşte moartea, acea zeitate cioplită din granitul măreţiei nu face decât să se amuze. Pentru că, aidoma suferinţei, moartea însăşi – reprezentată în celebra gravură a lui Albrecht Dürer sub înfăţişarea unui bărbat –, nemiloasă cum e, atroce, blândă, dizgraţioasă, vie şi totodată salvatoare, în ...

citește »

Aura Christi: Cuşca ideală

În subterană acest copil al abisurilor îşi găseşte patria, epicentrul creator al vocilor interioare, craterul fiinţei, pe care nu-⁠şi doreşte să-⁠l mai părăsească, deşi e conştient de dramatica realitate abisală, în care învăţând să-⁠şi asculte instinctele, ştie; altfel nici că se poate: „În rest, am încă în faţă tot greul şi foarte greul” Contelui Lev Tolstoi îi displac potecile bătătorite. ...

citește »

Mihai Popa: Realitatea estetică

Artistul se mişcă însă în domeniul admiraţiei şi al experienţei concrete pentru formele pe care le descoperă în naturile individualizate, asemenea unui demiurg, care însă nu vrea să creeze lumea ciclic – ca în Timaios al lui Platon Arta şi domeniile de reprezentare şi creaţie artistică relevă, potrivit categoriei frumosului, o formă a realităţii filtrate prin spiritul fiecărui creator şi, ...

citește »

Livia Cotorcea: Despre renaşterea naţională prin cultură

A cultiva specificul naţional ucrainean devenise sinonim cu a profesa „naţionalismul burghez” sau „formalismul naţionalist” pentru ca, în final, totul să evolueze spre formula „duşman al poporului”. Pentru atmosfera de teroare a deceniilor patru şi cinci, această formulă echivala cu condamnarea la moarte sau la muncă în lagărele staliniste. Ucraina, după cum se va vedea, renaşte prin cultură. Mihail Boiciuk ...

citește »
Anticariat online

Pin It on Pinterest