Contemporanul » Editorial

Editorial

Dostoievski – un scriitor dubios?

Avem scriitori care excelează prin psihologie? Caragiale, în nuvele. El arată ceea ce admirăm atât de mult la Proust, la marele Proust: are acea nepărtinire, ca a lui Dumnezeu, care nu numai că îşi creează fiii, dar îi iubeşte pe toţi la fel. Şi dacă lui Dumnezeu îi este greu să‑şi înţeleagă uneori fiii recalcitranţi, autorului îi este şi mai ...

citește »

O bisericuță de filosofie idealistă

Aţi amintit de Blandiana, care face parte din generaţia Breban – Nichita Stănescu. În jurul Anei Blandiana se crease un mit al disidenţei… N-a fost nici un fel de disidentă, astea sunt mici legende apărute târziu. Ana Blandiana, care e o foarte bună poetă şi publicistă, a avut în toată cariera ei rubrici fixe la marile reviste literare. Evident, Paler, ...

citește »

Literatura română înainte şi după Revoluţie

Cea de‑a şasea ediţie a podcast‑ului Avangarda, cu Ionuţ Vulpescu aduce în prim-plan un dialog inedit cu scriitorul Nicolae Breban. Autor al unor capodopere ale prozei româneşti, ca Animale bolnave, Bunavestire sau În absenţa stăpânilor, al unor romane care au modificat fundamental poetica şi tipologia genului, ca Don Juan sau Drumul la zid, şi al unor cicluri ample ca Amfitrion ...

citește »

Două mari vârfuri, doi stâlpi ai umanității

Am uitat de Caragiale. Cuplul Eminescu‑Caragiale… Un alt cuplu la fel de strident, poate şi mai strident. Dacă ceilalţi doi, moldoveanul şi bănăţeanul, îl acceptau, se vede clar dominaţia şi supremaţia spirituală, Caragiale îl chinuia puţin pe Eminescu. Caragiale a fost cel mai puţin echilibrat dintre toţi cei trei prieteni ai lui Eminescu. Suferea de un complex de inferioritate pe ...

citește »

Luciditatea vocației

Atunci i‑aţi citit mult pe ruşi? Atunci. Se traducea masiv, opere întregi, integrale. Era şi o editură, Cartea rusă, unde a lucrat, de altfel, şi Celan când a fost în Bucureşti. Profesorul meu de la Lugoj, George Oprescu, mi‑a recomandat să învăţ tipologie în proza lui Cehov. Am învăţat, mai ales, cum se face un personaj. Lucrul cel mai greu ...

citește »

Tradiția prozei ardelenești

Domnule Breban, sunteţi ardelean. Şi poate că în literatura română veţi fi aşezat în grupul scriitorilor ardeleni. Există o tradiţie a romanului ardelenesc în proza română, în literatura română. E o tradiţie foarte mare. Cred că există trei modele: povestitorii moldoveni, cronicarii munteni şi rapsozii ardeleni, tribunii ardeleni. Începeţi cu tradiţia prozei ardeleneşti. Da. Sunt destul de bine pregătit, sunt, ...

citește »

A rezista sub dictatură

L‑aţi cunoscut pe Paul Georgescu în perioada aceea? L‑am cunoscut prin Nichita. Nichita îl vedea mai des. Eu nu lucram la Gazeta literară, dar uneori Nichita aranja să ne întâlnim la Capşa. Paul Georgescu mergea în fiecare seară la Capşa, unde veneau băieţii de jos, de la Universul, cu şpalturile. De câteva ori, noi, amicii lui Nichita – Cezar Baltag, Grigore ...

citește »

Roşu şi alb

Un eseu poate fi o pagină de jurnal. Trecerea se face uşor, ca o plimbare la marginea lumii. Îţi alegi un loc unde vrei să rămâi, un loc unde ai mai fost, şi pe care‑l recunoşti după semne, culoare sau stări afective. Şi poţi să începi să scrii, aşa, ca un jurnal. Am fost cândva aici! Citeam acum câţiva ani ...

citește »

Poezie profund idealistă

Proletcultismul nu poate fi considerat o specie a avangardismului? Dimpotrivă. Avangardismul, şi în Italia, şi în Franţa, reprezintă mişcări corolare şi uneori simetrice. Avangardismul vine pe un fond de saţietate a culturii, pe un fond de revoltă contra academismului literar. Este un refugiu în faţa academismului literar. Ăsta e fondul avangardismului european. Pe acest fond au creat Breton şi Tristan ...

citește »

Noi aveam un vis estetic…

Foarte mulţi scriitori lansaţi în anii ’60 au trecut pe la Şcoala de Literatură. Cum aţi scăpat de şcoală? Nu am scăpat. Nu am fost admis la Şcoala de Literatură. Aţi participat la concursul de admitere? Nu am participat. Am avut probleme cu UTM‑ul din Lugoj. Am fost dat afară din toate liceele din ţară. Era în ’48‑’49, perioadă în ...

citește »
Anticariat online

Pin It on Pinterest