Din ultimul număr:
Contemporanul » Cronică plastică » „Inefabil” – Expoziţia de grafică a Emiliei Kiss

„Inefabil” – Expoziţia de grafică a Emiliei Kiss

Cu totul plină de farmec şi de sens se dovedeşte a fi această delicată poetică a reprezentării, susţinută de culoarea diafană, de utilizarea unei game cromatice relativ restrânse…

Toamna a sosit în Bucureşti cu un eveniment expoziţional demn de consemnat, ce a fost găzduit de Galeria Simeza timp de două săptămâni, între 1‑15 octombrie 2019. E vorba despre expoziţia de grafică a Emiliei Kiss, ce a purtat, inspirat, titlul „Inefabil”.

Protagonista expoziţiei alcătuite din lucrări realizate în tehnica desenului în creioane şi tuşuri colorate, Emilia Kiss, deşi absolventă a secţiei de artă monumentală a Universităţii de Artă bucureştene, face parte dintr‑o strălucită pleiadă de graficieni contemporani, mulţi dintre ei foşti sau actuali profesori universitari sau în învăţământul liceal de specialitate. Unii dintre cei la care mă gândesc acum au fost studenţi sau discipoli ai maestrului Mircia Dumitrescu, la secţia de grafică a amintitei universităţi de artă. Îi voi enumera, în treacăt, doar pe cei cu care, în chip evident, Emilia Kiss are afinităţi: regretatul Ion Atanasiu Delamare, Stela Lie, Anca Boeriu, Florin Stoiciu, Ovidiu Croitoru, Rareş Pantea, Gina Hagiu şi încă mulţi alţi colegi de generaţie sau apropiaţi ca vârstă.

Seria de artişti în care aş putea‑o încadra pe Emilia Kiss prezintă ca numitor comun o irepresibilă atracţie către sondarea interiorului, către o profundă introspecţie a sinelui, în căutarea unei expresii plastice cât mai expresive a omului interior, a fiinţei spirituale, care mai degrabă poate fi sugerată, dar în nici un caz redată în vreunul dintre limbajele artistice cunoscute. Artiştii amintiţi se manifestă cu predilecţie prin imagini care trimit spre o zonă a visului, a fantasmei, trimiţându‑şi privitorul într‑un univers fabulos, populat cu fiinţe fantastice, compozite, antropo‑zoomorfe, cu toatele purtătoarele unui mesaj ce vine de dincolo de lumea perceptibilă prin simţuri.

Din 2006, când a deschis o expoziţie personală în spaţiul dispărutului Art Jazz Club (fosta Galerie Atelier 35), aflat pe atunci la subsolul Galeriilor Orizont, şi până în prezent, Emilia Kiss n‑a mai ieşit pe simeze, preferând solitudinea atelierului de creaţie. Dar această îndelungată pauză expoziţională a produs roade bogate în ordine estetică. Artista a ajuns la rafinate şi diafane expresii plastice, adevărate metafore ale unui univers interior guvernat de o pace paradiziacă, rămânând consecventă tehnicii sale favorite: desenul pur şi simplu sau desenul în creioane şi tuşuri colorate. Recenta expoziţie de la Galeria Simeza a reflectat echilibrat ambele formule. Panourile mari, cu fondul ocru sau acea compoziţie cu „fanioane” de aceeaşi culoare, de pe care desenul frust, doar cu contur negru, s‑a detaşat cu fermitate, au fost dublate de lucrările realizate în desen colorat atât de diafan şi cu atât de elegante transparenţe încât, la o primă vedere, ai fi putut crede că priveşti de fapt lucrări de acuarelă.

Ca şi în etapele de lucru anterioare, Emilia Kiss îşi alege ca sursă de inspiraţie mitul, dar nu pe de‑a‑ntregul, ci selectând anumite personaje ale naraţiunilor fondatoare, fiinţe antropo‑zoomorfe ce revin periodic în întruchipările sale plastice. Unul dintre ele este minotaurul. Plecând de la un unic motiv, ca acesta, artista generează un întreg univers de imagini şi simboluri cu funcţie anamnetică, dar şi terapeutică. Înclinaţia către jocul cu multiplele feţe ale imaginii, ce conferă lucrărilor Emiliei Kiss candoarea copilăriei şi misterul unei călătorii în planuri paralele, asemănătoare celei întreprinse de Alice în Ţara Minunilor, rămân, din punctul meu de vedere, punctul forte al actualei etape de lucru. Sondările în profunzimile fiinţei sunt, în cazul Emiliei Kiss, din ce în ce mai motivate spiritual.

Cu totul plină de farmec şi de sens se dovedeşte a fi această delicată poetică a reprezentării, susţinută de culoarea diafană, de utilizarea unei game cromatice relativ restrânse, dar puternic evocatoare, a transparenţelor şi a posibilităţilor de expresie pe care le oferă suprapunerile de suprafeţe realizate cu tuşuri colorate.

Desenul Emiliei Kiss atinge înalte cote de performanţă, artista operând detaşat, firesc, cu racursiuri şi anamorfoze dintre cele mai spectaculoase. Fără îndoială, demersul ei porneşte de la ştiinţa desenului clasic, cel care, pe deplin însuşit, devine apoi sursa oricărei inovaţii şi a oricărei libertăţi.

În recenta sa expoziţie graficiana Emilia Kiss s‑a oprit cu precădere asupra unui univers fantastic, populat cu fiinţe mixte, manifestându‑şi o irepresibilă bucurie a jocului cu simbolurile. În ciuda seriozităţii temelor abordate, totuşi, nimic grav nu răzbate din lucrările acestea, nu există nici o încrâncenare, nici o dramă existentă sau sugerată, ci doar o pace care vine de dincolo de lume şi, probabil, dintr‑un suflet care tinde spre armonie. Să exprimi inexprimabilul, folosindu‑ţi toate resursele de măiestrie şi de trăire, aceasta a fost provocarea interioară căreia a încercat să‑i răspundă artista. Şi probabil, câtă vreme, în faţa lucrărilor din expoziţia deschisă la Galeria Simeza, bucuria ochiului a fost dublată de starea de bine indusă de aceste imagini ale paradisului spre care, măcar inconştient tânjim, Emilia Kiss chiar a reuşit să răspundă acestei provocări.

Luiza Barcan

0

Cum am putea îmbunătăți acest articol?


+
=


Verify Human or Spambot ?

Despre Luiza Barcan

Luiza Barcan – critic şi istoric de artă, scriitor, jurnalist (n.08.10.1964, Bucureşti) Studii: – Facultatea de Litere (Universitatea Bucureşti, specializarea Română – Engleză), promoţia 1987 – Facultatea de Istoria şi Teoria Artei a Universităţii de Arte din Bucureşti, promoţia 1998. [...]

Vezi descriere completă

Scrie un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Sunt de acord cu termenii si conditiile Contemporanul.ro: Contemporanul.ro isi rezerva dreptul de a sterge/edita orice comentariu si de a interzice postarea comentariilor care depasesc limitele limbajului civilizat, comit atacuri la persoana precum comentariile cu tenta antisociala, caracter rasist sau xenofob.

*

Anticariat online

Pin It on Pinterest

Subscribe To Our Newsletter
Get the latest business resources on the market delivered to your inbox.
Subscribe Now