Contemporanul » Clubul Ideea Europeană » Bucureştiul – o capitală a muzicii. Liliana Popa în dialog cu Dorin Ioniţă

Bucureştiul – o capitală a muzicii. Liliana Popa în dialog cu Dorin Ioniţă

Festivalul Internaţional „Vară Magică”, aflat la a şaptea ediţie, a celebrat, prin concertele ce au avut loc pe scena Ateneului Român, Centenarul Marii Uniri a României. Evenimentele s-au derulat în perioada 11 iulie – 29 august 2018. Şi iată, în onoarea Centenarului, orchestrele care au urcat pe scena Ateneului Român, au avut, simbolic, câte o sută de membri.

Bucureştiul a devenit o capitală a muzicii, aflandu-⁠se în rândul capitalelor culturale europene. Îi mulţumim domnului Dorin Ioniţă pentru strălucirea pe care o dă din nou Ateneului Român. Stă mărturie bucuria care a umplut seară de seară inimile publicului, care a răsplătit prin aplauze îndelungi măiestria interpreţilor români şi de peste hotare. „Trebuie să recunoaştem, prospectarea derularii programelor de concerte de către Lanto Communication, pentru răstimpul estival, a depăşit din nou aşteptările noastre prin conţinut şi participări. Formulele alese şi atractivitatea de calitate o demonstrează cu prisosinţă” mărturisea prof. univ. dr. Grigore Constantinescu.

Liliana Popa: Se spune că „omul sfinţeşte locul” şi în cazul dumneavoastră se întâmplă acum, de fapt, de nouă ani, aici, la Ateneul Român. A aduce publicului român orchestre din lumea întreagă, pe parcursul atâtor veri, nu e uşor de realizat. Domnule Ioniţă, organizaţi concerte pe cea mai prestigioasă scenă de concert din România din 2009. Ce v-⁠a determinat să aduceţi aceste orchestre tinere, soprane, tenori, instrumentiştii cei mai buni ai momentului pe scena Ateneului Român?

Dorin Ioniţă: Consider că publicul român merita să aibă un astfel de eveniment. Mai ales vara. Atunci când am început, în Bucureşti nu se întâmpla nimic în perioada estivală. În plus, din 2009, fiind alături de Marin Cazacu şi Cristian Mandeal în ceea ce însemnă fenomenul Orchestra Română de Tineret, a fost dorinţa de a pune în context european acest ansambu inexistent până atunci în România.

Repertoriul din acest an este unul deosebit, Festivalul Internaţional „Vară Magică”, aflat la a şaptea ediţie, a celebrat, prin concertele ce au avut loc pe scena Ateneului Român, Centenarul Marii Uniri a României. Evenimentele s-au derulat în perioada 11 iulie – 29 august 2018. Şi, iată, în onoarea Centenarului, orchestrele care au urcat pe scena Ateneului Român, au avut, simbolic, câte o sută de membri.

Nu numai faptul că fiecare a avut câte o sută de membri, ci şi propria simbolistică. Fiecare concert a avut un mesaj propriu, dedicat Centenarului. Violoncellissimo a adus pe scenă simbolul unirii şcolilor de violoncel din provinciile istorice, respectiv, din România şi Republica Moldova. Concertul de muzică barocă a simbolizat armonizarea etniilor. Am avut, împreună, maghiari, saşi şi români. Orchestrele europene de tineret au adus un omagiu cultural Centenarului Marii Uniri. Nu întâmplător, am încheiat cu Orchestra Naţională de Tineret a Franţei, în amintirea sprijinului acordat de francezi realizării Unirii României.

Stagiunea Vară Magică, una dintre puţinele manifestări de acest fel din Europa, a avut, de la debutul său, din 2010, peste 90 de concerte, reuşind astfel să se impună drept unul dintre evenimentele emblematice ale Capitalei.

Da! Asta a fost intenţia noastră încă de la început. Putem argumenta că, în acest an, din 12 concerte, nouă au fost cu casa închisă, iar gradul mediu de ocupare a sălii a fost de peste 95%. Asta ne arată că publicul era dornic de evenimente de cel mai înalt nivel cultural la Bucureşti. Credem că are deja şi un impact internaţional, exprimat prin dorinţa orchestrelor europene de a participa la acest Festival, dar şi prin faptul că aproximativ 15 % dintre spectatori sunt turişti străini.

Dacă ar fi să reuşiţi să motivaţi generaţia tânără care va urma, ca să facă ceea ce faceţi dvs., ce le-⁠aţi spune? De ce să o facă?

Bucuria pe care ţi-⁠o aduce cultura. Bucuria să vezi că se poate, că putem oferi românilor şi celor care vin la noi acte de cultură de cea mai înal­tă valoare.

Magică a fost chiar deschiderea făcută printr-⁠un eveniment inedit şi magnific – „Violoncellissimo 100” – sub bagheta maestrului Cristian Mandeal, susţinut de cei mai buni violoncelişti români, reunind şcolile de violoncel din capitalele provinciilor istorice, marcând astfel Marea Unire.

Violoncellissimo 100 este un act de mare îndrăzneală. La nivel mondial, sunt foarte puţine astfel de iniţiative. Le poţi număra pe degete. În această situaţie, ne bucurăm că am putut să le oferim spectatorilor noştri un concert rarisim la nivel planetar.

Anul acesta, „Vara magică” a fost plină de idei, în anul Centenarului Marii Uniri, peste 120 de artişti s-⁠au întâlnit sub auspiciile muzicii lui Johann Sebastian Bach, pe scena Ateneului Român, pentru a da un semnal al colaborării între etnii. Români, maghiari şi saşi au cântat în cor şi orchestră, iar componenta europeană a fost întregită de muzicieni din Olanda, Germania şi Ungaria. Spectatorii au avut parte de surpriza unei prime audiţii în România, întrucât membrii orchestrei au folosit instrumente baroce. Cine v-⁠a ajutat în ceea ce priveşte programul, alcătuirea repertoriului festivalului?

Cu fiecare ansamblu în parte a fost altceva. Pentru că tot aţi pomenit de concertul de muzică barocă, colaborarea a fost cu Steffan Schlandt, cel care a reunit mai multe formaţii cu aceleaşi preocupări muzicale.

Posesori ai unei măiestrii care atinge suflete, pe scenă au urcat o sută de tineri, foşti membri ai Orchestrei Române de Tineret. Trecuţi de 30 de ani, aceştia au intrat într-⁠o nouă etapă a vieţii, în care, cu experienţa dobândită în anii anteriori, vor continua să facă cinste ţării. De această dată, au interpretat Concertul pentru violoncel şi orchestră în si minor de Antonin Dvořák avându-⁠l ca solist pe violoncelistul Valentin Raduţiu, Suita Cavalerul Rozelor de Richard Strauss şi celebrul Bolero de Maurice Ravel. O sută de tineri instrumentişti?

Vorbiţi despre Orchestra Naţională Simfonică a României. Într-⁠adevăr, aceşti tineri extrem de talentaţi au dorit să se reunească în continuare şi să-⁠şi manifeste experienţa câştigată în perioada în care au fost membri ai Orchestrei Române de Tineret.

Poate sunt subiectivă, dar Orchestra Naţională de Tineret a Germaniei, pentru a doua oară pe scena Festivalului Vară Magică, având ca solist pe mezzosoprana Gerhild Romberger, a fost cea care a făcut publicul meloman să vibreze şi să aprecieze interpretarea din punct de vedere tehnic, artistic. Ştiu că pentru a aduce Filarmonica de la Berlin la Festivalul Enescu s-⁠a negociat vreme de 16 ani. Cât de greu v-⁠a fost, domnule Ioniţă, sau de uşor să-⁠i aduceţi la Ateneu?

Orchestra Naţională de Tineret a Germaniei este, într-⁠adevăr, o pepinieră pentru filarmonicile din Germania şi Festivalul Vară Magică este dedicat orchestrelor de tineret europene.

Cu un palmares demn de invidiat, Orchestra Naţională de Tineret a Germaniei a fost condusă de dirijori renumiţi, precum Herbert von Karajan, Kurt Masur, Gerd Albrecht sau Carl St. Clair. Mulţi dintre foştii săi membri concertează în orchestre profesioniste sau au devenit solişti recunoscuţi pe plan internaţional. Orchestra a fost înfiinţată în 1969 de Volker Wangenheim şi Peter Koch în cadrul Consiliului German de Muzică pentru a promova tinerii muzicieni şi câştigători ai concursului „Jugend musiziert”. De-⁠a lungul existenţei sale, orchestra a concertat în mai multe ţări de pe glob, printre care Brazilia, Marea Britanie, Israel, Uniunea Sovietică, Statele Unite, fosta Iugoslavie, Japonia, Venezuela sau China şi în majoritatea ţărilor europene.

0

Cum am putea îmbunătăți acest articol?


+
=


Verify Human or Spambot ?

Despre Conte

Revista Contemporanul, înființată în 1981, este o publicație națională de cultură, politică și știință, în paginile căreia se găsesc cele mai proaspete știri privind evenimentele culturale, sociale și politice din România și din străinătate. De asemenea, veți fi la curent [...]

Vezi descriere completă

Scrie un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Sunt de acord cu termenii si conditiile Contemporanul.ro: Contemporanul.ro isi rezerva dreptul de a sterge/edita orice comentariu si de a interzice postarea comentariilor care depasesc limitele limbajului civilizat, comit atacuri la persoana precum comentariile cu tenta antisociala, caracter rasist sau xenofob.

*

Anticariat online

Pin It on Pinterest