Articole din

Revista Contemporanul nr. 07 / 2014:

  Citiți în nr. 7 / 2014 al revistei Contemporanul   ■ Nicolae Breban. După o jumătate de secol de tiranie ■ Dumitru Radu Popescu. Prin estetică şi est-etică ■ Ancheta Contemporanul. „Să ieşim din zodia totalitarismului comunist” (IV) ■ Nicoleta Sălcudeanu. Mihai Sin – Un semnal testamentar: Ispita izbăvirii ■ Poezia Hertei Müller ■ TIFF 2014. Dana Duma · ...

citește »

După o jumătate de secol de tiranie

Unde erau atunci intelectualii noştri, dl. Liiceanu şi compania, care s-⁠au arătat apoi atât de înflăcăraţi, de pătrunşi de fibra „morală”, pozând în victime ale ticăloşilor care nu vor să abandoneze puterea, apelând, cu o naivitate şi impetuozitate ce friza demagogia cea mai curată, la „lichele”, cu aerul unui Savonarola care se ridică contra abuzurilor şi deformărilor credinţei! În Istoria ...

citește »

El Desdichado

Logica guvernării pe bază de principii sau în funcţie de persoane nu depinde, probabil, doar de cercul restrâns al puterii, ci de setul de valori al întregii societăţi. Ce conferă cuiva prestigiu la români? Prima persoană căreia îi dau bunavestire că un maestru al literelor române a fost absolvit în justiţie de o infamă acuzaţie mă priveşte condescendent, comentând sec: ...

citește »

Thanatologie românească la Cambridge

Un volum substanţial, excelent lucrat, scris de specialişti într-⁠un domeniu academic foarte căutat nu numai astăzi, dacă ne gândim la Omul în faţa morţii a lui Philippe Ariès, citat, de altfel, de majoritatea participanţilor. Am menţionat în mai multe locuri că studiile interdisciplinare despre moarte, coordonate de către Marius Rotar şi Adriana Teodorescu la Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba ...

citește »

Sorin Alexandrescu şi o mistică a conştiinţei literare

Viziunea lui Faulkner trece „prin aburul legendei” şi lasă în urmă „tablouri halucinante”. Punctul de vedere narativ este fie aristocrat, fie neutru. S. Alexandrescu se arată convins de un mare prozator, inventiv psihologic şi narativ de la început, producător omogen, dovedind, în ciuda declaratei lăsări în voia inspiraţiei şi aleatoriului, că are totuşi „intuiţia întregului” ciclu. Omogenitatea îi este recunoscută ...

citește »

Dintr-o haltă părăsită de Cassian Maria Spiridon

Dintr-o haltă părăsită Cassian Maria Spiridon batem în pământ cu pumnii răpitoarea de suflete este mereu aproape se mişcă vaporoasă în aerul pe care-l respir ţopăie prin iarba culcată picură odată cu sudoarea cu broboanele efortului tău când spargi lemne sub stelele albe de ger ca un abur se ridică din respiraţia ta din rugăciunile tale grijulie tot timpul atentă ...

citește »

D.R. Popescu. Prin estetică şi est-etică

Intuiţia romancierului, chiar împotriva ispitei raţionaliste, impuse de constrângerile ideologiei oficiale, a pătruns mult mai departe. Iată de ce, după acest formidabil travaliu (care este ciclul de romane F), el a simţit că soluţia din Împăratul norilor poate seduce şi dezorienta. În consecinţă, s-⁠a simţit îndatorat s-⁠o ia de la capăt, cu un nou ciclu romanesc. E curios cum în ...

citește »

„Poeţii sunt – jidovi”

Mai mult în joacă, mi-⁠am imaginat nu o dată un iad al poeţilor, unde pedepsele sunt întocmite în funcţie de fidelitatea faţă de vocaţie ori lipsa ei; imaginându-⁠şi un iad ştiut prea bine, nu exclud că cineva din mine glumea, se juca doar pe jumătate. Altcineva mare şi puternic a decis pentru mine să am noroc, da, un imens noroc. ...

citește »

Ion D. Sîrbu, un om liber

Dincolo de „anii de studii postuniversitare”, cum numise, cu un rictus amar, intervalul petrecut acolo, în acel „saison en Enfer” şi unde, antrenat temeinic în a renunţa, ţinuse colegilor de celulă prelegeri despre dramaturgia blagiană, Ion Dezideriu Sîrbu constată, răsfoind un vechi şi uitat Jurnal (acoperind anii 1952-⁠1953), că „e plin de Blaga”, prezent, dealtminteri, şi în epica sa, sub ...

citește »

Disocieri şi perspective critice

Este identificată şi funcţia estetică a diferitelor avataruri ale erosului, accentuându-⁠se totodată semnificaţia şi natura acestei stări privilegiate în contextul demersului epic al lui Marin Preda. Scrisul reprezintă, în acest sens, o pasiune a pasiunilor, încărcându-se de forţa fascinatorie a iubirii. În Marin Preda. Fascinaţia iubirii (1996), Cornel Munteanu realizează un studiu atent al discursului narativ, din perspectiva temei erosului, ...

citește »
Anticariat online

Pin It on Pinterest