Articole din

Revista Contemporanul nr. 04 / Aprilie 2014

  Revista Contemporanul nr. 04/ Aprilie 2014 Cuprins: Polemice Nicolae Breban • O altă gravitate nu numai a prezentului/ 3 (Con)texte Maria-Ana Tupan • Nietzsche şi ucenicii vrăjitori (II)/ 4 Eseu Ştefan Borbély • Un poet „zgârcit la vorbă”/ 5 Polemice Bogdan Creţu • La ce bun literatura? Realitatea ca proiect imaginar/ 6 Marian Victor Buciu • Faţă cu Paul ...

citește »

O altă gravitate nu numai a prezentului

Revoluţia noastră din Decembrie ‘89 va fi dacă insituţiile şi valorile pe care ea le-⁠a făcut posibile vor fiinţa cu adevărat, schimbând în mod radical nu numai modul de organizare, de valorizare a societăţii româneşti, dar şi capacitatea noastră de a ne crea cu adevărat un mediu propice, adecvat de producţie, schimburi, apreciere şi selectare. De a schimba nu numai, ...

citește »

Nietzsche şi ucenicii vrăjitori (II)

Distincţia devenită clişeu dintre apetitul pentru formă al scriitorului occidental şi realismul psiho-⁠social al prozei ruse este invalidată în Dostoievski-⁠Nietzsche. Elogiul suferinţei, printr-⁠un exerciţiu hermeneutic plin de revelaţii şi de tensiune a argumentării, ce pare să fi acaparat toate forţele intelectual-⁠afective ale autoarei, dându-⁠i uneori cititorului sentimentul că e martorul indiscret al febrilei sale căutări de sens, cu ezitări, îndoieli, ...

citește »

Un poet „zgârcit la vorbă”

Să nu sărim peste mârţoagă şi să rămânem mai degrabă la adevăr, adică la faptul că universul liric contorsionat, negru şi câteodată de-⁠a dreptul atroce al lui Mihai Pascaru invită, subiacent, la responsabilitate: la una corectivă, etică, umană, politică, chiar metafizică. Binele poate fi peste tot, chiar şi printre molozuri… Cu condiţia să fie exprimat bărbăteşte, nu sentimentaloid sau edulcorat. ...

citește »

La ce bun literatura? Realitatea ca proiect imaginar

Arta nu a imitat niciodată lumea, ci a potenţat-⁠o. A turnat-⁠o, altfel spus, în forme memorabile, i-⁠a imprimat o ordine şi o logică apte să o facă accesibilă, de înţeles. Ei bine, dintre toate artele, literatura se apropie cel mai bine de mit, pentru că de acolo, de fapt, provine. Ce este mitul, dacă nu o poveste sau o sumă ...

citește »

Faţă cu Paul Goma (II)

„Apoi niciodată nu m-⁠a preocupat sinuciderea ca soluţie – cât despre singurătate n-⁠am fost vreodată singur: m-⁠am avut pe mine.” Statutul acceptat rămâne cel de jucărie a destinului. Nu alege moartea, în schimb o primeşte. Se constată chiar şi „mortăcios” şi se arată gata să moară chiar „azi” (p. 73). Nicio lumină nu întrevede acest nocturn care dă ca sigur ...

citește »

Hicleniile lui Pacepa (II)

Corupţia, de altfel, a constituit principal act de acuzare, alături de trădare, la proces. Altminteri, „reabilitarea” din 1999 s-⁠a făcut nu prin argumente juridice de fond, ci doar de proceduri. Mai mult de atât, fostul preşedinte Ion Iliescu a recunoscut că rejudecarea şi sentinţa au fost „dictate” de un gest politic, cu scopul de a convinge Statele Unite că România ...

citește »

Subterana mea

Povestea subteranei Ce sunt eu? De unde vin? Încotro mă îndrept? Cele trei întrebări ce alcătuiesc titlul uneia dintre capodoperele prietenului lui Van Gogh dau nu puţin de furcă şi, în ciuda căutărilor şi a zbuciumului, se înscriu parcă definitiv printre problemele ultimative de importanţă universală (ar spune Ivan Karamazov), cărora nu le dai de capăt aşa cum nu vezi ...

citește »

Valeriu Cristea: programul intropatic

Este Valeriu Cristea un patetic demodat? El practica, se vede bine, o critică neepurată de sentimente, textele sale rămânând mai degrabă documentele unei sensibilităţi colocviale decât ale unui autorităţi inflexibile. Totuşi, autoritatea criticii de întâmpinare avea în Valeriu Cristea un pilon rezistent, deşi autorul prefera critica de interpretare; el se mişca cu siguranţă pe teritoriul prozei. „Cine nu e şi ...

citește »

Fascinaţie preventivă

Importanţa tradiţiei şi sintaxa implicitului domină vizita lui Bodiu la Beijing, mai bogată în experienţe turistice – Marele Zid, templul Lama, stadionul olimpic, Hutong, piaţa Tiananmen – şi mai relevantă în economia mozaicului politic, graţie participării lui Andrei Bodiu la Conferinţa Mondială a Institutelor Confucius, dar şi analizei mecanismelor prin care China se raportează mediatic la Occident, concentrate subtil într-⁠un ...

citește »
Anticariat online

Pin It on Pinterest