Filmoteca

Topuri peste topuri

Cinefilii cărora le place să privească informaţi galele Premiilor Academiei Americane de Film vor avea, graţie acestui clasament online, posibilitatea de a verifica dacă Boyhood va fi preferat în loc de Birdman sau dacă va câştiga Michael Keaton şi nu Bradley Cooper (American Sniper).

Deşi preluată în toate domeniile industriei culturale, practica topurilor anuale generează, în domeniul cinematografului, trebuie să recunoaştem, mai multe comentarii şi reacţii decât orice alt sector. Explicaţia ţine, desigur, de efectul decisiv asupra încasărilor, care încep să crească spectaculos în cazul filmelor nominalizate. Topurile pregătesc şi terenul premiilor importante care urmează a fi acordate ulterior, Premiile UCIN şi Gopo în cazul evaluărilor naţionale, şi Premiile Oscar, în cazul Statelor Unite. Pentru că am luat parte la un poll naţional (pentru Best Films Festival) şi la unul internaţional (International Online Film Critics` s Poll), voi comenta rezultatele, încercând să anticipez influenţa lor în viitor.

Vârfurile unui an românesc
lipsit de strălucire

Organizat de Fabrica de Evenimente cu sprijinul CNC, al UCIN şi cu colaborarea Asociaţiei Criticilor, topul realizat în urma votului criticilor şi jurnaliştilor de cinema în luna ianuarie a stat la baza stabilirii celor mai bune filme (româneşti şi străine) lansate anul trecut. Pe baza acestuDana-closer-to-the-moon01ia a fost organizat, la Cinema „Studio”, un fel de mini-⁠festival cu peliculele clasate pe primele trei locuri la fiecare categorie. Programul a fost precedat de o gală unde au fost premiaţi autorii, producătorii şi distribuitorii peliculelor votate. Programul a ocazionat şi un bilanţ al anului cinematografic 2014, un an marcat de o tendinţă de multiplicare a producţiilor de gen (mai ales comedii) realizate după reţete de succes, cu rezultate financiare notabile într-⁠un singur caz, #Selfie de Cristina Iacob (103.000 de spectatori). Se conturează numai două vârfuri de prestigiu în lista de titluri nominalizate, două pelicule validate de aprecierea criticilor, şi care şi-⁠au împărţit în mod egal trofeele. Mai aproape de lună / Closer to the Moon a fost declarat Cel mai bun film românesc şi autorul său, Nae Caranfil, Cel mai bun regizor, în timp ce Q.E.D. de Andrei Gruzsniczki a acumulat premiile de interpretare, câştigate de Florin Piersic Jr. şi Ofelia Popii. Ceea ce le aseamănă este o abordare mai relaxată, mai puţin încruntată, a evocării perioadei comuniste, aproape în termenii comediei în primul dintre ele şi aproape în convenţiile thriller-⁠ului în cel de-⁠al doilea. Probabil că aceste titluri se vor regăsi şi pe lista finală a Premiilor UCIN şi a Premiilor Gopo, cu gale programate în lunile următoare.

Topul românesc a fost relevant şi pentru gusturile criticilor în raport cu cinemaul internaţional prezentat în sălile noastre în 2014. Cel mai bun film străin a fost votat Grand Budapest Hotel de Wes Anderson (multiplu nominalizat la Oscarul 2015), iar Cel mai bun film european a fost declarată producţia italiană La Grande belezza de Paolo Sorrentino, câştigătoarea Oscarului pentru film străin anul trecut.

Vârfurile americane ale
ultimilor doi ani

Un top relevant pentru ceea ce consideră critica internaţională valoros în producţia americană este The International Online Film Critics’ Poll, care stabileşte ce a fost mai performant / incitant în ultimii doi ani. Înfiinţat în 2007, acest poll a ajuns la ediţia a patra, bazându-⁠şi de această dată rezultatele Dana-gravity-film-still-3pe consultarea unor critici din Statele Unite, Marea Britanie, Italia, Spania, Canada, Franţa, Mexic, Australia, India, Turcia, Africa de Sud, Serbia, Polonia, România, Estonia, Pakistan, Elveţia, Danemarca, Suedia. De data aceasta a funcţionat consensul, la fel ca în cazul Premiului anual FIPRESCI pe 2014, revenit aceluiaşi film aflat acum în fruntea topului: Boyhood de Richard Linklater. Drama despre maturizarea unui fotograf , particularizată prin urmărirea eroilor (actorilor) pe parcursul a 12 ani, admirată pentru autenticitatea figurării confruntării cu timpul, a cştigat şi la categoria Cel mai bun regizor (Richard Linklater), Cea mai bună actriţă în rol secundar (Patricia Arquette).

Deşi votate de mulţi participanţi, 12 ani de sclavie de Steve McQueen şi Omul pasăre/Birdman s-⁠au plasat pe locurile doi şi, respectiv, trei, la categoria Cel mai bun film. Autorul lui Birdman, Alejandro Gonzales Iñarritu a câştigat locul al doilea la categoria Cel mai bun regizor, pelicula sa fiind câştigătoare şi la categoria Cel mai bun actor: Michael Keaton, Echivalentul feminin al rolului a revenit pe merit lui Cate Blanchett pentru rolul femeii care decade din condiţia de privilegiată soţie de bancher la aceea de femeie modestă care o ia de la capăt, din Blue Jasmine de Woody Allen.

Wes Anderson a ocupat locul al treilea printre regizori pentru imaginativa tragicomedie Grand Budapest Hotel, povestea unei maturizări pe fundalul Primului război mondial, spusă în rafinaţi termeni vizuali, fiind prezentă pe lista câştigătorilor şi la capitolul Cel mai bun ansamblu actoricesc (format din nume mari precum Ralph Fiennes, Tilda Swinton, Harvey Keitel, Edward Norton, Jude Law, Adrian Brody) şi la Cel mai bun decor şi Cea mai bună partitură muzicală (semnată Alexander Desplat).

Un alt important câştigător este SF-⁠ul Gravity de Alfonso Cuaron, cu trei premii: Cea mai bună imagine (Emanuel Lubezki), Cel mai bun montaj (semnat de Cuaron însuşi şi Mark Sanger) şi Cele mai bune efecte vizuale.

La capitolul Cel mai bun scenariu original s-a impus Her, superba poveste cu tentă alegorică despre un bărbat îndrăgostit de o femeie virtuală, scrisă de regizorul filmului, Spike Jones. Dintre scenariile adaptate a fost preferat 12 ani de sclavie semnat de Steve McQueen, regizorul peliculei care anul trecut a câştigat şi Premiul Oscar.

Merită amintită şi performanţa lui J.K. Simmon, câştigător la capitolul Cel mai Dana-Maxresdefault-1bun actor în rol secundar, pentru portretul profesorului de muzică tiranic din Whiplash, interesanta opera prima a lui Daniel Chazelle, lansată recent şi pe ecranele noastre.

Ediţiile precedente ale Premiilor International Online Film Critics Poll au declarat câştigătoare filme ca TinkerTailorSoldier Spy de Tomas Alfredson, Ticăloşi fără glorie / Inglorious Bastards de Quentin Tarantino şi Slumdog Millionaire de Danny Boyle, titluri regăsite şi pe lista Oscarurilor, la diferite categorii. Privind rezultatele poll-⁠ului acesta, am putea anticipa cine vor fi favoriţii Oscarurilor la ediţia 2015. Cinefilii cărora le place să privească informaţi galele Premiilor Academiei Americane de Film vor avea, graţie acestui clasament online, posibilitatea de a verifica dacă Boyhood va fi preferat în loc de Birdman sau dacă va câştiga Michael Keaton şi nu Bradley Cooper (American Sniper). Rămâne de văzut dacă părerea criticilor a influenţat deciziile votanţilor.

Total 0 Votes
0

Dana Duma

Dana Duma, publicist, critic de film. Publica la Ideea Europeana monografia „Woody Allen Bufon si filosof”, carte distinsa cu Premiul Uniunii Cineastilor. „Woody Allen este un erou. Nu numai pentru ca multi il considera «ultimul mare comic american» dar si pentru eroica lui putere de a rezista in cadrul cinematografului dominant. In peisajul din ce in ce mai dezolant al comediei cinematografice, el reprezinta alternativa datatoare de sperante: inca se mai poate rade inteligent in salile de cinema, unde glumele «fiziologice» fac ravagii printre adolescentii hraniti cu hamburgeri si educati cu jocuri video. Cum sa nu-l simpatizezi pe ochelaristul comic american cand el este, in plus, cel mai european (in spirit) dintre cineastii de peste ocean? Desi unii socot ca Woody Allen ar satisface un gust mai sofisticat, adresandu-se celor care apreciaza umorul lui de «bufon literat postmodern», hazul sau cucereste mai degraba prin sinceritatea din care se naste: el este permanent alimentat de obsesiile personale ale regizorului-scenarist. Reteaua lor marcata de referinte autobiografice este tratata in paginile acestei carti ce urmareste parcursul exceptional al cineastului care, ajuns la ora celebritatii, incearca sa lupte cu imaginile-cliseu: «Au vazut ca port ochelari si au crezut ca sunt intelectual». Cand Allen primea, in toamna lui 2002, din mainile altetei sale don Felipe de Borbón, unul dintre prestigioasele premii «Principele de Asturias» si era condus, pe taram spaniol, intr-o caleasca regala, fragilul comic spunea, intimidat : «E o poveste cu zane». Reusita alleniana este, in peisajul cinematografului de azi, un fel de basm cu zane, care merita a fi povestit intr-o carte.” (Dana Duma). „Se pare ca lumea se imparte in buni si rai. Cei buni dorm mai bine, dar cei rai profita mai mult de orele de trezie”. (Woody Allen)

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Citește și
Close
Back to top button