Contemporanul » Comunicat de presă » SOS – Manualele şcolare. Dinu C. Giurescu: Generaţii fără patrie

SOS – Manualele şcolare. Dinu C. Giurescu: Generaţii fără patrie

Cuvântul patria nu mai figurează în manualele actuale, a ajuns o vorbă de care să ne ferim!

Contemporanul: Domnule Academician, pe lângă problemele legate de prospectarea fenomenelor istorice, aţi fost mereu receptiv la modul în care se reflectă evenimentele din trecut în manualele şcolare. În legătură cu acest aspect de cea mai mare importanţă, cum cotaţi calitatea manualelor avizate de Ministerul Educaţiei în ultimii ani?

Dinu C. Giurescu: Luând în considerare conţinutul şi forma actualelor Dinu-C-Giurescu-acad-conte-fotomanuale pot afirma cu îngăduinţă că sunt în cea mai mare parte mediocre şi anoste în comparaţie cu cele antebelice. Nu trezesc în elevi nici un fel de interes sau simţăminte. Evită să explice de ce este important trecutul, să ştim de unde venim, unde am ajuns (şi de ce). Se formează generaţii întregi fară patrie.

Ce opinie aveţi despre manualele de istorie elaborate în perioada interbelică de corifeii istoriografiei naţionale, precum N. Iorga, C. C. Giurescu şi P.P. Panaitescu?

Manualele de istorie redactate, în perioada interbelică, de N. Iorga, C.C. GiuresDinu-C-Giurescu-contemporanul-fotocu şi P.P. Panaitescu erau destinate să fie carte de învăţătură pentru tinerii acelor timpuri. Prin conţinut şi redactare, autorii îi îndemnau pe tineri să-⁠şi cunoască propria istorie şi implicit să-⁠şi iubească şi să-⁠şi preţuiască patria. (Cuvântul patria nu mai figurează în manualele actuale, a ajuns o vorbă de care să ne ferim!) Expunerea clară, sistematică face ca şi astăzi după mai bine de o jumătate de secol, aceste manuale să fie citite cu interes şi plăcere (vezi ediţia din 1939 recent reeditată de Editura Enciclopedică, a manualului profesorului C.C. Giurescu).

Consideraţi că Academia Română trebuie să-⁠şi exprime responsabilităţi în domeniul elaborării manualelor?

Hotărât, Academia Română are obligaţia morală şi ştiinţifică de a-⁠şi exprima punctul de vedere şi de a trage un semnal de alarmă în ceea ce priveşte situaţia Istoriei ca disciplină de studiu fundamentală care joacă un important rol formativ.
Calitatea ciudată (stranie) a curriculei nu poate fi trecută cu vederea de cel mai înalt for ştiinţific al ţării, Academia Română.

Ce alte discipline în afară de istorie ar contribui în mai mare măsură la educaţia patriotică?

Limba şi literatura română; Geografia României.

Cum cotaţi ampla sinteză de ,,Istorie a românilor” elaborată sub coordonarea Academiei Române în planul istoriografiei naţionale?

E o lucrare fundamentală de informare şi interpretare.

Ce dificultăţi deosebite aţi întâmpinat atunci când aţi coordonat ultimele volume ale tratatului de ,,Istoria românilor”?

În coordonarea volumelor IX şi X ale tratatului de „Istoria românilor”, apărute sub egida Academiei Române, greutăţile întâmpinate au fost cele obişnuite ale muncii de cercetare, îndrumare şi redactare.

0

Cum am putea îmbunătăți acest articol?


+
=


Verify Human or Spambot ?

Despre Conte

Revista Contemporanul, înființată în 1981, este o publicație națională de cultură, politică și știință, în paginile căreia se găsesc cele mai proaspete știri privind evenimentele culturale, sociale și politice din România și din străinătate. De asemenea, veți fi la curent [...]

Vezi descriere completă

Scrie un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Sunt de acord cu termenii si conditiile Contemporanul.ro: Contemporanul.ro isi rezerva dreptul de a sterge/edita orice comentariu si de a interzice postarea comentariilor care depasesc limitele limbajului civilizat, comit atacuri la persoana precum comentariile cu tenta antisociala, caracter rasist sau xenofob.

*

Anticariat online

Pin It on Pinterest